Cultural Empowerment and Language: Teaching Spanish to the Socially Disadvantaged Amazigh Population through the Alehop Programme

  1. Molina-Fernández, Elvira
  2. Pérez-Jorge, David
  3. Oda-Ángel, Francisco
  4. Barragán Medero, Fernando
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

  3. 3 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

Revista:
Asian Social Science

ISSN: 1911-2017 1911-2025

Año de publicación: 2017

Volumen: 13

Número: 10

Páginas: 43-54

Tipo: Artículo

DOI: 10.5539/ASS.V13N10P43 GOOGLE SCHOLAR

Otras publicaciones en: Asian Social Science

Resumen

This article describes an action research programme designed to resolve classroom problems, in preschool and primary education, related to the use of Spanish as a hegemonic language in a bilingual context in which students are from the Amazigh culture. The Alehop programme aims to motivate students to learn and the results demonstrate that this classroom innovation is possible. Moreover, the use of everyday life situations and typical problems helps and favours enquiry-based learning. Intercultural school life without violence is shown to be possible. Strategies include giving voice to the students, addressing relevant social issues, and creating an environment of trust and collaboration. An evaluation of the results validates a methodology that encourages cultural and linguistic diversity, and points to a need to respect the autonomy, freedom and human rights of students in politically and economically disadvantaged conditions. Empowerment is linked to the autonomy of students and teachers.

Referencias bibliográficas

  • Agud, I., Novella, A. M. & Llena, A. (2004). Las condiciones y características de la participación infantil auténtica. En Novella, A.M.; Llena, A.; Noguera, E.; Gómez, M.; Morata, T. y otros. Participación infantil y construcción de la ciudadanía (pp.73-90). Barcelona, España: Graó. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=1dOcCQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA9&dq=Agud,+I.%3B+Novella,+A.+M.+y+Llena,+(2004).+Las+condiciones+y+caracter%C3%ADsticas+de+la+participaci%C3%B3n+infantil+aut%C3%A9ntica.+&ots=kbomKbKRE&sig=vHkMmn-wzhiJB8CYrP1tT3BugaQ
  • Bernstein, B. (1961). Social class and linguistic development, a theory of social learning. In A. H. Halsey, J. Floud, C.A. Anderson (Eds.). Education, economy and society. New York: Free Press. http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/0013188610030301
  • Burke, K. (2009). How to assess authentic learning. Sage: London. https://books.google.es/bookshl=es&lr=&id=CHo9q56pJsC&oi=fnd&pg=PR1&dq=Burke,+K.+(2009).+How+to+assess+authentic+learnin g.+Sage:+London.&ots=OMuPUBiCpm&sig=oxWFSEhyTk6jS8BB-m3aDrlzTWk
  • Council of Europe (2012). European Charter for Regional or Minority Languages. 3rd Monitoring Cicle. http://www.coe.int/t/dg4/education/minlang/Report/EvaluationReports/SpainECRML3_en.pdf
  • (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza y evaluación. Madrid: Secretaría General Técnica del MECD y Grupo Anaya.
  • Chaker, S. (1994). El bereber en el Magreb. Una marginación dos veces milenaria. (Dificultades de la planificación lingüística). En Raha Ahmed, R. (Ed.). Imazighen del Magreb entre Occidente y Oriente. Introducción a los bereberes (Pp. 105-116). Granada: Rachid Raha.
  • De la Herrán, A. (2015). ¿El niño como maestro? En Villena Higueras, J.L. y Molina Fernández, E. Ciudades con vida: Infancia, participación y movilidad. Barcelona: Graó. https://books.google.es/bookshl=es&lr=&id=Hp0gCAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA103&dq=De+la+Herr%C3%A1n+Gasc%C3%B3n,+A.+(2015).+%C2%BFEl+ni%C3%B1o+como+maestro%3F+&ots=QaDS0u-OiZ&sig=RPrrXCQvJkhEX24UZQUsrj9r-F4
  • Durkheim (1976). Educación como socialización. Salamanca: Sígueme. http://jorgecapellariera.com/wp/wp-content/uploads/2013/02/Blog-2-La-educaci%C3%B3n-su-naturaleza-y-su-funci%C3%B3n-E.-Durheim.doc
  • Education Development Center (2016). Inquiry-based learning: an approach to edudcating and inspiring kids. www.youthlearn.org
  • Elliott, J. (2005). El cambio educativo desde la investigación–acción. Madrid: Morata. Everett, D. L. (2005). Cultural constraints on grammar and cognition in Piraha: another look at the design features of human language. Current anthropology 46, 621-645. http://www.jstor.org/stable/10.1086/ 431525?seq=1#page_scan_tab_contents
  • Erickson, F. (1987). Transformation and school success: The politics and culture of educational achievement. Anthropology and education quarterly, 18 (4), 335-356. http://www.jstor.org/stable/3216661?seq=1#page_scan_tab_contents
  • Falk, J. (Ed.). (2008). Lóczy, educación infantil. Barcelona: Octaedro.
  • Gonzalbes Cravioto, E. (1994). Los orígenes del pueblo bereber. La antigüedad clásica. En Raha Ahmed, R. Imazighen del Magreb entre Occidente y Oriente. Introducción a los bereberes (pp. 19-39). Granada: Rachid Raha. http://revistas.ucm.es/index.php/GERI/article/download/GERI0202120451A/14297
  • Grimson, A. (2008). Diversidad y cultura: reificación y situacionalidad, Tabula Rasa, 8, 45-47. file:///C:/Users/Usuario/Downloads/1718-5740-1-PB.pdf
  • Gumperz, J. J. & Levinson, C.S. (1996). Rethinking linguistic relativity. Cambridge University Press. http://www.journals.uchicago.edu/doi/pdfplus/10.1086/204009
  • Gutier, T. (2006). En defensa de la lengua andaluza. Almuzara: Córdoba.
  • Hart, M. D. (1983). Los bereberes marroquíes: dialectos, organización tribal e instituciones sociales. En VV.AA. Aproximación a las culturas mediterráneas del norte de África (I): Conclusiones de las Primeras Jornadas de Cultura Hispano-Bereber (pp.145-157). Melilla: Publicaciones de la Escuela Universitaria del Profesorado de EGB.
  • Harris, M. (2011). Antropología cultural. Madrid: Alianza Editorial. https://www.ucm.es/data/cont/docs/22620160927Antropolog%C3%ADa%20del%20G%C3%A9nero.%20Beatriz%20Monc%C3%B3.pdf
  • Harris, M., & Sempere, S. J. (2000). Teorías sobre la cultura en la era posmoderna. Barcelona: Crítica. http://www.academia.edu/download/33709955/Harris_Marvin__Teorias_Sobre_La_Cultura_En_La_Era_Posmoderna.DOC
  • Hernández Muñoz, N. (2014). El choque intercultural en español. Perspectivas desde la formación de profesores de E/LE. Porta Linguarum, 22, 109-126. http://www.ugr.es/~portalin/articulos/PL_numero22/8%20%20NATIVIDAD%20Hernandez.pdf
  • Hymes, D. (1984). Vers la competénce de communication. Paris. Hatier. http://archives.umc.edu.dz/handle/123456789/112015
  • Instituto Cervantes (1994). La enseñanza del español como lengua extranjera. Plan curricular del Instituto Cervantes. Madrid, España: Publicaciones del Instituto Cervantes. http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/PDF/rio_2007/48_sanchez-garcia-marco-maresma.pdf
  • Keesing, R. (1993). Teorías de la cultura. En H. M. Velasco (Comp.). Lecturas de Antropología Social y Cultural (pp. 51-82). Madrid, España: UNED.
  • Labov, W. (1969). The logic of nonstandard English. Georgetown monographs on language and linguistics, 33, 1-31. https://www.cambridge.org/core/journals/language-in-society/article/the-linguistic-consequences-ofbeing-a-lame/F016BB32CAE82BFA757AB953224597D3
  • Lévi-Strauss, C. (1958). Antropología estructural. Buenos Aires: EUDEBA.
  • Luria, A. R. (1985). Lenguaje y pensamiento. Barcelona, España: Martínez Roca. Melero Abadía, P. (2000). Métodos y enfoques en la enseñanza/aprendizaje del español como lengua extranjera. Madrid, España: Edelsa. file:///C:/Users/Usuario/Downloads/Dialnet-LaEnsenanzaDeEspanolYLaFormacionDelDocenteDeEspano-1709360.pdf
  • Molina-Fernández, E. (2012). La construcción de la infancia de origen amazigh en la escuela: Estudio de caso en la ciudad de Melilla (Doctoral dissertation). Unviersidad de Granada, Granada: España http://digibug.ugr.es/handle/10481/23796
  • Onrubia Pintado, J. (2000). De etnogénesis bereber. Algunas consideraciones acera del problema del origen de las primeras formaciones sociales bereberohablantes. En Moga, V. y Raha Ahmed, R. (Ed.). Estudios Amaziges. Substratos y sinergias culturales (pp. 13-54), Melilla, España: Servicio de publicaciones.
  • Parsons, T. (1973). Culture and Social System Revisited. En L. Scheneider & C. Bonjean (Eds.). The idea of culture in the social sciences. (pp.33-46). Cambridge: Cambridge University Press. http://www.jstor.org/stable/42858956
  • Pérez-Jorge, D. (2010). Actitudes y concepto de la diversidad humana: Un estudio comparativo en centros educativos de la isla de Tenerife (Doctoral dissertation). Universidad de La Laguna, Canarias, España.
  • Pérez-Jorge, D. (2010b). El profesor motivador: El profesor que estimula e implica a los alumnos en proyectos para el desarrollo de la competencia cultural y artística. En O. Alegre, O. (Ed.), Capacidades docentes para atender a la diversidad (pp.139-153). Sevilla, España: MAD.
  • Pérez-Jorge, D., Barragán, F. & Molina-Fernández, E. (2017). A Study of Educational Programmes that Promote Attitude Change and Values Education in Spain. Asian Social Science, 13(7), 112-130. https://doi.org/10.5539/ass.v13n7p112
  • Perrenoud, P. (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida: ¿Desarrollar competencias o enseñar otros saberes? Barcelona, España: Graó. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=iotx1t2MbzYC&oi=fnd&pg=PA9&dq=Perrenoud,+P.+(2012).+Cuando+la+escuela+pretende+preparar+para+la+vida:+%C2%BFDesarrollar+competencias+o+ense%C3%B1ar+otros+saberes%3F+&ots=TzM_GwBRt3&sig=KUNVsdOORMlSJVIe1RcHkbsTAwg
  • Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar: Profesionalización y razón pedagógica. Barcelona, España: Graó. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=0A2SnLyp_I0C&oi=fnd&pg=PA9&dq=Perrenoud,+P.+(2004).+Desarrollar+la+pr%C3%A1ctica+reflexiva+en+el+oficio+de+ense%C3%B1ar:+Profesionalizaci%C3%B3n+y+raz%C3%B3n+pedag%C3%B3gica&ots=mVMEq_DEQL&sig=hQ06-Zxpvjvhl5eSMO5yNsxIoOw
  • Rockwell, E. (2006). La dinámica cultural en la escuela. En Álvarez, A. (Ed.) Hacia un currículum cultural: la vigencia de Vygoski en la educación (pp. 21-38). Madrid, España: Fundación Infancia y Aprendizaje. http://www.redalyc.org/pdf/354/35450902.pdf
  • Rontomé, C. & Cantón J.M. (2009). Las condiciones de vida de la población pobre de la Ciudad de Melilla. Un estudio comparativo 1995-2009. Sociópolis: Inédito.
  • Rudduck, J. & Flutter, J. (2007). Cómo mejorar tu centro escolar dando la voz al alumnado. Madrid, España: Morata. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=_hOUKs01JNEC&oi=fnd&pg=PA11&dq=Rudduck,+J.+y+Flutter,+J.+(2007).+C%C3%B3mo+mejorar+tu+centro+escolar+dando+la+voz+al+alumnado.&ots=fn-uOjN3Ew&sig=7odSxDxIBIuIR4_NxbxO2bQSz3s
  • Sánchez Fernández, S. (Dir.) (2010). Abandono escolar temprano en las ciudades de Ceuta y Melilla. Madrid, España: Ministerio de Educación. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=vDJiCAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA9&dq=S%C3%A1nchez+Fern%C3%A1ndez,+S.+ (Dir.+(2010).+Abandono+escolar+temprano+en+las+ciudades+de+Ceuta+y+Melilla.+&ots=NVzjxgQwVF&sig=yZ_4NLT9NBfkdx7ijczJdWzqrCs
  • Sánchez Lobato, J. & Santos Gargallo, I. (2004). Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2) / lengua extrajera (LE). Madrid, España: SGEL. https://www.mecd.gob.es/dam/jcr:b5a5aa14-3229-4175-baa4-aecdd3e6bd11/2004-redele-1-res-santos-pdf.pdf
  • Sapir, E. (1949). Culture, Language and Personality. The regents of the University of Calfornia.
  • Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona, España: Paidós. http://csmvigo.com/pedagoxia/files/2016/07/D.A.-SCH%C3%96N-LA-FORMACI%C3%93N-DE-PROFESIONALES-REFLEXIVOS.pdf
  • Segura Vázquez, P. (2009). Pobreza y exclusión social. Diagnóstico de los distritos 4 y 5 de Melilla. Informe inédito encargado por el Ministerio de Trabajo e Inmigración, el INEM y Acción Social Sin Fronteras. https://eapnmelilla.files.wordpress.com/2011/01/pobreza-y-exclusic3b3n-social-un-diagnc3b3stico-de-los-distritos-4-y-5-de-melilla.pdf
  • Spronken-Smith, R. & Walker, R. (2010). Can inquiry-based learning strengthen the links between teaching and disciplinary research? Studies in Higher Education 35(6), 723-740. http://dx.doi.org/10.1080/03075070903315502
  • Stake, R. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona, España: Graó. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=PLj34PiFicUC&oi=fnd&pg=PA9&dq=Stake,+R.+(2006).+Evaluaci%C3%B3n+comprensiva+y+evaluaci%C3%B3n+basada+en+est%C3%A1ndares.+&ots=BSIt7Unw1O&sig=xAwXvTUZNzPW5PbSvYIZ-xioJig
  • Tonucci, F. (Comp.) (2006). A los tres años se investiga. Buenos Aires, Argentina: Losada.
  • Trujillo Sáez, F. (2002). Enseñanza del español como segunda lengua: el reto de la inmigración a la didáctica de la lengua. En J.L. Romero Moreno y A. Camacho Herrera (Eds.). Política Migratoria y Educación Social (pp.91-98). Sevilla, España: Librería Andaluza
  • Tylor, E. B. (1871). La ciencia de la cultura. En J.S. Kahn (1975). El concepto de cutlura: Textos Fundamentales (pp.29-46) Barcelona, España: Anagrama.
  • UNESCO (2009). Invertir en la diversidad cultural y el diálogo intercultural: Informe Mundial de la UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001847/184755S.pdf
  • Vygotsky, L. (1999). Lenguaje y pensamiento: teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Buenos Aires, Argentina: Fausto. http://www.sidalc.net/cgi-bin/wxis.exe/?IsisScript=HAG.xis&method=post&formato=2&cantidad=1&expresion=mfn=015220
  • Viña, M. (2009). Un notable antecedente del enfoque comunicativo en la enseñanza de lenguas extranjeras y de la aperture europeísta en la España de principios del siglo XX. Memoria histórica de la enseñanza de idiomas. Porta Linguarum, 11, 51-64. http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/31831/1/VinaRouco.pdf
  • Whorf, B.I. (1956). Language, thought, and reality. The M.I.T. Press. Massachusetts Institute of Technology. Cambridge, Massachusetts. https://archive.org/details/languagethoughtr00whor