Redes de cooperaciónUna herramienta para minimizar las desigualdades de género en la ciencia

  1. Esther Torrado Martín-Palomino
  2. Ana María González Ramos
Revista:
Feminismo/s
  1. Iglesias Martínez, Marcos J. (coord.)
  2. Lozano Cabezas, Inés (coord.)

ISSN: 1696-8166 1989-9998

Ano de publicación: 2017

Título do exemplar: La (in)visibilidad de las mujeres en la Educación Superior: retos y desafíos en la Academia

Número: 29

Páxinas: 397-415

Tipo: Artigo

DOI: 10.14198/FEM.2017.29.16 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Outras publicacións en: Feminismo/s

Resumo

The triumphalist messages on the incorporation of women in scientific fields however, it hides an invisible reality that only the feminist studies have addressed and displayed evidence. These studies provide analytical perspectives that reveal complex relationships between women and men shaping by male perspective of the power structures. A critical examination will reveal that formal equality does not yield real equality and, on the contrary, justifies the current discrimination based on gender. Objectivity and meritocracy veils men and women inequalities in science. This article focuses on the analysis of the situation of women researchers and the strategies to pursue high goals in their careers. In that sense, we analyze the usefulness of cooperation networks, institutional such as equality units, gender, or informal where a group of women capitalizes on their experience, through information or emotional support for other women’s benefits. For developing this argument, we are based on different bibliographic sources, the results of the survey of 700 women and men who perform research in universities and research centers, and ten case studies carried out in the project Genera: Generation of a more inclusive and competitive knowledge economy. The findings show that it is not the unique strategy, the networks based on sorority and cooperation provide advantages to improve achievements and to reduce personal costs of pursuing a high competitive career shaping by male-dominated structure of power.

Referencias bibliográficas

  • Agudo Arroyo, Yolanda. «El lado oscuro de la mujer en la investigación científica: ¿es la ciencia una ‘empresa’ masculina?». Cuestiones de Género: de la igualdad y la diferencia 1 (2006): 15-51.
  • Arranz Lozano, Fátima. «Las mujeres y la universidad española: estructuras de dominación y disposiciones feminizadas en el profesorado universitario». Política y Sociedad 41 (2004): 203-221.
  • Ceci Stephen J. y Wendy M. Williams. «Understanding current causes of women’s underrrepresentation in science». Proceedings of the National Academy of Sciences 108. 8 (2011): 3157-3162.
  • Claramunt Vallespí, Rosa María. «Mujeres en Ciencias». Revista de Investigación Universitaria 4 (2003): 19-37.
  • Comisión Europea. She Figures 2012. Gender in Research and Innovation. Statistics and indicators. Bruselas: Comisión Europea, 2013.
  • Eccles, Jackeline S. «Gender Roles and Women’s Achievement-related Decisions». Psychology of Women Quarterly 11 (1987): 135-172.
  • Etzkowitz, Henry y Marina Ranga. «Gender dynamics in science and technology: From the «Leaky Pipeline» to the «Vanish Box». Brussels Economic Review, Special Issue «Beyond the leaky pipeline – Challenges for research on gender and science» 54 (2011): 131-148.
  • Flecha, Consuelo. Las primeras universitarias en España. Madrid: Narcea, 1996.
  • García de Cortázar, M. Luisa et al. Mujeres y hombres en la ciencia española. Una investigación empírica. Madrid: Instituto de la Mujer, 2006.
  • García de León, M. Antonia et al. Las académicas: profesorado universitario y género. Madrid: Instituto de la Mujer, 2001.
  • García de León, M. Antonia. Herederas y Heridas. Sobre las élites profesionales femeninas. Madrid: Catedra, 2002.
  • García de León, M. Antonia. La excelencia científica. Hombres y mujeres en las Reales Academias. Madrid: Instituto de la Mujer, 2005.
  • González García, Marta I. «Género y conocimiento». Ciencia, tecnología y sociedad en el cambio de siglo Ed. López Cerezo, Juan Antonio y Sánchez Ron, José Manuel. Madrid: Biblioteca Nueva-OEI, 2001.
  • González Orta, Lydia, Capitolina Díaz Martínez y Araceli Gómez Ruiz. Las mujeres en los premios científicos en España 2009-2014. Madrid: UMYC, 2015.
  • González Ramos, Ana M. «Inclusion of Women in Science. Long-term strategies for alone or with partners’ women». Géneros. Multidisciplinary Journal of Gender Studies 3.3 (2014): 459-482.
  • González Ramos, Ana M. «Victoria y la ciencia: El papel de las mujeres en la ciencia contemporánea». Mujeres Construyendo la Sociedad del Conocimiento: Ciencia, Tecnología y Género. Dir. Cecilia Castaño. Barcelona: Editorial Aresta, 2014b.
  • González Ramos, Ana M., José Navarrete Cortés and Esther Cabrera Moreno. «Dancers in the Dark: Scientific Careers According to a Gender-Blind Model of Promotion». Interdisciplinary Science Reviews 40. 2 (2015): 182-202.
  • González Ramos, Ana y Esther Torrado Martín-Palomino. «Familia e Investigación. Estrategias familiares y de género de las investigadoras españolas». En Todo sobre mi familia. Perspectiva de género, Revista Feminismo/s 23 (2014): 193-207.
  • Haraway, Donna. Primate Visions. Gender, Race, and Nature in the World of Modern Science. New York-London: Routledge, 1989.
  • Harding, Sandra. Ciencia y feminismo. Madrid: Editorial Morata, 1996.
  • Magallón, Carmen. Pioneras españolas en las ciencias. Las mujeres del Instituto Nacional de Física y Química. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2004.
  • Miqueo, Consuelo, M. José Barral, Isabel Delgado, Teresa Fernández-Turrado y Carmen Magallón. «Del Análisis Crítico a la Autoridad Femenina en la Ciencia». Feminismo/s 1 (2003): 195-216.
  • Moss-Racusin, Corine, John Dovidiob, Victoria Brescollc, Mark Grahama y Jo Handelsman. «Science faculty’s subtle gender biases favour male students. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America». PNAS 109. 41 (2012): 16474-16479.
  • Ortiz Gómez, Teresa y Gloria Becerra Conde (Eds.). Mujeres de ciencias. Mujer, feminismo y ciencias naturales, experimentales y tecnológicas. Granada: Universidad de Granada, 1996.
  • Pérez Sedeño, Eulalia, Ed. Las mujeres en el Sistema de Ciencia y Tecnología. Estudios de casos. Madrid: OEI, 2001.
  • Pérez Sedeño, Eulalia y Paloma Alcalá Cortijo. (Eds.) Ciencia y Género. Madrid: Facultad de Filosofía de la Universidad Complutense, 2001.
  • Santesmases, M. Jesús. Mujeres científicas en España (1940-1970). Profesionalización y modernización social. Madrid: Instituto de la Mujer, 2000.
  • Santesmases, M. Jesús. «¿Ciencias femeninas o carreras feministas?». Ciencia y Género. Pérez Sedeño, Eulalia y Alcalá Cortijo, Paloma. (eds). Facultad de Filosofía de la Universidad Complutense, Madrid, 2001.
  • Sanz Merino, Noemí. «Dona Haraway. La redefinición del feminismo a través de los estudios sociales sobre ciencia y tecnología». Eikasia. Revista de Filosofía 39 (2011).
  • Schiebinger, Londa. Has Feminism Changed Science? Cambridge: Harvard University Press, 2001.
  • Unidad de Mujeres y Ciencia [UMYC]. Libro Blanco. Situación de las mujeres en la Ciencia Española. Madrid: Ministerio de Ciencia e Innovación, 2011.
  • Xie, Yie y Kimberlee A. Shauman. Women in Science: Career Processes and Outcomes, Cambridge/Massachusetts: Harvard University Press, 2003.