El asesoramiento en el proceso de implantación de las TIC en las escuelas. Funciones y estrategias de intervención de los asesores especialistas.

  1. Víctor M. Hernández Rivero 1
  2. Juan José Sosa Alonso 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    GRID grid.10041.34

Journal:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Year of publication: 2016

Volume: 15

Issue: 1

Pages: 31-43

Type: Article

Export: RIS

Metrics

Cited by

  • Dialnet Métricas Cited by: 1 (17-09-2021)

Índice Dialnet de Revistas

  • Year 2016
  • Journal Impact: 0.648
  • Field: EDUCACIÓN Quartile: C1 Rank in field: 26/231

CIRC

  • Social Sciences: B

Abstract

This article presents the results of a study aimed at knowing the perception that the set of consulting specialists in ICT Teacher Centers (CEP) Canary (18 subjects) have the roles, strategies to support teachers deploying, and the demands of advice given in the context of the implementation of technology in schools. Some problems they encounter in the course of their work are also identified. The research design is based on qualitative methodology using the interview as data collection technique. It is evident that the role of the ICT advisor is being redefined, evolving from a profile expert on issues of technical and computer type to another more focused on didactic teaching aspects of the incorporation of technology in classrooms and schools.

Bibliographic References

  • Aguaded, J.I. y Tirado, R. (2010). Ordenadores en los pupitres: informática y telemática en el proceso de enseñanza-aprendizaje en los centros TIC de Andalucía. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 36, 5-28. Recuperado de http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n36/1.html
  • Almerich, G., Suárez, J., Orellana, N. y Díaz, M.I. (2010). La relación entre la integración de las tecnologías de la información y comunicación y su conocimiento. Revista de Investigación Educativa, 28 (1), 31-50. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/view/97861/109341
  • Álvarez, Q., y Fernández, M. D. (2009). Vino nuevo en odres viejos: un estudio de caso sobre el papel de la dimensión organizativa en los proyectos de innovación con TIC. Revista de Investigación Educativa, 27(2), 321–335. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/view/94431/106161
  • Area, M. (2008). Innovación pedagógica con TIC y el desarrollo de las competencias informacionales y digitales. Investigación en la Escuela, 64, 5-18.
  • Area, M. (2010). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos. Un estudio de casos. Revista de Educación, 352, 77-97.
  • Area, M. y Sanabria, A.L. (2014). Opiniones, expectativas y valoraciones del profesorado participante en el Programa Escuela 2.0 en España. Educar, 50 (1), 15-39.
  • Area, M., Hernández, V. & Sosa, J.J. (2016). Modelos de integración didáctica de las TIC en el aula. Comunicar, 47, 79-87.
  • Arencibia, J.S. y Guarro, A. (1999). Mejorar la escuela pública. Una experiencia de asesoramiento a un centro con problemas de disciplina, Tenerife: Consejería de Educación del Gobierno de Canarias/CCPP.
  • Bolívar, A. y Romero, C. (2009). El asesoramiento y la mejora escolar, en C. Romero (comp.), Claves para mejorar la escuela secundaria. La gestión, la enseñanza y los nuevos actores. Buenos Aires: Noveduc.
  • Canales, R. y Marqués, P. (2007). Factores de buenas prácticas educativas con apoyo de las TIC. Análisis de su presencia en tres centros educativos. Desenvolupament profesional del professorat, 39. Recuperado a partir de http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/viewArticle/76748/0
  • De Pablos, J. (2013). La formación e investigación en el campo de la tecnología educativa. Revista Fuentes, 13, 9-16.
  • Devolder, A., Vanderlinde, R., van Braak, J., & Tondeur, J. (2010). Identifying multiple roles of ICT coordinators. Computers & Education, 55(4), pp. 1651–1655. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2010.07.007
  • Domingo, J. (Coord.)(2010). Asesoramiento al centro educativo. Colaboración y cambio en la institución. Barcelona: Octaedro.
  • Domingo, J. y Hernández, V. (2008b). Una mirada crítica a la función asesora desde los Servicios de apoyo externo. Recorrido y prospectiva. Olhar de Professor (Univ. Ponta Grossa, Paraná, Brasil), 11(1), 63-80. Recuperado a partir de http://www.redalyc.org/pdf/684/68411105.pdf
  • Escudero, J.M. y Moreno, J.M. (1992). El asesoramiento a centros educativos. Estudio evaluativo de los Equipos Psicopedagógicos de la Comunidad de Madrid. Madrid: CECCAM.
  • Fernández, S. y Lázaro, M. (2008). Coordinador/a TIC. Pieza clave para la integración de las nuevas tecnologías en las aulas. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, RELATEC, 7(2), 177-187. Recuperado a partir de http://relatec.unex.es/article/view/433
  • Gómez, A. (2012). La función asesora en Andalucía como dinamizadora de la formación de profesorado profesionalmente competente. Revista Iberoamericana de Educación, 58(1). Recuperado de http://www.rieoei.org/expe/4203Gomez.pdf
  • González, A. y De Pablos, J. (2015). Factores que dificultan la integración de las TIC en las aulas. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 401-417. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.2.198161
  • Hayes, D. (2007). ICT and learning: lessons from Australian classrooms. Computers & Education, 49(2), 385–395. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2005.09.003
  • Hernández, V. (2004). El asesoramiento desde los Centros del Profesorado (CEP): La opinión de los agentes de apoyo. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 8(1). Recuperado a partir de http://www.ugr.es/~recfpro/rev81COL2.pdf
  • Lai, K. W., & Pratt, K. (2004). Information and communication technology (ICT) in secondary schools: the role of the computer coordinator. British Journal of Educational Technology, 35(4), 461–475. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1111/j.0007-1013.2004.00404
  • Louis, K. (1989): School improvement and external support. En K. S. Louis y S. Loucks-Horsley (Eds.): Supporting school improvement: a comparative perspective, 11-22. Leuven: ACCO.
  • McGarr, O., & McDonagh, A. (2013). Examining the role of the ICT coordinator in Irish post-primary schools. Technology, Pedagogy and Education. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1080/1475939X.2012.755132
  • Monereo, C. y Pozo, J.I. (coords.) (2005). La práctica del asesoramiento educativo a examen. Barcelona: Graó.
  • Skues, J. L., & Cunningham, E. G. (2013). The role of e-learning coaches in Australian secondary schools. Journal of Computer Assisted Learning, 29(2), 179–187. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2729.2012.00488.x
  • Sugar, W., & Holloman, H. (2009). Technology leaders wanted: acknowledging the leadership role of a technology coordinator. TechTrends, 53(6), 66–74. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1007/s11528-009-0346-y
  • Tondeur, J., Cooper, M., & Newhouse, C. P. (2010). From ICT coordination to ICT integration: a longitudinal case study. Journal of Computer Assisted Learning, 26(4), 296–306. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2729.2010.00351.x
  • Valverde-Berrocoso, J., Garrido Arroyo, M.C. y Sosa Díaz, M.J. (2010). Políticas educativas para la integración de las TIC en Extremadura y sus efectos sobre la innovación didáctica y el proceso de enseñanza-aprendizaje: la percepción del profesorado. Revista de Educación, 352, 99-124.