Beneficio social de los ecomuseos en el territorio. El Proyecto Cultural de Desarrollo Comunitario de La Aldea como caso de estudio

  1. Moreno Mendoza , Héctor 1
  2. Santana Talavera , Agustín 2
  3. Parreño Castellano , Juan Manuel 3
  1. 1 Universidad de Las Palmas de Gran Canaria Instituto de Turismo y Desarrollo Económico Sostenible (TIDES)
  2. 2 Universidad de La Laguna Instituto Universitario de Investigación Social y Turismo
  3. 3 Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, Departamento de Geografía
Journal:
Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia

ISSN: 1133-598X

Year of publication: 2021

Volume: 21

Issue: 1

Pages: 183-211

Type: Article

DOI: 10.51349/VEG.2021.1.08 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia

Abstract

The purpose of ecomuseums is to bring to light the value of a territory’s patrimonial resources, promoting the conservation and distinct identity of the territory and its populations. In this article, the Cultural Community Development Project of La Aldea on the island of Gran Canaria (Canary Islands, Spain) is taken as a case study, which numbers among its activities fifteen satellite museums related to traditional trades and tasks. Based on this analysis, it is possible to state that on the one hand, the success of ecomuseums is closely tied to their acceptance and recognition by their host populations, and that on the other hand, this success entails repayment in kind to the population, by way of the generation and conservation of identity and social bonds.

Bibliographic References

  • Adie, B.A.; Hall, C.M. (2017): «Who visits World Heritage? A comparative analysis of three cultural sites», Journal of Heritage Tourism, 12 (1): 67-80.
  • Batista Pérez, M.V. (2009): «Ecomuseo Itinerante. Orígenes y Desarrollo», en M.V. Batista (coord.), Taller Ecomuseo Itinerante. Integrando los elementos integrales del paisaje, Proyecto Editorial Arsdidas, La Palma: 12-16.
  • Bauman, Z. (2003): Comunidad. En busca de seguridad en un mundo hostil, Siglo XXI de España Editores, Madrid.
  • Bellaigue, M. (1993): «El ecomuseo como posible medio de integración», en R.C. Bonfil y N. García Canclini (eds.), Memorias del simposio: Patrimonio, Museo y Participación Social, INAH, Colección Científica, México, D.F.
  • Bollo, A. (2013): Measuring Museum Impacts. The Learning Museum Project, Bologna.
  • Boyd, C.P.; Hughes, R. (2020): «Museology, Cultural Geography, and Non-representational», en C. Boyd y R. Hughes, Emotion and the Contemporary Museum: Development of a Geographically-Informed Approach to Visitor Evaluation, Palgrave Macmillan, Singapore: 1-9.
  • Clari, M. (2012): «In the hands of the user: a study of changing models of participation and learning around digital heritage collections», en S. Chryssoulakis, A. Bounia y D. Andriopoulou (eds), Museum Education and New Media (ICOM Education, 23), ICOM, Paris: 15-30.
  • Clausen, K.; Carstensen, P.; Granum, M. I. (2015): «Rethinking the ecomuseum», en J.T. Jensen y I.B. Lundgaard (coords.), Museums: Citizens and sustainable solutions, Danish Agency for Culture, Copenhagen: 232-251.
  • Davis, P. (2008): «New museologies and the ecomuseum», en B. Graham y P. Howard (eds.) The Ashgate Research Companion to Heritage and Identity, Ashgate , Burlington: 397-414.
  • Delgado Ruiz, M. (2005): «Espacio público y comunidad. De la verdad comunitaria a la comunicación generalizada», en M. Lisbona Guillén (coord.), La comunidad a debate: reflexiones sobre el concepto de comunidad en el México contemporáneo, El Colegio de Michoacán AC y Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas: 25-39.
  • Dogan, M. (2015): «Ecomuseum, community museology, local distinctiveness, Hüsamettindere village, Bogatepe village, Turkey», Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development, 5 (1): 43-60.
  • Drouguet, N. (2016): «The Curator’s Malaise with the “Undisciplined” Museum: Exhibition Making in the musée de société», THEMA. La revue des Musées de la civilisation, 4: 23-34.
  • Fuller, N.J. (1992): «The museum as a vehicle for community empowerment: The Ak-Chin Indian community ecomuseum Project», en I. Karp, C. Kreamer y S. Levine (eds.), Museums and Communities: The politics of public Culure, Smithsonian Institution Press, Washington and London: 327-365.
  • Giannini, T.; Bowen, J.P. (2019): «Digital Culture», en T. Giannini, y J.P. Bowen (eds.), Museums and Digital Culture: New perspectives and research, Springer, Cham: 3-26.
  • Gibbs, G. (2012): El análisis de datos cualitativos en Investigación Cualitativa, Ediciones Morata, Madrid.
  • Gil, I.B. (2012): «Papel del ecomuseo como elemento dinamizador del desarrollo rural», en O. de Cos y P. Reques (coords.), La población en clave territorial: procesos, estructuras y perspectivas de análisis, Ministerio de Economía, Industria y Competitividad, Santander: 192-197
  • Giroux, É. (2016): «The Public in Museums: Visitors or Citizen Partners?», THEMA. La revue des Musées de la civilisation, 4: 109-124.
  • González-Varas, I. (2015): Patrimonio cultural: conceptos, debates y problemas, Cátedra, Madrid.
  • Guerrero Muñoz, J.F. (2012): «Interrelación del patrimonio cultural- comunidad- territorio», en A. Vacca y E. García, Procesos del patrimonio cultural, El Colegio de Jalisco, Zapopan: 99-116.
  • Hubert, F. (1993): «Historia de los ecomuseos», en G.H. Rivière, La museología. Curso de museología/Textos y testimonios, Akal, Madrid: 195-216.
  • López García, J.S., dir. (2003): Norte de Gran Canaria. Guía de Patrimonio Cultural y Turismo Sostenible, Mancomunidad de Ayuntamientos del Norte de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria.
  • Maggi, M. (2009): «Ecomuseums in Italy, concepts and practices», Museologıa e Patrımônio, 1 (2): 70-78.
  • McCall, V.; Gray, C. (2014): «Museums and the ‘new museology’: theory, practice and organisational change», Museum Management and Curatorship, 29 (1): 19-35.
  • Murawski, M. (2016): «The Urgency of Empathy and Social Impact in Museums», Journal of Folklore and Education, 3: 42-47
  • Navajas Corral, O. (2019): «Ecomuseums in Spain: an analysis of their characteristics and typologies», Muzeológia a kultúrne dedičstvo, 7 (1): 7-26.
  • Ognjević, T. (2017): «Power of museums lies in diversity», The National Committee Magazine, 7: 6-7.
  • Ormston, R.; Spencer, L.; Barnard, M.; Snape, D. (2014): «The foundations of qualitative research», en J. Ritchie, J. Lewis, C. McNaughton Nicholls y R. Ormston (eds.) Qualitative research practice: A guide for social science students and researchers, SAGE, Los Angeles: 1-23.
  • Patton, M.Q. (2005): «Qualitative research», en B.S. Everitt y D. Howell (eds.), Encyclopedia of statistics in behavioral science, John Wiley & Sons, vol. 3, Chichester.
  • Pires, M.H. (2000): «Ecomuseo», en J. Teixeira Coelho, Diccionario crítico de política cultural: cultura e imaginario, ITESO-CONACULTA, Guadalajara, Jalisco.
  • Poce, A. (2014): «Promoting science: the creation of a scientific observatory to raise awareness on sea biodiversity», en E. Nardi y C. Agnelini (eds.), Best Practice 3. A tool to improve museum education internationally, Edizioni Nuova Cultura, Roma: 109-118.
  • Quintero, V.; Sánchez-Carretero, C. (2017): «Los verbos de la participación social y sus conjugaciones: contradicciones de un patrimonio democratizador», Revista Andaluza de Antropología, 12: 48-69.
  • Rivard, R. (1988): «Museums and ecomuseums-questions and answers», en J.A. Gjestrum y M. Maure (eds.), Okomuseumsboka–identitet, okologi, deltakelse, ICOM Norway, Tromso: 123-128.
  • Rivière, G.H. (1985): «Définition évolutive de l’écomusée», Museum, 148: 182-183.
  • Ross, M. (2004): «Interpreting the new museology», Museum and Society, 2 (2): 84-103.
  • Sánchez, L.; Suárez J.P.; Moya, J. (2002): Proyecto comunitario de La Aldea: un compromiso con la cultura popular, Gobierno de Canarias, Santa Cruz de Tenerife.
  • Sánchez, L.; Suárez, J.P. (2006): «Rescatar el Patrimonio intangible: el proyecto comunitario de La Aldea de San Nicolás», Boletín de Patrimonio Histórico, 3-4: 46-49.
  • Sanz, M.G.; Torruella, M.F. (2015): «Educación patrimonial e identidad. El papel de los museos en la generación de cohesión social y de vínculos de pertenencia a una comunidad», Clío: History and History Teaching, 41: 1-10.
  • Simons, H. (2011): El estudio de caso: Teoría y práctica, Ediciones Morata, Madrid.
  • Stamer, D.; Lerdall, K.; Guo, C. (2008): «Managing heritage volunteers: An exploratory study of volunteer programmes in art museums worldwide», Journal of Heritage Tourism, 3 (3): 203-214.
  • Suárez Moreno, F.; Suárez Pérez, A. (2005): Guía del patrimonio etnográfico de Gran Canaria, Cabildo de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria.
  • Tellis, W. (1997): «Application of a case study methodology», The qualitative report, 3 (3): 1-19.
  • Thomas, G.; James, D. (2006): «Reinventing grounded theory: some questions about theory, ground and Discovery», British Educational Research Journal, 32 (6): 767-795.
  • Vergo, P. (ed.) (1997): New museology, Reaktion books, London.
  • VV. AA. (2013): La experiencia de la visita al museo. Colección Conociendo a nuestros visitantes, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Madrid.
  • Yin, R.K. (2017): Case study research and applications: Design and methods, SAGE, Thousand Oaks, CA.