Estudio exploratorio en iberoamérica sobre procesos de enseñanza-aprendizaje y propuesta de evaluación en tiempos de pandemia

  1. Habib, Habib 1
  2. González, Carina 2
  3. Collazos, César A. 3
  4. Yousef, Mohammad 4
  1. 1 King Abdulaziz University
    info

    King Abdulaziz University

    Jeddah, Arabia Saudí

    ROR https://ror.org/02ma4wv74

  2. 2 Universidad de La Laguna, Tenerife
  3. 3 Universidad del Cauca
    info

    Universidad del Cauca

    Popayán, Colombia

    ROR https://ror.org/04fybn584

  4. 4 Applied Science University
    info

    Applied Science University

    Sitrah, Bahréin

    ROR https://ror.org/059zrbe49

Journal:
Education in the knowledge society (EKS)

ISSN: 2444-8729 1138-9737

Year of publication: 2020

Issue: 21

Type: Article

DOI: 10.14201/EKS.23537 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Education in the knowledge society (EKS)

Abstract

The education system in times of pandemic has had to be urgently and unexpectedly transformed into a virtual modality. This paper presents an exploratory study on the main difficulties encountered by educational institutions in Iberoamerica and some strategies used in teaching and learning processes. Likewise, considering the previous analysis, an evaluation model is proposed to be considered in the contingency plans for health emergencies.

Bibliographic References

  • Abella-García, V., Grande M., García-Peñalvo, F. J., & Corell, A. (2020). Guía de recomendaciones para la evaluación online en las Universidades Públicas de Castilla y León. Versión 1.1. Castilla y León, España: Universidad de Burgos, Universidad de León, Universidad de Salamanca y Universidad de Valladolid. doi:https://doi.org/10.5281/zenodo.3780661
  • Amo, D., Alier, M., García-Peñalvo, F. J., Fonseca, D., & Casañ, M. J. (2020). Protected Users: A Moodle Plugin to Improve Confidentiality and Privacy Support through User Aliases. Sustainability, 12(6), 2548. doi:https://doi.org/10.3390/su12062548
  • Area, M. (2019). La enseñanza universitaria digital: fundamentos pedagógicos y tendencias actuales. Disponible en https://shorturl.at/kpDS8
  • Collazos, C. A., De Clunie, G., & González, C. S. (2014). Red Iberoamericana de apoyo a los procesos de enseñanza-aprendizaje de competencias profesionales a través de entornos Ubicuos y Colaborativos. Campus Virtuales, 3(2), 108-116.
  • Conde González, M. Á., Muñoz Martín, C., & García-Peñalvo, F. J. (2008). M-learning, towards U-learning. In I. Arnedillo Sánchez & P. Isaías (Eds.), Proceedings of the IADIS International Conference Mobile Learning 2008. (April 11-13, 2008, Algarve, Portugal). (pp. 196-200). Portugal: IADIS Press.
  • Del Castillo Olivares, J. M. (2020). Estudio descriptivo de efectos derivados de la alerta sanitaria por Covid-19 en la Universidad de La Laguna. Disponible en: http://shorturl.at/lowKY
  • Ferdig, R. E., Baumgartner, E., Hartshorne, R., Kaplan-Rakowski, R., & Mouza, C. (Eds.). (2020). Teaching, Technology, and Teacher Education During the COVID-19 Pandemic: Stories from the Field. Waynesville, NC, USA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  • García-Peñalvo, F. J. (2020a). Evaluación online: la tormenta perfecta. https://bit.ly/2yO3K39
  • García-Peñalvo, F. J. (2020b). El sistema universitario ante la COVID-19: Corto, medio y largo plazo. https://bit.ly/2YPUeXU
  • García-Peñalvo, F. J. (2020c). Modelo de referencia para la enseñanza no presencial en universidades presenciales. Campus Virtuales, 9(1), 41-56.
  • García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21, 12. doi:https://doi.org/10.14201/eks.23013
  • García-Peñalvo, F. J., & Seoane-Pardo, A. M. (2015). Una revisión actualizada del concepto de eLearning. Décimo Aniversario. Education in the Knowledge Society, 16(1), 119-144. doi:https://doi.org/10.14201/eks2015161119144
  • COTEC (2020). COVID-19 y Educación I: Problemas, respuestas y escenarios. Documento técnico de análisis de la situación educativa derivada de la emergencia sanitaria. 20 de abril de 2020.
  • Gobierno Vasco (2020). Plan de contingencia a seguir para reducir el riesgo de exposición al COVID-19 en los centros docentes. Disponible en: https://bit.ly/2NqI1St
  • González-González, C. S., & Infante-Moro, A., & Infante-Moro, J. C. (2020). Implementation of E-proctoring in Online Teaching: A Study About Motivational Factors. Sustainability, 12(8). doi:10.3390/su12083488
  • Gros, B., & García-Peñalvo, F. J. (2016). Future trends in the design strategies and technological affordances of e-learning. In M. Spector, B. B. Lockee, & M. D. Childress (Eds.), Learning, Design, and Technology. An International Compendium of Theory, Research, Practice, and Policy (pp. 1-23). Switzerland: Springer International Publishing. doi:https://doi.org/10.1007/978-3-319-17727-4_67-1
  • Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. https://bit.ly/3b0Nzx7
  • IESALC. (2020). Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Disponible en: https://bit.ly/3fVCShk
  • Llorens-Largo, F. (2020a). Re-diseño exprés de la docencia para una adaptación de emergencia a la no presencialidad. Conferencia en Ciclo de conferencias: De la presencialidad a la virtualidad educativa, Universidad Central del Ecuador. https://bit.ly/305k9vo
  • Llorens-Largo, F. (2020b). Docencia de emergencia: cómo cambiar el motor en pleno vuelo. Recuperado de https://bit.ly/3cpHVEV
  • Moreno López, G. A., Jiménez Builes, J. A., & Bernal Villamil, S. C. (2016). Overview of u-learning. Concepts, characteristics, uses, application scenarios and topics for research. IEEE Latin America Transactions, 14(12), 4792-4798. doi:https://doi.org/10.1109/TLA.2016.7817013
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional de España, 2020). Medidas COVID-19. https://bit.ly/37Ys4wn
  • Peña-Ayala, A., & Cárdenas-Robledo, L. A. (2019). A cybernetic method to regulate learning through learning strategies: A proactive and reactive mechanism applied in U–Learning settings. Computers in Human Behavior, 98, 196-209.doi:https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.03.036
  • Ramirez, G. M., Collazos, C. A., & Moreira, F. (2018). All-Learning: The state of the art of the models and the methodologies educational with ICT. Telematics and Informatics, 35(4), 944-953. doi:https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.10.004
  • Temdee, P. (2020). Smart Learning Environment: Paradigm Shift for Online Learning. In Multi Agent Systems-Strategies and Applications. IntechOpen. doi:https://doi.org/10.5772/intechopen.85787
  • Tinoco-Giraldo, H., Torrecilla Sánchez, E. M., & García-Peñalvo, F. J. (2020). E-Mentoring in Higher Education: A Structured Literature Review and Implications for Future Research. Sustainability, 12(11), 4344. doi:https://doi.org/10.3390/su12114344
  • UNESCO (2020). Education: From disruption to recovery. Disponible en: https://bit.ly/3evM4sL
  • Universidad de Granada (2020). Plan de Contingencia para la docencia y evaluación no presencial. Disponible en: https://bit.ly/2CByyFU
  • Universidad de La Laguna (2018). Reglamento de titulaciones semipresenciales y a distancia en línea de la Universidad de La Laguna. Disponible en: https://bit.ly/3hYtNXa
  • Universidad de Salamanca (2020). Plan de Contingencia Docencia Online. Disponible en: https://bit.ly/2NoQUw3