Imparcialidad informativa y fútbol en la televisión pública. El caso de la Televisión Canaria

  1. Mesa López, Aníbal
  2. González Ramallal, Manuel Eduardo
  3. Castilla Vallejo, José Luis
Zeitschrift:
Index.comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada

ISSN: 2174-1859

Datum der Publikation: 2016

Titel der Ausgabe: Número anual ordinario

Ausgabe: 6

Nummer: 1

Seiten: 99-124

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Index.comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada

Zusammenfassung

Football is a social phenomenon of great informative importance at all levels. It is common to find among the supporters a veiled criticism of the unequal informational treatment that receives their own football teams. In particular, televisions, like other media, are subjected to pressure from their ethical requirements and demands of their communicative contexts. This article focuses these issues on the reality of the Canary Islands and, using a quantitative analysis, investigates the informational treatment that the main regional media, the Televisión Canaria, gives about two teams of more tradition and football reference: Unión Deportiva Las Palmas and Club Deportivo Tenerife. In the Canary Islands this media has always been under suspicion in a cultural context of insular dispute and struggle for political, social and economic hegemony in the region. We try to answer the question: Is there balance in the presentation of information, or one team has more media prominence? And accordingly, are there reasons to report a partial informational treatment to the opposing team? Televisión Canaria occupies a particularly delicate position in this scenario. The results of this research indicate a context of concern for the balance where the Unión Deportiva Las Palmas enjoys greater prominence

Bibliographische Referenzen

  • ACIRÓN ROYO, R. (1998): Canarias: prensa y política: crónica periodística sobre el autogobierno y la transición democrática en las islas. Canarias: Gobierno de Canarias.
  • AGUADO, G. (1994): ‘Treinta años de TVE en Canarias’, en Disenso: Revista canaria de análisis y opinión, nº 6, p. 6.
  • AGUILERA KLINK, F. (2004): ‘¿Nacionalismo o subvencionalismo? Reflexiones sobre el modelo canario de victimismo económico’, en Disenso: Revista canaria de análisis y opinión, nº 42, pp. 36-37. Disponible en: http://www.pensamientocritico.org/fedagu0304.htm
  • AZNAR, H. (2005): Comunicación responsable. La autorregulación de los medios. Barcelona: Ariel. � BALL, P. (2010): Morbo. La historia del fútbol español. Madrid: T & B.
  • BASSETS, Ll. (2013): El último que apague la luz. Sobre la extinción del periodismo. Madrid: Taurus.
  • BUSTAMANTE RAMÍREZ, E. (2006): Radio y televisión en España: historia de una asignatura pendiente de la democracia. Barcelona: Gedisa.
  • Club Deportivo Tenerife [Web en línea]. Consultada el 06 de marzo de 2015 desde: http://www.clubdeportivotenerife.es
  • DEBORD, G. (1976): La sociedad del espectáculo. Madrid: Castellote.
  • ELIAS, N. (1989): El proceso de civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. México: Fondo de Cultura Económica.
  • ELIAS, N., y DUNNING, E. (1992): Deporte y ocio en el proceso de civilización. México: Fondo de Cultura Económica.
  • GALLARDO PARRÓN, R. y MONTES VOZMEDIANO, M. (2015): ‘La propiedad de los derechos de emisión de los eventos deportivos y su repercusión en los informativos: el caso de Antena 3, La 1 y Telecinco’, en Fonseca-Journal of Communication, nº 10, pp. 9-28. Disponible en: http://revistas.usal.es/index.php/2172-9077/article/view/12909/13282 � Gobierno de Canarias [Web en línea]. Consultada el 13 de marzo de 2015 desde: http://www.gobiernodecanarias.org/hacienda/dgplani/presupuestos/
  • GONZÁLEZ RADÍO, V. (1997): La sociedad mediática. A Coruña: Universidade da Coruña.
  • GÓNZALEZ-RAMALLAL, M. (2004a): ‘El reflejo del deporte en los medios de comunicación en España’, en Revista Española de Sociología, nº 4, pp. 271-280. Disponible en: http://www.fes-sociologia.com/files/res/4/12.pdf
  • GÓNZALEZ-RAMALLAL, M. (2004b): Sociedad y deporte: análisis del deporte en la sociedad y su reflejo en los medios de comunicación. Tesis doctoral inédita, Universidad de A Coruña. Disponible en: http://www.tesisenred.net/TDR–0425106–145348/index_cs.html
  • GÓNZALEZ-RAMALLAL, M. (2014): ‘Prensa deportiva e identidad nacional: España en el Mundial de fútbol de Sudáfrica 2010’, en Política y Sociedad, nº 54 (2), pp. 337-366. Disponible en: http://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/43077/43669
  • GÓNZALEZ-RAMALLAL, M.; CASTILLA, J. L.; y MESA, A. (2014): ‘Postmodern footballers and their «second skin»: emotional narratives ranging from solidarity to intimacy’, en Soccer & Society, nº 16 (4), pp. 437-452. DOI: 10.1080/14660970.2014.882827.
  • GUIMERÁ PERAZA, M. (2011): El pleito insular (1808-1936). Tenerife: Cabildo de Tenerife.
  • KAPUSCINSKI, R. (2006): Los cínicos no sirven para este oficio. Barcelona: Anagrama.
  • Liga de Fútbol Profesional [Web en línea]. Consultada el 15 de marzo de 2015 desde: http://www.lfp.es/
  • LLOPIS GOIG, R. (2006a): ‘Clubes y selecciones nacionales de fútbol. La dimensión etnoterritorial del fútbol español’, en Revista Internacional de Sociología, nº 45, pp. 37-66. Disponible en: http://revintsociologia.revistas.csic.es/index.php/revintsociologia/article/viewFile/15/15
  • LLOPIS GOIG, R. (2006b): ‘El fútbol como ritual festivo. Un análisis referido a la sociedad española’, en Revista Andaluza de Ciencias Sociales, nº 6, pp. 115-132. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2519996.pdf
  • LÓPEZ-GONZÁLEZ, H.; GUERRERO-SOLÉ, F.; y LARREA, O. (2014): ‘Community building in the digital age: Dynamics of online sports discussion’, en Communication & Society, nº 27 (3), pp. 83-105. Disponible en: http://www.unav.es/fcom/communication-society/descarga_doc.php?art_id=502
  • MONTERO, M. A. (2014, noviembre, 5): ‘La Televisión Canaria recibirá más dinero en 2015 pese a la caída presupuestaria’, en ABC. Consultada el 14 de enero de 2015: http://www.abc.es/local-canarias/20141105/abci-television-canaria-presupuesto-201411042200.html
  • MONZÓN, M. E., y SANTANA, J. M. (1988): La pugna intracanaria. Canarias: Unión de Nacionalistas de Izquierda. � PALACIO, M. (2001): Historia de la televisión en España. Barcelona: Gedisa.
  • RIERA, F. (2003): ‘La post-televisión: de la televisión antropológica a la sociedad digital’, en Quaderns del CAC, nº 15, pp. 93-96. Disponible en: https://www.cac.cat/web/recerca/quaderns/hemeroteca/detall.jsp?NDg%3D&Mg%3D%3D&Jyc %3D&OA%3D%3D � RTVC.es [Web en línea]. Consultada el 10 de febrero de 2015 desde: http://www.rtvc.es/corporativa/cronologia.aspx
  • RUIZ, J. (2009): ‘Análisis sociológico del discurso: métodos y lógicas’, en Forum Qualitative Sozialforschung, nº 10 (2), Art. 26. Disponible en: http://www.qualitativeresearch.net/index.php/fqs/article/view/1298/2776
  • SÁNCHEZ, A. (1983): Ensayos sobre la cultura canaria. Las Palmas de Gran Canaria: Edirca. � Unión Deportiva Las Palmas [Web en línea]. Consultada el 06 de marzo de 2015 desde: http://www.udlaspalmas.es/