Escuelas democráticas y coherencia institucional

  1. Guarro, Amador 1
  1. 1 Universidad de Zaragoza - España
Journal:
Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

ISSN: 2254-3139

Year of publication: 2016

Issue Title: Educación Democrática y para la Democracia

Volume: 5

Issue: 1

Pages: 35-55

Type: Article

More publications in: Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

Abstract

The thesis we defend in this article is: a democratic school has to be essentially fair. School justice involves, among others, an ethics of criticism, which includes the removal of barriers to learning for all students, and especially for most disadvantaged students. To remove these barriers, the school has to constantly advance the democratic construction of its own institutional coherence. And, in the context of institutional coherence, school should pay special attention to the curriculum coherence.

Bibliographic References

  • Bolívar, A. (2004). Teorías de la justicia y equidad educativa. Curso Reformas escolares y fracaso escolar. Baeza: UNIA.
  • Connell, R. W. (1997). Escuelas y justicia social. Madrid: Morata.
  • Departament of Education and Training Professional Support and Curriculum Directorate. (2006). Quality teaching in NSW in public schools: A classroom practice guide. Sidney: Ryde.
  • Dubet, F. (2005). La escuela de las oportunidades. ¿Qué es una escuela justa? Barcelona: Gedisa.
  • Escudero, J. M. (2002). La reforma de la reforma. ¿Qué calidad, para quiénes? Barcelona: Ariel.
  • Escudero, J. M. (2005). Valores institucionales de la escuela pública: Ideales que hay que precisar y políticas a realizar. En J. M. Escudero, A. Guarro, G. Martínez y X. Riu (Ed.), Sistema educativo y democracia (pp. 9-40). Barcelona: Octaedro.
  • Escudero, J. M. (2005). El fracaso escolar: Nuevas formas de exclusión educativa. En J. García Molina (Coord.), Lógicas de exclusión social y educativa en la sociedad contemporánea (pp.1141). Madrid: Instituto Paulo Freire.
  • Escudero, J. M. (2006). La formación del profesorado y el derecho de una buena educación para todos. En J. M. Escudero y A. Luís (Coords.), Formación del profesorado y educación de calidad para todos (pp. 21-54). Barcelona: Octaedro. 53
  • Escudero, J. M. (2006). Compartir propósitos y responsabilidades para la mejora democrática de la educación. Revista de Educación, 339, 19-41.
  • Escudero, J. M. (2011). Dilemas éticos de la profesión docente. Participación Educativa, 16, 93102.
  • Furman, G. C. (2004). The ethic of community. Journal of Educational Administration, 42(2), 215235
  • Furman, G. C. (2012). Social justice leadership as praxis: developing capacities through preparation programs. Educational Administration Quarterly, 48(2), 191-229.
  • Gimeno, J. (2001). Educar y convivir en la cultura global. Madrid: Morata.
  • Giroux, H. A. (1990). Los profesores como intelectuales. Barcelona: Paidós.
  • González, M. T. (2015). Los centros escolares y su contribución a paliar el desenganche y abandono escolar. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19(3), 158176.
  • Guarro, A. (1990). El diseño del curriculum y el consenso como mecanismo decisorio. Qurriculum, 2, 27-40.
  • Guarro, A. (1992). Currículum y diseño curricular. El diseño del currículum. En Consejería de Educación del Gobierno de Canarias (Ed.), Fundamentos de los diseños en Canarias (pp. 28 54). Santa Cruz de Tenerife: Gobierno de Canarias.
  • Guarro, A. (1999). El curriculum como propuesta cultural democrática. En J. M. Escudero (Ed.), Diseño, desarrollo e innovación del currículum (pp. 45-66). Madrid: Síntesis.
  • Guarro, A. (2002). Curriculum y democracia. Barcelona: Octaedro.
  • Guarro, A. (2005). El curriculum democrático y los retos de la escuela del siglo XXI. En J. M. Escudero, A. Guarro, G. Martínez y X. Riu, Sistema educativo y democracia (pp. 41-98). Barcelona: Octaedro/Fies/MEC.
  • Hargreaves, A. (2002). Sustainability of educational change: the role of social geographies. Journal of Educational Change, 3, 189-214.
  • Hargreaves, A. y Fink, D. (2002). La sostenibilidad en el tiempo. Cuadernos de Pedagogía, 319, 16 20.
  • Hargreaves, A. y Fink, D. (2008). El liderazgo sostenible. Madrid: Morata.
  • Hayes, D., Mills, M. y Lingard, B. (2006). Teachers & schooling making a difference: Productive pedagogies, assessment and performance. Crows Nest, CA: Allen & Unwin.
  • Hopkins, D. (junio, 2002). Innovation and the next phase of educational reform. Recuperado de http://www.standards.dfes.gov.uk/innovation-unit/launch/
  • Hopkins, D. (2001). Meeting the challenge: an improvement guide for schools facing challenging circumstances. Londres: Department for Education and Skills.
  • Johnson, D. (2008). A correlational study exploring the possible link between instructional program coherence and student achievement in North Carolina Middle Schools. (Tesis doctoral). University of North Carolina, Chapel Hill.
  • McMahon, B. J. (2007). (Im)moral praxis: configuring theory and practice of students at risk. International Electronic Journal for Leadership in Learning, 11(2), 34-54.
  • Meirieu, P. H. (2005). En la escuela hoy. Barcelona: Octaedro.
  • Newmann, F., Bryk, A. y Nagaoka, J. (2001). Improving Chicago’s schools. Authentic intellectual work and standardized tests: conflict or coexistence? Chicago, IL: Consortium on Chicago School Research.
  • Newmann, F., Smith, B., Allensworth, E. y Bryk, A. (2001). Instructional program coherence: what it is and why it should guide school improvement policy. Educational Evaluation and Policy Analysis, 23(4), 297.
  • Newmann, F., Smith, B., Allensworth, E. y Bryk, A. (2001). Improving Chicago’s schools. Benefits and challenges. Chicago, IL: Consortium on Chicago School Research.
  • Newmann, F. y Wehlage, G. G. (1993). Five standards of authentic instruction. Educational Leadership, 50(7), 8-12.
  • Posner, G. J. (1974). The extensiveness of curriculum structure: a conceptual scheme. Review of Educational Reseach, 44, 401-407.
  • Posner, G. J. y Strike, K. A. (1976a). A categorization scheme for principles of sequencing content. Review of Research Educational, 46(4), 665-690.
  • Posner, G. J. y Strike, K. A. (1976b). Epistemological perspectives on conceptions of curriculum organization and learn. En L. S. Shulman (Ed.), Review of Research in Education (pp. 106141). Itasca, IL: Peacock.
  • Romiszowski, A. J. (1981). Designing instructional systems: decision-making in course planning and curriculum design. Londres: Kogan Page.
  • Shapiro, J. y Gross, S. (2008). Ethical educational leadership in turbulent times. Londres: Lawrence Erlbaum.
  • Shapiro, J. y Stefkovitch J. A. (2001). Ethical leadership and decision making in education. Londres: Lawrence Erlbaum.
  • Soder, R., Goodlad, J. I. y McMannon, J. (2001). Developing democratic character in the young. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Stoll, L. y Fink, D. (1999). Para cambiar nuestras escuelas. Reunir la eficacia y la mejora. Barcelona: Octaedro.
  • Taba, H. (1974). Elaboración del currículo. Buenos Aires: Troquel.
  • Tyack, D. y Tobin, W. (1994). The “grammar” of schooling: why has it been so hard to change? American Educational Research Journal, 31(3), 453-479.
  • Wineberg, T. W. (2008). Professional care and vocation. Rotterdam: Sense Pub.