La construcción de la identidad personal y profesional de los deportistas de alto nivel

  1. López-Aguilar, David 1
  2. Álvarez-Pérez, Pedro Ricardo 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Educar

ISSN: 0211-819X 2014-8801

Year of publication: 2019

Issue Title: Transiciones educativas

Volume: 55

Issue: 2

Pages: 361-379

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.1018 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDDD editor

More publications in: Educar

Abstract

Withdrawal from sport is one of the most complex stages in the life trajectories of high-level athletes and requires appropriate preparation and planning. Defining a professional and life project can help athletes cope with this process before, during, and after withdrawing from sport. In this regard, the main aim of this study was to analyze the influence of different factors associated with the professional and personal development of high-level Spanish athletes. Data were collected by means of a semi-structured interview organized into five basic dimensions: (I) sports competition; (II) exploratory phase and self-knowledge; (III) exploratory phase and knowledge of the environment; (IV) defining career goals; and (V) vocational and professional decisions. The sample comprised a total of 16 high-level athletes accredited by the Higher Sports Council of Spain. The results show that the athletes were aware of the importance of academic training and designing a personal life project for their future professional development.

Funding information

Este trabajo ha contado con la financiación del Plan Nacional de Formación de Profesorado Universitario del Ministerio de Educación, Cultura y Deportes (FPU-MEC), perteneciente al Programa Estatal de Promoción del Talento y su Empleabilidad, en el marco del Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica de Innovación. Ambos autores pertenecen al Grupo Universitario de Formación y Orientación Integrada (GUFOI).

Bibliographic References

  • ALFERMANN, D.; STAMBULOVA, D. y ZEMAITYTE, A. (2004). Reactions to sport career termination: A cross – national comparison of German, Lithuanian and Russian athletes. Psychology of Sport and Exercise, 5, 61-75. https://doi.org/10.1016/s1469-0292(02)00050-x
  • ALONSO, M. (2004). Centralidad del trabajo y metas en el trabajo. Revista de Educación, 335, 319-344.
  • ÁLVAREZ, P. y LÓPEZ, D. (2012). Armonización entre proceso de aprendizaje y práctica deportiva en universitarios deportistas de alto nivel. Cultura, Ciencia y Deporte, 7(21), 201-212. https://doi.org/10.12800/ccd.v7i21.85
  • BAILLIE, P.H.F. y DANISH, S. (1992). Understanding the career transition of athletes. The Sport Psychologist, 6, 77-98. https://doi.org/10.1123/tsp.6.1.77
  • BRUNER, M.W.; MUNROE-CHANDLER, K.J. y SPINK, K. (2008). Entry into Elite Sport: A preliminary investigation into the transition experiences of Rookie Athletes. Journal of Applied Sport Psychology, 20, 236-252. https://doi.org/10.1080/10413200701867745
  • CARLIN, M. y GARCÉS, E. (2012). Transición de carrera deportiva a un nuevo contexto vital: Perspectivas actuales. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(1), 103-110. https://doi.org/10.4321/s1578-84232012000100009
  • CECIC-ERPIC, S.; WYLLEMAN, P. y ZUPANCIC, M. (2004). The effect of athletic and non-athletic factor son the sports career termination process. Psychology of Sport and Exercise, 5, 45-59. https://doi.org/10.1016/s1469-0292(02)00046-8
  • CORBETA, P. (2003). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw- Hill.
  • ECHEVERRÍA, B. (1997). Inserción sociolaboral. Revista de Investigación Educativa, 15(2), 85-115.
  • FERNÁNDEZ, A.; STEPHAN, Y. y FOUQUEREAU, E. (2006). Assessing reasons for sport career termination: Development of the Athletes’ Retirement Decision Inventory (ARDI). Psychology of Sport and Excercise, 7, 407-421. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2005.11.001
  • FRANKLIN, C. y BALLAU, M. (2005). Reliability and validity in qualitative research. En R.M. GRINELL y Y.A. UNRAU (eds.). Social work: Research and evaluation. Quantitative and qualitative approaches (pp. 438-449). Nueva York: Oxford University Press.
  • GARCÉS, E.J. y CARLIN, M. (2011). El proceso de retirada y ajuste vital en deportistas de alto rendimiento. Sevilla: Wanceulen Editorial Deportiva.
  • GONZÁLEZ, M.D. y BEDOYA, J. (2008). Después del deporte, ¿qué?: Análisis psicológico de la retirada deportiva. Revista de Psicología del Deporte, 17(1), 61-69.
  • GONZÁLEZ, M.D. y TORREGROSA, M. (2009). Análisis de la retirada de la competición de élite: Antecedentes, transición y consecuencias. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y del Deporte, 4(1), 93-104.
  • GUICHARD, J. (1995). Psychopedagogie du projet d’avenir et normativité. En ADAPT (ed.). Projets des jeunes: Une question d’identité (pp. 9-40). París: ADAPT.
  • HERNÁNDEZ, R.; FERNÁNDEZ-COLLADO, C. y BAPTISTA, P. (2006). Metodología de la Investigación. 4.ª ed. México: McGraw-Hill.
  • IBÁÑEZ, P. y MUDARRA, M.J. (2007). Integración sociolaboral. Madrid: Dykinson.
  • JODAI, K. y NOGAWA, H. (2012). A study of professional athlete career transition: And overview of the literature. Football Science, 9, 50-61.
  • KERR, G. y DACYSHYN, A. (2000). The retirement experiences of elite, female gymnasts. Journal of Applied Sport Psychology, 12, 115-133. https://doi.org/10.1080/10413200008404218
  • LENT, R.W.; BROWN, S. y HACKETT, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45, 79-122. https://doi.org/10.1006/jvbe.1994.1027
  • LENT, R.W.; BROWN, S. y HACKETT, G. (2000). Contextual supports and barriers to career choice: A social cognitive analysis. Journal of Counseling Psychology, 47(1), 36-49. https://doi.org/10.1037//0022-0167.47.1.36
  • LENT, R.W.; HILL, C.E. y HOFFMAN, M.A. (2003). Development and validation of the counselor activity self – efficacy scales. Journal of Counseling Psychology, 50(1), 97-108. https://doi.org/10.1037//0022-0167.50.1.97
  • LÓPEZ, C.; BARRIOPEDRO, M.; CONDE, E.; SÁNCHEZ, J.; UBAGO, E. y GALLARDO, L. (2015). Análisis de las barreras percibidas por los deportistas de élite españoles para acceder a los estudios. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(1), 265-274. https://doi.org/10.4321/s1578-84232015000100025
  • MARTÍNEZ, P. (2008). Orientación profesional para la transición. En B. ECHEVERRÍA, S. ISUS, M.P. MARTÍNEZ y L. SARASOLA (2008). Orientación profesional (pp. 223-300). Barcelona: UOC.
  • MCKNIGHT, K.; BERNES, K.; GUNN, T.; CHORNEY, D.; ORR, D. y BARDICK, A. (2009). Life after sport: Athletic career transition and transferable skills. Journal of Excellence, 13, 63-77.
  • MCMILLAN, E. y SCHUMACHER, S. (2005). Investigación educativa. 5.ª ed. Madrid: Pearson.
  • MERTENS, D.M. (2005). Research and evaluation in Education and Psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative and mixed methods. Thousand Oaks: Sage.
  • MORALES, J.A. (2009). Formación a lo largo de la vida: Realidades y retos. En J. TEJADA (coord.). Estrategias de innovación en la formación para el trabajo (pp. 355-374). Madrid: Tornapunta Ediciones.
  • MOW (1987). Meaning of working: An International View. Londres: Academic Press.
  • NORTH, J. y LAVALLEE, D. (2004). An investigation of potential users of career transition services in the United Kingdom. Psychology of Sport and Exercise, 5, 77-84. https://doi.org/10.1016/s1469-0292(02)00051-1
  • NUVIALA, A. y NUVIALA, R. (2005). Abandono y continuidad de la práctica deportiva escolar organizada desde la perspectiva de los técnicos de una comarca aragonesa. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 5(20), 295-307.
  • PATTON, W. y MCMAHON, M. (2006). The systems theory framework of career development and counselling: Connecting theory and practice. International Journal for the Advancement of Counselling, 28(2), 153-166. https://doi.org/10.1007/s10447-005-9010-1
  • PEARSON, R.E. y PETITPAS, A.J. (1990). Transitions of athletes: Developmental and preventive perspectives. Journal of Counseling and Development, 69, 7-10. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1990.tb01445.x
  • PUIG, N. y VILANOVA, A. (2006). Deportistas olímpicos y estrategias de inserción laboral: Propuesta teórica, método y avance de resultados. Revista Internacional de Sociología, LXIV(44), 63-83. https://doi.org/10.3989/ris.2006.i44.28
  • RINCÓN, D. del; LATORRE, A.; ARNAL, J. y SANS, A. (1995). Técnicas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Dykinson.
  • RODRÍGUEZ, M.L. (1999). La preparación para el trabajo: El proyecto profesional. Revista d’Orientació, XII, 5-22.
  • RODRÍGUEZ, M.L.; ÁLVAREZ, M.; FIGUERA, M.P. y RODRÍGUEZ, S. (2009). Estudios universitarios, proyecto profesional y mundo del trabajo. Barcelona: Universidad de Barcelona. Servicio de Publicaciones.
  • ROMERO, S. (2004). Aprender a construir proyectos profesionales y vitales. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 15(2), 337-354.
  • ROMERO, S.; SECO, M. y LUGO, M. (2015). Orientar desde el ser: Algunas aportaciones del programa orient@cual para la elaboración del proyecto profesional y vital del alumnado de PCPI y CFGM. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 75-89. https://doi.org/10.6018/reifop.18.2.219121
  • SALANOVA, M.; OSCA, M.; PEIRÓ, J.M. y SARCERNI, M. (1991). Significado del trabajo en los jóvenes en la transición e incorporación al mercado laboral. Revista de Psicología General y Aplicada, 44(1), 113-125.
  • SARASON, I.G. y SARASON, B.R. (1986). Experimentally provided social support. Journal of Personality and Social Psychology, 50, 1222-1225. https://doi.org/10.1037//0022-3514.50.6.1222
  • SARRAMONA, J. (2002). La formación continua laboral. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • SURUJLAL, J. y ZYL, Y. (2014). Understanding the dynamics of Sport: Career transition of Olympic Athletes. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(20), 477-484. https://doi.org/10.5901/mjss.2014.v5n20p477
  • SVERKO, B. (2001). Life Roles and Values in International Perspective: Supers Contribution through the Work Importance Study. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 1, 121-130.
  • TAYLOR, J. y OGILVIE, B. (1994). A conceptual model of adaptation to retirement among athletes. Journal of Applied Sport Psychology, 6, 1-20. https://doi.org/10.1080/10413209408406462
  • TORREGROSA, M.; SÁNCHEZ, X. y CRUZ, J. (2004). El papel del psicólogo del deporte en el asesoramiento académico-vocacional del deportista de élite. Revista de Psicología del Deporte, 13(2), 2156-2228.
  • WARRINER, K. y LAVALLEE, D. (2008). The retirement experiences of Elite Female Gymnasts: Self Identity and the Physical Self. Journal of Applied Sport Psychology, 20, 301-317. https://doi.org/10.1080/10413200801998564
  • WONG, H. (2010). The transition process from competitive sport to retirement: Future engagement in physical activity and involvement in figure skating. Master’s Thesis in Behavioral Psychology and Kinesiology. Toronto, ON. Canadá: The University of York.
  • WYLLEMAN, P. y LAVALLE, D. (2004). A developmental perspective on transitions faced by athletes. En M. WEISS (ed.). Developmental sport and excercise psychology: A lifespan perspective (pp. 507-527). Morgantown, NTW: Fitness Information Technology.
  • WYLLEMAN, P.; LAVALLEE, D. y ALFERMANN, D. (1999). Career transitions in competitive sports. Biel, Suiza: FEPSAC.