Estrategias para la formación de ingenieros en técnicas hidrológicas y geotécnicas para regiones volcánicas

  1. Santamarta Cerezal, Juan Carlos
  2. Hernández Gutiérrez, Luis E.
Journal:
Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa

ISSN: 1130-5371

Year of publication: 2014

Issue: 27

Pages: 162-176

Type: Article

More publications in: Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa

Abstract

Several sylabuses from schools of Civil and Mining Engineering around Europe in general, and particularly in Spain, do not have related training content regarding engineering conducted in volcanic terrains, such as oceanic islands. In a world completely globalized by professional and scientific issues, learning and knowing how to handle these unique contexts, complement the technical training necessary to develop projects in all kinds of territories, including volcanic. Furthermore, these special subjects prepare students to practice engineering techniques in other regions, such as Latin America where there is often this kind of terrain. The technical peculiarities of volcanic and oceanic island terrains, their hydrology and geotechnical engineering are quite complex, in this sense, teachers methods and strategies for training should be as efficient and innovative as possible.

Bibliographic References

  • Consejería de Obras Públicas, Transportes y Política Territorial del Gobierno de Canarias (2011): Guía para la planificación y la realización de estudios geotécnicos en la Comunidad Auntónoma de Canarias, GETCAN-011.
  • Frías-Navarro, D., Monteverde-i-Bor, H. y Pons Salvador, G. et al. (2012): Integración de los materiales Open Course Ware en la enseñanza universitaria: estimación de sus efectos. x Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Alicante.
  • Instituto Tecnológico de Aragón (2011): La Metodología de las Píldoras de Conocimiento. Comisión Europea. Programa de Aprendizaje Permanente. Programa Leonardo Da Vinci.
  • Menéndez Pidal, I., Santamarta Cerezal, J.C., Hernández Gutiérrez L.E. y Sanz Pérez, E. (2010): Learning experience on applied geology in civil engineering curricula by using university cooperation and practical trips. EDULEARN11 Proceedings. Barcelona.
  • Mueller-Dombois, D. (2007): The Hawaiian Ahupua‘a Land Use System: Its Biological Resource Zones and the Challenge for Silvicultural Restoration. Biology of Hawaiian Streams and Estuaries. Editor N.L. Evenhuis & J.M. Fitzsimons. Bishop Museum Bulletin in Cultural and Environmental Studies.
  • Santamarta Cerezal, J.C., Arraiza, M.P. Loras, F. y Lópéz, J.V. (2012): Engineering 2.0, new digital strategies in technical education. EDULEARN12 Proceedings. Barcelona.
  • Santamarta Cerezal, J.C., Hernández Gutiérrez L.E., Arraiza, M.P. y Neris Tomé, J. (2012): Análisis de nuevas estrategias para la mejora del aprendizaje en enseñanzas técnicas dentro del espacio europeo de educación superior. Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna.
  • Suárez Moreno, F. (2010): El agua en Canarias: Historia, estrategias y procedimientos didácticos. Bienmesabe Ediciones. Tenerife.