Competitividad y calidad en los destinos turísticos de sol y playael caso de las Islas Canarias

  1. Marrero Rodríguez, Josefa Rosa 1
  2. Santana Turégano, Manuel Ángel 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Cuadernos de turismo

ISSN: 1139-7861

Year of publication: 2008

Issue: 22

Pages: 123-143

Type: Article

More publications in: Cuadernos de turismo

Abstract

This paper compares the level of competitiveness among the four main touristic Islands in the Canaries (Lanzarote, Fuerteventura, Gran Canaria y Tenerife) through a combination of different variables. The paper is embedded in the broader debate about the mechanisms for repositioning traditional sea and sun tourism destination through the implementation of quality management mechanisms in the tourism industry. A twofold approach has been followed to measure competitiveness. On the one hand, an analysis of available statistics on tourist expenditure, occupation level and the evolution of tourists and tourists beds has been done. On the other hand, a case study on the internet, analyzing prices for two significant tourist packages for each of the four islands considered has been developed. Both approaches show that in spite of the quality strategy followed by Lanzarote, this does not lead to a higher economic profitability for the tourism sector of the island, as compared to others. Therefore, it seems that even though quality is often claimed to be a key factor for competitiveness, it is not so clear that markets are willing to pay higher prices for higher quality.

Bibliographic References

  • ALÉN GONZÁLEZ, Mª L. ET AL (2004): «Evaluación de la calidad percibida por los clientes de establecimientos termales a través del análisis de sus expectativas y percepciones», Revista Galega de Economía, nº 13 (1-2), pp. 1-18.
  • ARIELY, D. (2008): Las trampas del deseo: Cómo controlar los impulsos irracionales que nos llevan al error. Ariel, Barcelona.
  • ARIELY, D.; LOEWENSTEIN, G.; PRELEC, D. (2003): «’Coherent Arbitrariness: Stable Demand Curves without Stable Preferences», The Quarterly Journal of Economics, nº 118 (1), pp. 73-105.
  • ARIELY, D; LOEWENSTEIN, G.; PRELEC, D. (2006): «Tom Sawyer and the Construction of Value», Journal of Economic Behaviour and Organization, nº 60 (1), pp. 1-10.
  • BENÍTEZ ROCHEL, J.; ROBLES TEGEIRO, L. (1992): «Segmentación del mercado de trabajo turístico», Estudios Turísticos, nº 115, pp. 11-21.
  • BUTLER, R. W. (1980): «The concept of a tourist area cycle of evolution and implications for management of resources», The Canadian Geographer, nº 24 (1), pp. 5-12.
  • CAMISÓN ZORNOZA, C. (1996): «La calidad como factor de competitividad en turismo: análisis del caso español», Información Comercial Española, nº 749, pp. 99-122.
  • CES (2005): El turismo: contexto, impactos y dinámica. Informe Anual Consejo Económico y Social de Canarias.
  • CHOY, D.J. (1995): «The quality of tourism employment», Tourism Management, nº 16 (2), pp. 129-137.
  • CLANCY, M. (1999): «Tourism and Development: Evidence from Mexico», Annals of Tourism Research, nº 26, pp. 1-20.
  • ESPINET RIUS, J.M. ET AL (2002): «Diferencias de precios en el sector hotelero según el canal de comercialización», Boletín económico de ICE, Información Comercial Española, nº 2724, pp. 19-26.
  • ESPINET RIUS, J.M. ET AL (2004): «Precios hoteleros: ¿existen diferencias entre países emisores?», Boletín Económico del ICE, nº 2804, pp. 31-38.
  • ESPINET RIUS, J.M.; FLUVIÀ FONT, M. (2001): «Una aproximación a los diferentes precios en el sector hotelero: el ejemplo de la Costa Brava sur», Cuadernos de Turismo, nº 7, pp. 23-34.
  • FAYÓS SOLÁ, E. (1994): «Competitividad y calidad en la nueva era del turismo», Estudios Turísticos, nº 123, pp. 5-10.
  • FAYÓS SOLÁ, E. (1993): «El turismo de masas como sector industrial. La nueva política de la competitividad», Economía Industrial, nº 292, pp. 163-172.
  • FLUVIÀ FONT, M. et al. (2001): «Competencia en precios entre operadores turísticos españoles», Boletín Económico de ICE, Información Comercial Española, nº 2699, pp. 11-22.
  • FUSTER LAREU, J. (1991): Turismo de masas y Calidad en los Servicios. Editorial Gráficas Planisi, Palma de Mallorca.
  • GONZÁLEZ MORALES, A (2006): «Urbanismo y crecimiento turístico en Lanzarote durante la segunda mitad del siglo XX», Papeles de Geografía, nº 44, pp. 39-57.
  • IOANNIDES, D.; DEBBAGE, K. (1997): «Post-Fordism and Flexibility: the travel industry polyglot», Tourism Managment, nº 18 (4), pp. 229-241.
  • ISTAC (2007): «Encuesta del gasto turístico en Canarias 2006», Las Palmas de Gran Canaria, Instituto Canario de Estadística.
  • LARDIÉS BOSQUE, R. (2004): «La política de calidad en los destinos turísticos en España: el ejemplo del Plan de Excelencia Turística en el Valle de Tena», Cuadernos Geográficos, nº 34 (1), pp. 179-95.
  • MARCHENA GÓMEZ, M. (1994): «Un ejercicio prospectivo: de la industria del turismo «fordista» al ocio de producción flexible», Papers de Turisme, nº 14-15, pp. 79-94.
  • MARRERO RODRÍGUEZ, J. R. ET AL (2007): La situación del empleo en el sector turístico de Lanzarote. Informe para la Reserva de la Biosfera de Lanzarote.
  • MEDINA MUÑOZ, D. (1998): «Turismo», en Gran Canaria Siglo XXI. Diagnóstico de Situación. Tomo I, Las Palmas de Gran Canaria, Cabildo Insular de Gran Canaria.
  • SANTANA SÁNCHEZ, Y. (2002): «Informe de coyuntura del mercado turístico alemán, invierno 01/02», en Proyecto Internacionalización de la oferta turística de Gran Canaria, Edita Patronato de Turismo de Gran Canaria.
  • SAVELLI, A. (1990): «Innovación y desarrollo de las empresas turísticas pequeñas y medianas», Sociología del Trabajo, nueva época, nº 10, pp. 25-40.
  • SCHLUETER PARRILLA, A. (2002): «Informe de coyuntura del mercado turístico británico, invierno 01/02», en Proyecto Internacionalización de la oferta turística de Gran Canaria, Edita Patronato de Turismo de Gran Canaria.
  • SELÄNNIEMI, T. (2001): «Pale Skin on Playa del Anywhere: Finnish Tourists in the Liminoid South», en V. Smith y M Brent (eds.), Hosts and Guests Revisited. NY, Cognizant Communication Corporation, pp. 80-92.
  • SERRANO BEDIA, A. Mª ET AL (2007): «Gestión de calidad y turismo: revisión e implicaciones para futuras investigaciones», Cuadernos de Turismo, nº 20, pp. 251-266.
  • TVERSKY, A. Y KAHNEMAN, D. (1981) «The framing of Decisions and the Psychology of Choice», Science, Vol. 211, nº 4481, pp. 453-458.
  • VALLEJO, M. A. (2002): «Informe de coyuntura del mercado turístico danés, 01/02», en Proyecto Internacionalización de la oferta turística de Gran Canaria. Edita Patronato de Turismo de Gran Canaria.
  • WICKENS, E. (2002) «The sacred and the profane: A tourist typology, Annals of Tourism Research, 29, 834-851.