Un análisis cualitativo de la estructura episódica, los recursos cohesivos y la diversidad léxica en la narrativa de alumnado con Trastorno Específico del Lenguage

  1. Acosta Rodríguez, Víctor M. 1
  2. González Melián, Nayra 1
  3. Lorenzo Martín, Carla 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Revista:
Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport

ISSN: 1138-3194

Any de publicació: 2011

Número: 28

Pàgines: 143-159

Tipus: Article

Altres publicacions en: Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport

Resum

L’estudi d’habilitats narratives en alumnat amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL) constitueix una qüestió d’enorme transcendència. Es tracta d’un aspecte bàsic del desenvolupament, però, també, d’una formidable complexitat i, en general, molt deteriorat en aquests nens. A més, l’anàlisi narrativa permet obtenir una informació molt valuosa entorn de la maduresa general i de les condicions per a abordar el futur aprenentatge de la lectura. A partir d’aquestes idees, l’objectiu de la present investigació és doble. En primer lloc estudiar en profunditat la narrativa de nens amb TEL; en segon lloc, comprovar l’eficàcia d’un programa d’intervenció basat en el maneig de situacions de lectura dialògica i d’estimulació narrativa. D’una població inicial de 400 alumnes d’Educació Infantil de 3 anys, es va seleccionar, per mitjà de l’aplicació de nombroses proves, la mostra final, que va estar composta per 5 subjectes amb TEL. El programa d’intervenció es va implementar al llarg de dos cursos escolars, i va constar d’un total de 120 sessions. Els resultats van indicar una millora dels aspectes relacionats amb la coherència, la cohesió, les unitats gramaticals emprades i la diversitat lèxica.

Referències bibliogràfiques

  • Applebee, A. (1978). The child´s concept of story. Chicago: University of Chicago Press.
  • Acosta, V., Moreno, A. & Axpe, A. (2011). Análisis de las prácticas de lenguaje oral y de lectura temprana en alumnado con TEL en los contextos escolar y familiar. Cultura y Educación, 23, 43-56.
  • Acosta, V., Moreno, A. & Axpe, A. (en prensa). La intervención inclusiva para la mejora de habilidades de lenguaje oral y de lectura inicial en niños con Trastorno Específico del Lenguaje (TEL). Revista de Educación.
  • Acosta, V., Moreno, A., Axpe, A. & Lorenzo, M. (2010). Apoyo al desarrollo de habilidades narrativas en niños con TEL en contextos inclusivos. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 30, 194-203.
  • Acosta, V., Moreno, A., Cámara, M., Coello, A. & Mesa, J. (2007). Guía de actuaciones educativas en el ámbito de la comunicación y el lenguaje. S/C de Tenerife: Consejería de Educación, Cultura y Deportes. Gobierno de Canarias.
  • Aguado, G, Cuetos, F, Domezáin, M. & Pascual, B. (2006). Repetición de pseudopalabras en el niños españoles con Trastorno Específico del Lenguaje: marcador psicolingüístico. Revista de Neurología, 43, 201-208.
  • Aguinaga, G., Armentia, M., Fraile, A., Olangua, P. & Útiz, N. (2004). Prueba de Lenguaje Oral de Navarra-Revisada (PLON-R). Pamplona: Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra.
  • Bliss, L., McCabe, A. & Miranda, A. (1998). Narrative assessment profile: Discourse analysis for school age children. Journal of Communication Disorders, 31, 347-363.
  • Booting, N., Faragher, B., Simkin, Z., Knox, E. & Conti-Ramsden, G. (2001). Predicting pathways of specific language impairment: What differentiates good and poor outcome?. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 42, 1013-1020.
  • Burns, M., Griffin, P. & Snow, C. (1999). Starting out right: A guide to promoting children´s reading success. Washington: National Academic Press.
  • Caccamise, D. & Snyder, L. (2005). Theory and pedagogical practices of text comprehension. Topics in Language Disorders, 25, 5-20.
  • Cardona, M. & Civit, A. (2008). Valoración dinámica de la habilidad narrativa: aplicación en un caso de trastorno específico del lenguaje. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 28, 245-260.
  • Catts, H. & Kamhi, A. (1999). Language and reading disabilities. Boston: Allyn & Bacon.
  • Dickinson, D. & Tabors, P. (2001). Beginning literacy with language. Baltimore: Brookes
  • Dunn, L., Padilla, E., Lugo, D. & Dunn, L. (1986). Test de Vocabulario en Imágenes Peabody. Madrid: TEA.
  • Fey, M., Catts, H., Proctor-Williams, K., Tomblin, B. & Zhang, X. (2003). Oral and written story composition skills of children with language impairment. Journal of Speech and Hearing Research, 39, 611-624.
  • Hammett, L. & van Kleeck, A.( 2005). Patterns of parent´s talk during book sharing with preschool children: A comparison between storybook and expository book conditions. Paper presented at the National Reading Conference, Miami, Florida.
  • Hedberg, N. & Westby, C. (1993). Analyzing storytelling skills: Theory to practice. Tucson: Communication Skill Builders.
  • Kamhi, A. (2005). Finding beauty in the ugly facts about reading comprehension. In: H. Catts & A. Khami (Eds.), The connections between language and reading disabilities (pp. 201-212). Mahwah: Erlbaum.
  • McCarthy, D. (1976). Escalas McCarthy de Aptitudes y Psicomotricidad para niños. Madrid: TEA.
  • Newborg, J., Stock, J. & Weck, L. (2001). Inventario de Desarrollo Battelle. Madrid: TEA
  • Ninio, A. & Bruner, J. (1978). The achievement and antecedents of labeling. Journal of Child Language, 5, 1, 1-15.
  • Paris, A. & Paris, S (2003). Assessing narrative comprehension in young children. Reading Research Quarterly, 38, 36-76.
  • Pavez, M., Coloma, C. & Maggiolo, M. (2008). El desarrollo narrativo en niños. Barcelona: Ars Médica.
  • Peggy, R. (2001). Buenas noches, gorila. Nueva York: Putnan´s
  • Van Kleeck, A., Vander, J. & Hammett, L. (2006). Fostering literal and inferential language skills in Head Start preschoolers with language impairment using scripted book-sharing discussions. American Journal of Speech-Language Pathology, 15, 85-95
  • Wechsler, D. (1993). WPPSI.Test de inteligencia para preescolares. Madrid: TEA.
  • Wetsby, C. (2004). Twenty-first-century literacy for a diverse world. Folia phoniatrica et logopeadica, 56, 254-271.
  • Zimmerman, I, Steiner, V. & Pond, R. (2004). Preschool Language ScaleSpanish-4(PLS-4). Chicago: Psychological Corporation.