Análisis de aplicaciones móviles dirigidas a la infanciacaracterísticas técnicas, pedagógicas, de diseño y contenido

  1. Silvia López Gómez 1
  2. Sebastián Martín Gómez 2
  3. María Isabel Vidal Esteve 3
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
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    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidad de La Laguna
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    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

  3. 3 Universitat de València
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    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Año de publicación: 2021

Título del ejemplar: Escuela Digital: estrategias y materiales didácticos digitales en Educación Infantil y Primaria

Volumen: 85

Número: 1

Páginas: 81-100

Tipo: Artículo

DOI: 10.35362/RIE8514013 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista Iberoamericana de Educación

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

This article analyzes the technical, pedagogical, design and content characteristics of a sample of applications for children up to 5 years old, available on the Google Play platform. The study is part of an investigation titled: «Los materiales didácticos digitales en la Educación Infantil. Análisis y propuestas para su uso en la escuela y el hogar» (RTI2018-093397-B-I00) in which research teams belonging to three Autonomous Communities of the Spanish State (Islas Canarias, Galicia and Valencia) participate. The methodology used was based on content analysis. The 23 most popular apps on Google Play in June 2020 are analyzed. Three of them are the most downloaded in Spanish homes during the period of confinement by COVID-19. For this, an ad-hoc evaluation form adapted from the Infanci@ Digit@l project was applied and different analysis matrices were prepared. The results that the applications show present curricular elements of the Early Childhood Education stage, despite having a character more focused on entertainment than on didactics. However, they lack active pedagogical models, they are not very accessible, they have counter values and intrusive advertising prevails.

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