Cuerpos imaginariospoder y descorporeización en el paso al más allá imaginado en las lécitos áticas de fondo blanco

  1. Francisco Díez de Velasco 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Res Publica: revista de historia de las ideas políticas

ISSN: 1989-6115

Year of publication: 2017

Volume: 20

Issue: 3

Pages: 493-506

Type: Article

DOI: 10.5209/RPUB.57497 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Res Publica: revista de historia de las ideas políticas

Abstract

The Athenian ceramic workshops produced a shape that was specifically used in the context of the funeral rites: the white-ground lekythos. The bodies of the dead are represented in some of these vases. It is done in two ways, as full figures, indistinguishable from the living bodies and as eidola, small flying spectra lacking identity. In this article we study, through some images bequeathed by the classical Athens, the meanings accorded to these imaginary bodies and the loss of power that characterises the common destiny of the dead that the lekythoi illustrate in a fascinating way.

Bibliographic References

  • A. Bernabé e I. Jiménez San Cristobal “Las laminillas órficas de oro”, en A. Bernabé y F. Casadesus (coords.), Orfeo y la tradición órfica, Madrid, Akal, 2008, pp. 495-536;
  • A. Bernabé e I. Jiménez San Cristobal, Instructions for the Netherworld: The Orphic Gold Tablets, Leiden, Brill, 2008 (ed. española Instrucciones para el Más Allá. Las laminillas órficas de oro, Madrid, Ediciones Clásicas, 2001);
  • A. Fairbanks, Athenian White Lekythoi, Cambridge, Mass., Mac Millan, I, 1907, II, 1914;
  • A. L. Siikala y F. Díez de Velasco, “Descent into the Underworld”, en L. Jones (ed.), Encyclopedia of Religion, IV, New York, Mac Millan, 2 ed. 2005, pp. 2295-2300.
  • Beazley Archive Database Number (número en la base de datos del archivo Beazley consultable en abierto en internet en la dirección http://www.beazley.ox.ac. uk/xdb/ASP/default.asp)
  • C. Bérard y otros, La cité des images, Lausanne-Paris, Fernand Nathan, 1984.
  • C. Mainoldi, “Sonno e morte in Grecia antica”, en R. Raffaelli (ed.), Rappresentazioni della morte, Urbino, QuattroVenti, 1987, pp. 9-46.;
  • C. Robert, Thanatos, Berlin, G. Reimer, 1879; K. Heinemann, Thanatos in Poesie und Kunst der Griechen, München, Buchholz, 1913;
  • C. Sourvinou-Inwood, “Charon”, LIMC III, 1986, 1, pp. 210-225; 2, pp. 168-174;
  • C. Sourvinou-Inwood, Reading Greek Death to the end of the Classical Period, Oxford, Oxford University Press, 1995, pp. 303-360;
  • D. K. Kurtz y J. Boardman, Greek Burial Customs, London, Thames and Hudson, 1971; R. Garland, The Greek Way of Death, London, Duckworth, 1985, pp. 77 ss.;
  • D. K. Kurtz, Athenian White Lekythoi, Oxford, Oxford University Press, 1975
  • D. Rodríguez-Pérez, “Encounters at the Tomb: Visualizing the Invisible in Attic Vase Painting”, en A. Voss y W. Rowlandson, Daimonic Imagination: Uncanny Intelligence, Cambridge, Cambridge Scholars Publishing, 2013, pp. 34 ss.
  • E. Mintsi, “Hypnos et Thanatos sur les lécythes attiques à fonds blanc (deuxième moitié du Ve siècle av. J.-C.)”, REA 99, 1997, pp. 47-61;
  • E. Peifer, Eidola und andere mit dem Sterben verbundene Flügelwesen in der attischen Vasenmalerei in spätarchaischer und klassischer Zeit, Frankfurt, Peter Lang, 1983, pp. 235-247;
  • E. Pellizer, “Figure dell’“anima” e del regno dei morti nella Grecia arcaica”, en I. Baglioni (ed.), Sulle Rive dell’Acheronte. Costruzione e Percezione della Sfera del Post Mortem nel Mediterraneo Antico, vol. 2, L’Antichità Classica e Cristiana, Roma, Quasar, 2014, pp. 89-98
  • E. Pottier, Étude sur les lécythes blancs attiques à représentations funéraires (BEFAR 30), Paris, E. Thorin, 1883;
  • E. Rohde, Psyche, Darmstadt, WBG, 1991 (or. Friburgo, 1897, hay varias traducciones al español),
  • E. Vermeule, Aspects of Death in Early Greek Art and Poetry, Los Angeles, University of California Press, 1979 (trad. esp., México, FCE, 1984, con errores), cap. I;
  • F. Díez de Velasco, “Implicaciones sociológicas en el surgimiento y desarrollo del Caronte griego: apuntes de metodología”, en J. Delgado (ed.), Dioses viejos, Dioses nuevos. Formas de incorporación de nuevos cultos en la ciudad antigua, La Laguna, Fundación Mapfre-Guanarteme, 2006, pp. 27-39 y esp. pp. 35-37.
  • F. Díez de Velasco, “Reflexiones en torno a los lécitos de fondo blanco con representaciones de Caronte en museos franceses”, en Homenaje al Profesor Blázquez, I, Madrid, Ediciones Clásicas, 1994, nº3;
  • F. Díez de Velasco, “Representaciones de Caronte en el pintor de las Cañas”, AEA 64, 1991, pp. 234-244.
  • F. Díez de Velasco, El origen del mito de Caronte, I-II, Madrid, Universidad Complutense, 1988;
  • F. Díez de Velasco, Los caminos de la muerte, Madrid, Trotta, 1995;
  • F. Graf y S.I. Johnston, Ritual Texts for the Afterlife: Orpheus and the Bacchic Gold Tablets, London, Routledge, 2013, 2 ed.
  • F. von Duhn, “Charondarstellungen”, Archäologische Zeitung XLIII, 1885, p. 19 nº 5; id., “Charonlekythen”, JDAI(JKAI) II, 1887, p. 240;
  • Fairbanks, op. cit., il. IV;
  • G. Siebert, “Eidôla. Le problème de la figurabilité dans l’art grec”, in Méthodologie iconographique. Actes du colloque de Strasbourg 27-28 avril 1979, Estrasburgo, AECR, 1981, pp. 63-73;
  • H. A. Shapiro, Personifications in Greek Art. The Representations of Abstract Concepts 600-400 B.C., Zurich, Akanthus, 1993, pp. 132-165 y pp. 246-255;
  • I. Wehgartner, CVA Berlín, Antikenmuseum 8 (Alemania 62), pl. 18,1-8;
  • J. Bazant, “Entre la croyance et l’expérience: le mort sur les lécythes à fond blanc”, en Iconographie classique et identités régionales (Actes du colloque international du CNRS, 26-27 mai 1983, Paris), BCH, supl. XIV, 1986, pp. 37-44.
  • J. Bazant, “Hypnos”, LIMC VIII, 1997, 1, pp. 643-645, 2, pp. 398-399;
  • J. Bazant, “Thanatos”, LIMC VII, 1994, 1, pp. 904-908; 2, pp. 616-618;
  • J. Beazley, Attic White Lekythoi. The William Henry Charlton Memorial Lecture 1937, Oxford, Oxford University Press, 1938;
  • J. Bremmer, The Early Greek Concept of Soul, Princeton, Princeton University Press, 1983 (trad. esp., Madrid, Siruela, 2002)
  • J. D. Beazley et al., Beazley Addenda, Oxford, Oxford University Press, 1989, 2ª ed. p. 316;
  • J. D. Beazley, Attic Red-figure Vase Painters, Oxford, Oxford University Press, 1963, 2ª ed., p. 1022, 138;
  • J. H. Oakley, Picturing Death in Classical Athens. The Evidence of the White Lekythoi, Cambridge, Cambridge University Press, 2004.
  • J. P. Vernant, “Hestia-Hermès: sur l’expression religieuse de l’espace et du mouvement chez les Grecs”, en Mythe et pensée chez les Grecs, Paris, Maspero, 1965, pp. 124-170 (trad. esp., Barcelona, Ariel, 1983);
  • Juliette de la Genière, CVA Palermo, collezione Mormino 1 (Italia 50), pl. 7, 3-4, propone que se parece al trabajo del Pintor de Munich 2335.
  • L. Albinus, The House of Hades. Studies in Ancient Greek Eschatology, Aarhus, Aarhus University Press, 2000, il. 2;
  • L. Kahn, Hermès passe ou les ambigüités de la communication, Paris, Maspero, 1978.
  • L.A. Beaumont, Childhood in ancient Athens: iconography and social history, London-New York, Routledge, 2012, pp. 86 ss. y pp. 186 ss. o
  • M. Aguirre, “Some Ghostly Appearances in Greece: Literary and Artistic Sources”, Gerion 27, 2009, pp. 179-189
  • M. Golden, “Did the Ancients Care When Their Children Died?”, G&R 35.2, 1988, pp. 152-163;
  • M. Halbwachs, “La représentation de l‘âme chez les grecs. Le double corporel et le double spirituel”, RMM 37, 1930, pp. 493534.
  • M.C. Crelier, Kinder in Athen im gesellschaftlichen Wandel des 5. Jahrhunderts v. Chr., Eine archaologische Annaherung, Remshalden, BAG, 2008, il. L14.
  • M.T. Charlier y G. Raepsaet, “Étude d’un comportement social: les relations entre parents et enfants dans la société athénienne à l’époque classique”, AC, 40, 1971, pp. 589-606, entre otros.
  • N. Kaltsas y A. Shapiro, Worshiping Women, Ritual and Reality in Classical Athens, New York, Onassis Foundation, 2008, il.6.
  • O. Waser, Charon, Charun, Charos, mythologisch-archäologische Monographie, Berlin, Weidmann, 1898;
  • O.M.B. von Stackelberg, Die Graeber der Hellenen, Berlin, Reimer, 1837, il. 48;
  • P. Zanker, Wandel der Hermesgestalt in der attischen Vasenmalerei, Bonn, Habelt, 1965;
  • R. Buxton, “Fantasmas y religión entre los griegos: contextos y control” en M. Aguirre Castro y otras (eds.), Fantasmas, aparecidos y muertos sin descanso, Madrid, Abada, 2014, pp. 41-54;
  • R. Cantilena, “Un obolo per Caronte?”, en ead., Caronte. Un obolo per l’aldilà, PP, L, 282-285, 1995, pp. 165-177;
  • R. H. Terpenning, Charon and the Crossing. Ancient, medieval and Renaissance Transformations of a Myth, London, Bucknell University Press, 1985;
  • R. Vollkommer, “Eidola”, LIMC VIII, 1997, 1, pp. 566-570; 2, pp. 358-359;
  • S. I. Johnston, Restless Dead: Encounters between the Living and the Dead in Ancient Greece, Berkeley, University of California Press, 1999;
  • S. Turner, “Sight and death: seeing the death through ancient eyes”, en M. Squire (ed.), Sights and the Ancient senses, Oxford-New York, Routledge, 2016, pp. 143-160.
  • U. Koch-Brinkmann, Polychrome Bilder auf weissgrundigen Lekythen, Zeugen der klassischen griechischen Malerei, München, Biering und Brinkmann, 1999.
  • W. Felten, Attische Unterweltdarstellungen, München, Fellmann, 1975, pp. 87 ss.;
  • W. Riezler, Weissgrundige attische Lekythen, München, F. Bruckmann, 1914;