Estudio sobre diferencias de género en las competencias y las estrategias educativas para el desarrollo del pensamiento computacional
- Espino Espino, Elisenda Eva 1
- González González, Carina Soledad 1
- 1 Instituto Universitario de Estudios de las Mujeres (IUEM)
ISSN: 1578-7680
Año de publicación: 2015
Título del ejemplar: Pensamiento computacional y competencias para la codificación
Número: 46
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: RED: revista de educación a distancia
Resumen
Computational thinking is a competence that should be included in the training of every student of different educational stages, from the lower to the higher stages. However, there are fewer women that choose in their post-secondary education careers related to computer science. Therefore, this article analyzes the main initiatives of teaching the computational thinking, and also the gender gap in computer education. In order to know strategies of computational thinking and the gender differences which were found; it has been made a study about the opinions of teachers, judges, referees and volunteers of the national educational robotics competition FLL (First Lego League), whom was held in Santa Cruz de Tenerife in 2015. The results indicate that although there are more male presence in the tournament, there are no significant gender differences in the skills related to programming and learning computational thinking, because boys and girls learn and process information fairly
Referencias bibliográficas
- Brennan, K., Resnick, M. (2012). New frameworks for studying and assesing the development of computational thinking. Paper presented at annual American Educational Research Association meeting, Vancouver, BC, Canada.
- Brennan, K.,Resnick, M. (2010). Imagining, creating, playing, sharing, reflecting: How online community suppots Young people as designers of interactive media. In N. Lavigne & C. Mouza (Eds), Emerging technologies for the classroom: A learning sciences perspective. Springer
- Devís, J. (1999). Emoción, educación e innovación: la revision de un estudio de casos. I Congreso Internacional de educación física. Fondo Internacional de Enseñanza
- Facio, A., Fries, L. (1999). Feminismo, género y patriarcado. Bibliovirtual: http://cidem-ac.org
- Feierherd, G. E.; Depetris, O.; Jerez, M. (2001). Una evaluación sobre la incorporación temprana de algorítmica y programación en el ingreso a Informática. VII Congreso Argentino de Ciencias de la Computación.
- Gómez, L., Macedo, J. (2010). Importancia de las TIC en la educación básica regular. Tecnología de la información 12 (25), 209-224. ISSN 1728-5852
- Hurtado, J. A.; Collazos, C. A.; Cruz, S. T.; Rojas, O. E. (2012). Child Programming: una estrategia de aprendizaje y construcción de Software basada en la lúdica, la colaboración y la agilidad. Revista Universitaria RUDIC, 1(1)
- Informes PISA (2014). Accesible en: http://bit.ly/1cXFBAh
- Informe OCDE (2012). Accesible en: http://bit.ly/1C38VBA
- Justina, H. (2014). Gender differences in Scratch Game design. 3rd International Conference on Information, Business and Education Technology (ICIBET 2014),100-103
- Kafai, Y.B., Resnick, M. (1996). Constructionism in practice: Designing, thinking and learning in a digital world. Hillsdale, NJ: Erlbaum
- Kulis, S., Flavio, F., Nagoshi, J. (2010). Gender Roles, Externalizing Behaviors, and Substance Use Among Mexican-American Adolescents. Journal of Social Work Practice in the Addictions, 10 (3), 283-307
- La Casa, E., Lorente, E. (1999). Una experiencia sobre como responden los alumnos y alumnas ante una educación emancipadora. I Congreso Internacional de educación física. Fondo Internacional de Enseñanza
- Madrona, P. (2003). Interés y valoración de la educación por padres y alumnus en la enseñanza obligatoria. Revista de Educación 332 (23), 327-355
- M. de E. Nacional. (2006). Orientaciones generales para la educación en tecnología 6, ⨠99
- Moreno, J. (2014). El pensamiento computacional. Proyecto Programamos. Accesible en: http://programamos.es/faq/
- Orengo, R. (2014). Estereotipos Sexuales y su relación con las conductas. Rev. Puertorriqueña Psicología, 23 (2), 48-61
- Ortiz, Elena. (2007). Inteligencias múltiples en la educación de la persona. (6ª Ed.) Argentina: Ediciones Bonum
- Pane J. (1998). “Designing a Programming System for Children with a Focus on Usability”, in Adjunct Proceedings SIGCHI’98: Coference Summary: Human
- Factors in Computing Systems,Los Angeles, CA, pp. 62-63, 1998 pensamiento computacional. Elisenda Eva Espino Espino y Carina Soledad González Página 20 de 20
- Sarrió, M. (2002). La Psicología de Género a través del “Techo de Cristal”. Tesis
- Doctoral. Universitat de València. Dirigida por Ester Barberá. Manuscrito no publicado
- Tezanos, J. F. (2001) “Hacia un nuevo paradigma social. La emergencia de las sociedades tecnológicas avanzadas”. La sociedad dividida. Estructuras de clases y desigualdades en las sociedades tecnológicas. Madrid, Biblioteca Nueva.
- Waksman, N. (2005). El papel de la mujer en la ciencia. Universidad Autónoma de Nuevo León, México: Ciencia UANL
- Wing, J. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3) , 33-35
- Zúñiga, R., Hurtado, J. (2015). Explorando los procesos de abstracción computacional en niños: identificando el uso de modelos mentales compartidos. Proyecto de Tesis de Maestría en Universidad del Cauca