Comunicación estratégica y el sector pesquero artesanal de Canarias

  1. María A. Gabino Campos 1
  2. Carla Hernández Peraza 1
  3. José J. Pascual Fernández 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    GRID grid.10041.34

Journal:
Revista ComHumanitas

ISSN: 1390-776X

Year of publication: 2020

Volume: 11

Issue: 2

Pages: 81-97

Type: Article

Export: RIS
DOI: 10.31207/rch.v11i2.250 GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

Metrics

CIRC

  • Social Sciences: D

Summary

The Artisanal Fishing of the Canary Islands does not have a strong collective imagination in the population of the islands. It is also a sector, a profession and an activity that little by little has been blurred from the social and economic scenarios, despite the past importance of the sector. To all this is added that the Canary Islands are in the last place in Spain in the consumption of fish.
A permenorized review of the scientific literature on the sector shows us that from communication, especially organizational, there are no studies that have served to favour and revalue the sector, for which we consider in this study a first approach. In this case, we will use the application of Strategic Communication as a tool to enhance and improve the collective imagination of the sector.
For this, research with a quantitative approach was designed, for which a survey was applied to the consumption of fish in families with children enrolled in kindergarten and primary school. An outline was obtained about the situation that this product occupies in the imaginary of the population, and making use of strategic communication, strategic actions are proposed on the sector in the long term through the reeducation of the consumption of this product in boys and girls between 3 and 13 years old.

Bibliographic References

  • Aranceta, J. Preparaciones de pescado para comedores escolares y restauración colectiva. Revista Española de Nutrición Comunitaria, 12, 2, 108-116. Recuperado de http://www.renc.es/imagenes/auxiliar/files/Aranceta_preparaciones.pdf
  • Cambria, A. (2016). La importancia de la Comunicación Estratégica. Boletín IEEE, 2, 475-487. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5998262
  • Contreras, J. y Gracia, M. (2005). Alimentación y cultura: perspectivas antropológicas. Barcelona: Ariel. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/332190746
  • Estévez, F. (2001). Alimentación y Cultura. Santa Cruz de Tenerife, España: Museo de Antropología de Tenerife.
  • García, X. (2003). La Soberanía Alimentaria: un nuevo paradigma. Colección Soberanía Alimentaria, 1-28. Recuperado de https://www.fuhem.es/media/ecosocial/file/Boletin%20ECOS/ECOS%20CDV/Bolet%C3%ADn%204/sob_alim_parad.pdf
  • Pérez, R. A. (2001). Estrategias de comunicación. España: Ariel.
  • Gracia, M. (2010). Alimentación y cultura en España: una aproximación desde la antropología social. Physis: Revista de Saúde Coletiva, 20, 357-386. Recuperado de https://www.scielosp.org/article/physis/2010.v20n2/357-386/
  • Martín, F. (2011). El plan estratégico de comunicación como nuevo modelo de investigación científica universitaria. Correspondencias & análisis, (1), 101- 114. Recuperado de http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/273
  • Martínez, N. (2016). ¿Ha mejorado la calidad de los comedores escolares españoles? (Trabajo de fin de máster). Recuperado de http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/56589/7/nmartine051TF M0716memoria.pdf
  • Massoni, S. (2009). Comunicación estratégica: somos seres en-red-dándonos. ISECEstrategias, 5(12), 3-24. Recuperado de http://periodismo.undav.edu.ar/asignatura_cc/csb06_diseno_y_gestion_de_politi cas_en_comunicacion_social/material/massoni1.pdf
  • Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación (2020). Informe del Consumo Alimentario en España 2019. Madrid: Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación, 2020. Recuperado de https://www.mapa.gob.es/es/alimentacion/temas/consumo-tendencias/informedelconsumoalimentarioenespana2019_tcm30-540250.pdf
  • Rivera, H. A. y Malaver, M. N. (2011). La organización: los stakeholders y la responsabilidad social. Documentos de investigación, 97. Colombia: Editorial Universidad del Rosario. Recuperado de https://repository.urosario.edu.co/handle/10336/3337
  • Sainz de Vicuña, J. M. (2017). El plan estratégico en la práctica. España: Esic Editorial.
  • Scheinsohn, D. (2010). Comunicación estratégica. México: Ediciones Granica S.A.