Facebookherramienta didáctica para el aprendizaje de la geografía

  1. Gonzalez, Herminia
  2. Delgado, Carmen Rosa
Journal:
Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

ISSN: 1699-3748

Year of publication: 2016

Issue Title: Octubre

Issue: 34

Type: Article

More publications in: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

Abstract

The use of Internet and specifically, the social networks are very important in the daily life of the younger and adult people. Nowadays is a indispensable element that it has caused changes in the social and personal sphere. In the many universitys, this web tool is being used for teaching but, in the high school her use it is nonexistente. With the object to explore the posibility that the social networks offers to teach and to learn in the classtroom, it analyzed the Facebook —more known and used by teenagers— as a tool to teach Geography in the high school. For that, it has conducted a field study in four highs schools in Tenerife, Canary Islands, with a cuantitative methods (surveys) with the object to check the use of Facebook in the young people. Later, it arises a practical proposal explaining her use and operations with the social networks. We use the didactic unit for third course of the secondary education.

Bibliographic References

  • RODRÍGUEZ DE MORENO, Elsa Amanda (2010): ‘Geografía conceptual: enseñanza y aprendizaje de la Geografía en la Educación Secundaria’. Estudioscaos
  • GENOVART RAPADO, María Consolació (2011): ‘La enseñanza de la Geografía mediante el uso de las TIC’. Departamento de Ciencias de la Tierra. Universidad de las Islas Baleares. Disponible en: Congreso Ibérico de Didáctica de la Geografía. Málaga, pp: 292-301
  • MARRÓN GAITE, María Jesús (2011): ‘Educación geográfica y formación del profesorado. Desafíos y perspectivas en el nuevo Espacio Europeo de Educación Superior (EEES)’ Departamento de Didáctica de Ciencias Sociales: Geografía, Historia e Historia del Arte. Universidad Complutense de Madrid. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles nº 57, pp: 313-341
  • PULIDO CARRILLO, María (2011): ‘El uso de la red social Tuenti como herramienta de aprendizaje de la Geografía’. Licenciada en Historia y Master en FPS (UCM). Disponible en: Congreso Ibérico de Didáctica de la Geografía. Málaga, pp: 403-417
  • ALONSO OLIVA, Juan Luis; GUTIÉRREZ FERNÁNDEZ, David; LÓPEZ SANTA CRUZ, Víctor; TORRECILLA PEÑUELA, Javier (1998): ‘Internet y Educación’. Especialidad en Educación Primaria. On-line. Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo. http://www.uclm.es/profesorado/ricardo/webnntt/Bloque%202/Internet.htm
  • EDEI (CONSULTORES DE DIRECCIÓN) (2012): ‘Penetración de las redes sociales en Canarias’. http://es.slideshare.net/edeiconsultores/penetracion-redes-sociales-en-canarias-marzo-2012
  • GÓMEZ, María Teresa; LÓPEZ, Norma. (2012): ‘Uso de Facebook para actividades académicas colaborativas en educación media y universitaria’. Universidad del Salvador. http://www.protecciononline.com/galeria/proteccion_online/Uso-de-Facebook-con-fineseducativos.pdf
  • IAB SPAIN (INTERACTIVE ADVERTISING BUREAU) (2015): ‘VI Estudio anual en redes sociales. http://www.iabspain.net/wpcontent/uploads/downloads/2015/01/Estudio_Anual_Redes_Sociales_2015.pdf
  • MESTRES, Laia (2011): ‘Redes sociales y educación: hacia la innovación didáctica’. Educaweb. http://www.educaweb.com/noticia/2011/01/31/redes-sociales-educacion-innovacion-didactica4583/
  • MONCAYO, María Gabriela (2008). ‘Las TIC en educación’. Documentos pedagógicos. On-line. http://www.planamanecer.com/recursos/docente/bachillerato/articulos_pedagogicos/noviembre/ti cs_en_la_educacion.pdf
  • UTRERA, Franco (2012): ‘Facebook en la enseñanza’. Autoedición. homodigital.blogspot.com
  • LICERAS RUIZ, Ángel (1991): ‘La motivación por el aprendizaje de las Ciencias Sociales. El caso de la Geografía’. Revista de Educación de la Universidad de Granada, pp: 89-101.
  • TÚÑEZ LOPEZ, Miguel; SIXTO GARCÍA, José (2012): ‘Las redes sociales como entorno docente: análisis del uso de Facebook en la docencia universitaria’. Pixel Bit: Revista de medios y educación nº 41, pp: 72-92.