Tino Casal y la modernización del pop español en los años ochenta

  1. Arenillas Meléndez, Sara 1
  2. Díaz González, Diana 2
  1. 1 Universidad de Oviedo, España
  2. 2 Universidad de León, España
Journal:
Anuario musical: Revista de musicología del CSIC

ISSN: 0211-3538

Year of publication: 2019

Issue: 74

Pages: 105-120

Type: Article

DOI: 10.3989/ANUARIOMUSICAL.2019.74.07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anuario musical: Revista de musicología del CSIC

Abstract

Tino Casal (1950-1991) is an icon for Spanish popular music of the 1980s. Casal adapted efficiently new wave´s postmodern modernity to the Spanish context. He articulated the discourse of the new wave through new romantics, who inherited features of glam such as artifice or androgyny. Following his foreign counterparts, Casal combined in his work synth pop´s artificiality and authentic inauthenticity, with pastiche and kitsch. In this research, we have analyzed Casal´s work through songs like “Embrujada”, “Oro negro”, “African chic” or his version of “Life on Mars?”. For the structure, we have followed the chronological timeline of his recordings to appreciate Casal´s evolution throughout the eighties.

Bibliographic References

  • Anónimo. “Casal: Póker para un ganador”. El Gran Musical, 233 (Madrid, julio de 1983), p. 33.
  • Anónimo. “¡Hasta siempre, Tino!”. El Gran Musical, 349 (Madrid, octubre de 1991), pp. 36-37.
  • Anónimo. “Tino Casal canta las 40: ‘Soy bastante mejor de lo que esperaba’”. El Gran Musical, 315 (Madrid, abril de 1990), pp. 28-20.
  • Anónimo. “Tino Casal: El último rey del Glam...”. Rockdelux, 80 (noviembre de 1991), p. 21.
  • Arenas, Miguel Ángel. “Tino Casal: La isla del Glamour”. Rock Espezial, 23 (julio de 1983), pp. 46-47.
  • Arenillas Meléndez, Sara. Discursos, identidades y transgresión en la música popular española (1980-2010): el caso del glam rock y sus variantes. Tesis doctoral, Universidad de Oviedo, 2017.
  • Arenillas Meléndez, Sara. “El glam en España y su articulación de las identidades de género.” Musicología en el siglo XXI: Nuevos retos, Nuevos enfoques, editado por Begoña Lolo y Adela Presas. Madrid: Sociedad Española de Musicología, 2018, pp. 2087-2107.
  • Auslander, Philip. Performing Glam Rock: Gender and Theatricality in Popular Music. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2006.
  • Branch, Andrew. “All the young dudes: educational capital, masculinity and the uses of popular Music.” Popular Music, 31/1 (2012), pp. 25-44.
  • Broackes, Victoria. “Putting out fire with gasoline: desining David Bowie”. David Bowie is. Londres:V&A Publishing, 2013, pp. 116-153.
  • Buckley, David. Strange Fascination. David Bowie: The Definitive Story. Londres: Virgin Books, 1999.
  • Cagle, Van M. Reconstructing Pop/Subculture: Art, Rock and Andy Warhol. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1995.
  • Cateforis, Theo. Are We Not New Wave? Modern Pop at the Turn of the 1980s. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2011.
  • Domínguez, Salvador. Bienvenido Mr. Rock: los primeros grupos hispanos, 1957-1975. Madrid: Sociedad General de Autores y Editores, 2002.
  • Erice, Santiago. “Tino Casal. Observándose en el espejo”. Popular 1/200 (marzo de 1990), pp. 8-9.
  • Buckley, David. Strange fascination: David Bowie, the definitive story. Londres: Virgin Books, 1999.
  • Cateforis, Theo. Are we not new wave?: modern pop at the turn of the 1980s. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2011.
  • Domínguez, Salvador. Bienvenido Mr. Rock: los primeros grupos hispanos, 1957-1975. Madrid: Sociedad General de Autores y Editores, 2002.
  • Erice, Santiago. “Tino Casal. Observándose en el espejo”. Popular, 1/200 (marzo de 1990), pp. 8-9.
  • Fouce, Héctor. El futuro ya está aquí: música pop y cambio cultural. Madrid: Velecío Editores, 2006.
  • García Puig, Damián. “Casal. `Neocasal´. EMI”. Rock Espezial, 5 (enero de 1982), p. 53.
  • Godes, Patricia. “Casal: Locura o histeria”. Rockdelux, 63 (abril de 1990), p. 35.
  • González, Lara, ed. Oro Negro: 25 años sin Tino Casal. Madrid y Vizcaya: Grafilur, 2016.
  • Grossberg, Lawrence. “Rock, posmodernity and authenticity”. En We Gotta Get Out of This Place: Popular Conservatism and Postmodern Culture. Londres y Nueva York: Routledge, 1992, pp. 201-39.
  • Guillén Barrantes, Sergio y Andrés Puente Gómez. “Spain is different”. En Glam rock: sexo, purpurina y lápiz de labios. Lleida: Milenio, 2010, pp. 135-145.
  • Gutiérrez, Juan. Tino Casal. El arte por exceso. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2017.
  • Jameson, Fredric. “Postmodernism and Consumer Society.” The Anti-Aesthetic: Essays in Postmodern Culture. Port Townsend: Bay Press, 1983, pp. 111-125.
  • Jaro, C. “Tino Casal: ‘He visto la muerte muy de cerca’”. Pronto, 713 (Madrid, 6 de enero de 1986), pp. 6-7.
  • Jauregui, José Miguel. “Las diez mejores de...Tino Casal”. El Gran Musical, 234 (Madrid, agosto de 1983), p. 15.
  • Johnson, Henry, e Ian Chapman, eds. Global Glam and Popular Music. Style and Spectacle from the 1970s to the 2000s. Nueva York: Routledge, 2016.
  • Keightley, Keir. “Reconsidering rock”. Cambridge Companion to Pop and Rock, editado por Simon Frith, Will Straw y John Street. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, pp. 109-42.
  • Kleinhans, Chuck. “Taking Out the Trash Camp and the Politics of Parody”. En The Politics and Poetics of Camp, editado por Moe Meyer. Londres: Routledge, 1994, pp. 182-201.
  • Kurennaya, Anya. “Look What the Cat Dragged in: Gender, Sexuality, and Authenticity in 1980s Glam Metal”. Trabajo de Fin de Master, Master of Arts in Fashion Studies. Nueva York: Parsons School of Design, The New School, 2012.
  • Laing, Dave. One Chord Wonders: Power and Meaning in Punk Rock. Oakland, CA: PM Press, 1985.
  • Lechado García, José Manuel. La movida: una crónica de los 80. Madrid: Algaba, 2005.
  • López Martínez, Andrés. Historias, excesos y tribulaciones de la mal llamada música gay. Lleida: Milenio, 2010.
  • Manoteras-Maiquez. “Glamoures del underground: All that Kitsch”. La Luna de Madrid, 16 (Madrid, marzo de 1985), pp. 38-39.
  • Manrique, Diego A. “Tino Casal: Peluquería musical”. Rock Espezial, 3 (noviembre de 1981), p. 59.
  • Metzer, David. “The power ballad”. Popular Music, 31/3 (2012), pp. 437-459.
  • Nichols, William J., y H. Rosi Song. Toward a Cultural Archive of La Movida: Back to the Future. Madison, WI: Fairleigh Dickinson University Press, 2014.
  • Quintana, Gerardo. Tino Casal: Más allá del embrujo. Madrid: T&B Editores, 2007.
  • Quirós, José Antonio. Gran Casal: me como el mundo. Barcelona: Cameo Media, 2004.
  • Revilla, Federico. Diccionario de iconografía y simbología. Madrid: Cátedra, 2009.
  • Reynolds, Simon. Retromania: Pop Culture´s Addiction to Its Own Past. Londres: Faber and Faber, 2011.
  • Rimmer, Dave. New Romantics: The Look. Londres: Omnibus Press, 2003.
  • Rimmer, Dave. Like Punk Never Happened: Culture Club and the New Pop. Londres: Faber and Faber, 2011.
  • Singla, Joan. “Neo-realismo romántico”. Popular 1/102 (Barcelona, diciembre de 1981), pp. 71-72.
  • Taboada, Carlos. “El hallazgo de Tino Casal”. El Gran Musical, 206 (Madrid, abril de 1981), p. 17.
  • Vallina, Isabel. “El discreto encanto del productor”. El Gran Musical, 229 (Madrid, marzo de 1983), pp. 17-19.
  • Vaquerizo, Mario. Fabiografía: Fabio McNamara. Barcelona: Espasa, 2014.
  • Vila, Alberto. “Tino Casal. Tigre Bengalí”. El Gran Musical, 240 (Madrid, febrero de 1984), p. 38.
  • Walser, Robert. Running with the Devil: power, gender, and madness in heavy metal music. Hanover, NH: University Press of New England, 1993.
  • Warner, Timothy. Pop Music: Technology and Creativity — Trevor Horn and the Digital Revolution. Aldershot: Ashgate, 2003.
  • Welch, Chris. “Ultravox”. Popular, 1/90 (Barcelona, diciembre de 1980), pp. 74-77.