La identificación del conocimiento y actitudes del profesorado hacia inclusión de los alumnos con necesidades educativas especiales

  1. Alegre de la Rosa, Olga María
  2. Rodríguez-Jiménez, María del Carmen
  3. Pérez-Jorge, David
  4. Hormiga, Milagros de la Rosa
  5. Márquez-Domínguez, Yolanda
Revista:
European Scientific Journal, ESJ

ISSN: 1857-7881 1857-7431

Año de publicación: 2016

Volumen: 12

Número: 7

Páginas: 64

Tipo: Artículo

DOI: 10.19044/ESJ.2016.V12N7P64 GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: European Scientific Journal, ESJ

Resumen

This article describes the development and evaluation of a tool to assess knowledge and attitudes of teachers towards inclusion of students with special educational needs (SEN). A questionnaire on attitudes of teachers towards these students was designed paying attention to three different levels: knowledge and attitude towards disability, organization of the educational response created to help students with SEN, and professional skills to adequately respond to the SEN students. The suitability of the instrument was assessed takng into account its content validity, reliability and underlying structure. Six different key dimensions, related to the investigations that have been carried out so far, were analyzed. These dimensions justified, from their theoretical point of view, their value.

Referencias bibliográficas

  • Aldea, S. (1993). Investigación sobre la integración social y educativa de los niños deficientes en centros ordinarios”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18, pp.287-295.
  • Alegre, R.O (2000). Diversidad humana y educación. Málaga: Aljibe. Alegre, R.O. Pérez-Jorge, D. Organización escolar y diversidad. Málaga: Aljibe.
  • Alemany, I. (2004). Las actitudes del profesorado ante el reto de integrar a alumnos con necesidades educativas especiales. Una propuesta de trabajo. Polibea, 72, pp. 44-51.
  • Álvarez, M., Castro, P., Campo-Mon, M.A., y Álvarez-Martino, E. (2005). Actitudes de los maestros ante las necesidades educativas específicas. Psicothema, 17, pp. 601-606.
  • Avaramidis, E. y Norwich, B. (2004). Las actitudes de los profesores hacia la integración y la inclusión: Revisión de la bibliografía sobre la materia. Entre dos mundos: Revista de traducción sobre discapacidad visual, 25, pp. 25-44.
  • Bacon, E. y Shultz, J. (1991). A survey of mainstreaming practices. Teacher Education and Special Education, 14, pp. 144-149.
  • Berryman, J. (1989). Attitudes of the public toward educational mainstreaming. Remedial and Special Education, 10, pp. 44-59.
  • Block, M. y Rizzo, T. (1995). Attitudes and attributes of physical educators associated with teaching individuals with severe and profound disabilities. Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps, 20(1), pp. 80- 87.
  • Booth, T., y Ainscow, M. (2011). Guía para la Inclusión Educativa. Desarrollando el Aprendizaje y la Participación en las Escuelas.
  • Both, C., Bouwhuis, S., Lessells, C. M., & Visser, M. E. (2006). Climate change and population declines in a long-distance migratory bird. Nature, 441(7089), pp. 81-83.
  • Bowman, I. (1986). Teacher-training and the integration of handicapped pupils: some findings from a fourteen nation Unesco study. European Journal of Special Needs Education, 1, pp. 29-38.
  • Canimas Brugué, J. (2012). ¿Cómo afrontar problemas éticos intermorales? Cuadernos de Pedagogía, (420), pp. 55-59.
  • Cárdenas-Rodríguez, R., & Caro, M. T. T. (2011). Inmigración, familia y escuela. In Actas del I Congreso Internacional sobre Migraciones en Andalucía. pp. 1545-1554). Instituto de Migraciones.
  • Castejón, L. (2004). Percepciones y actitudes sobre el alumno tartamudo en Educación Primaria. Tesis Doctoral. Oviedo. Universidad de Oviedo.
  • Castillo, J. L. Á., y Fernández, M. B. (2015). Predictores de las actitudes hacia la inclusión de alumnado con necesidades educativas especiales en futuros profesionales de la educación/Predictors of attitudes toward inclusion of students with special educational needs in future education professionals. Revista Complutense de Educación, 26(3), 627.
  • Criswell, D. (1993). Attitudes of school personnel toward special education as a function of position, years of experience, and contact with students with disabilities. Paper presented at the Annual Meeting of de Mid-South Educational Research Association. New Orleans.
  • Damm Muñoz, X. (2014). Representaciones y actitudes del profesorado frente a la integración de niños/as con necesidades educativas especiales al aula común.
  • DePauw, K. y Doll-Tepper, G. (2000). Toward progressive inclusion and acceptance: Myth or reality? The inclusion debate and bandwagon discourse. Adapted Physical Activity Quarterly, 17, pp. 135-143.
  • Díaz, E. (2001). Estudio de las opiniones y actitudes docentes sobre la atención a la diversidad en Educación Secundaria. Tesis Doctoral. Jaén. Universidad de Jaén.
  • Doménech, V., Esbrí, J., González, H. y Miret, L. (2003 (2003). Las actitudes del profesorado hacia el alumno con necesidades educativas especiales derivadas de la discapacidad. Jornadas de Fomento de la Investigación. Universidad de San Jaume
  • Duchane, K. y French, R. (1998). Attitudes and grading practices of secondary physical educators in regular education settings. Adapted Physical Activity Quarterly, 15, pp. 370-380.
  • Duk, C., Murillo, F. J., Fierro, C., Fortoul, B., Capellini, V. L., Muñoz, Y., ... y Torres, A. (2012). La colaboración como elemento definitorio de las escuelas inclusivas. Revista Latinoamericana, pp. 11-13.
  • Echeíta, G. (2016). Inclusión y exclusión educativa. De nuevo," Voz y quebranto". REICE. Revista iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 11(2).
  • Feliciano, L. (1990). Criterios del profesorado para clasificar alumnos de integración. Aportaciones del escalamiento multidimensional. Currículum. 2, pp. 102-104.
  • Fernández, H. (1999). Las actitudes del profesorado de los centros ordinarios de Vizcaya hacia la integración escolar. Tesis Doctoral. País Vasco. Universidad de Bilbao.
  • Fernández, B, Llavador, F., Alonso, Á., y Fernández, C. (1996). Condiciones y actitudes hacia la integración escolar de niños ciegos y deficientes visuales. Integración: Revista sobre ceguera y deficiencia visual, (21), pp. 21-32.
  • Folsom-Meek, S., Nearing, R., Groteluschen, W. y Krampf, H. (1999). Effects of academic major, gender, and hands-on experience on attitudes of preservice professionals. Adapted Physical Activity Quarterly, 16, pp. 389- 402.
  • Folsom-Meek, S. y Rizzo, T. (2002). Validating the Physical Educators´ Attitude toward Teaching Individuals with Disabilities III (PEATID III) survey for future professionals. Adapted Physical Activity Quarterly, 19, pp. 141-154.
  • Fundación Belén. (2002). La percepción de los jóvenes ante la discapacidad (Proyecto: “Apreciar la diferencia”) Madrid. Consejería de Educación. Dirección General de Promoción Educativa.
  • García-Fernández, J. M., Inglés, C. J., Juan, M. V., Macià, C. G., & Viejo, C. M. (2013). Actitudes hacia la discapacidad en el ámbito educativo a través del SSCI (2000-2011): análisis temático y bibliométrico. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(1), pp. 139-166.
  • George, D., & Mallery, M. (2003). Using SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference. Boston, MA: Allyn y Bacon. [Links].
  • Heikinaro-Johansson, P. y Sherrill, C. (1994). Integrating children with social needs in physical education: A school district assessment model from Finland. Adapted Physical Activity Quarterly, 11, pp. 44-56.
  • Heikinaro-Johansson, P. y Vogler, E. (1996). Physical education including individuals with disabilities in school settings. Sport Science Review, 5, pp. 12-25.
  • Hernández, J. (2015). Actitudes hacia la discapacidad de los futuros maestros de Educación Física. Sportis. Scientific Technical Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 1(3), pp. 207-219.
  • Hodge, S. y Jansma, P. (1999). Effects of contact time and location of practicum experiences on attitudes of physical education majors. Adapted Physical Activity Quarterly, 16, pp. 48-63.
  • Jurado, P. y Sanahuja, J. (1995). Evaluación de las actitudes frente a la integración. (Análisis de las actitudes de los docentes en la escuela primaria). En F. Salvador; M.J. León y A. Miñan (eds.). Integración Escolar: Desarrollo curricular, organizativo y profesional. Actas XII Jornadas Nacionales de Universidades y Educación Especial. Granada. ICE Universidad de Granada pp. 499-510.
  • Kowalski, M. y Rizzo, L. (1996). Factors influencing preservice student attitudes toward individuals with disabilities. Adapted Physical Activity Quarterly, 13, pp. 180-196.
  • León, M. (1995). Las actitudes del profesor tutor de alumnos con necesidades educativas especiales en su aula, acerca de la integración escolar. Una revisión de las investigaciones de campo. Revista Educación de la Universidad de Granada. 8, pp. 141-152.
  • Marchesi, A., Blanco, R., Hernández, L., & Educativas, M. (2014). Avances y desafíos de la educación inclusiva en Iberoamérica. España: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OIE).
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa una introducción conceptual. Pearson Educación
  • Ojea, M. (1999). Actitudes de las personas implicadas en los procesos de integración de estudiantes con necesidades educativas especiales en centros ordinarios. Revista Española de Pedagogía. 212, pp. 111-130.
  • Paldeliadu, S. y Lampropoulou, V. (1997). Attitudes of special and regular education teachers towards school integration. European Journal of Special Needs Educations, XII (3), pp. 173-183.
  • Pérez-Jorge, D. Alegre, R.O (2006). Discapacidad, percepción y actitudes. En Alegre, R.O. y Pérez, J.D. Organización escolar y diversidad. Málaga: Aljibe.
  • Pérez-Jorge, D., Correa, A.D., Alegre, O. y Vega, A. (2009). Evaluación del Programa de cambio de actitudes hacia la discapacidad visual (PCADV). Universidad de Huelva
  • Pérez-Jorge, D. (2010). Actitudes y concepto de la diversidad humana: un estudio comparativo en centros educativos de Tenerife. Universidad de La Laguna.
  • Pérez-Jorge, D. (2010). El profesor que estimula e implica a los alumnos en proyectos para el desarrollo de la competencia cultural y artística. En Alegre, R.O. (2010). Capacidades docentes para atender a la diversidad: Una propuesta vinculada a las competencias básicas. Colección Psicoeduca, pp. 139-155
  • Pérez-Jorge, D. y Leal, E. (2011) Voces de los maestros de Educación Especial en un centro Inclusivo: Redefinición de responsabilidades. En Alegre, R.O. (2011). Investigación sobre competencias para la inclusión e interculturalidad. Madrid. Arial pp. 135-146
  • Puig Rovira, J.M., Doménech, I., Gijón, M., Martín, X., Rubio, L. y Trilla, J. (2012). Cultura moral y educación. Barcelona: Graó.
  • Rizzo, L. y Vispoel, P. (1991). Physical educators´ attributes and attitudes toward teaching students with handicaps. Adapted Physical Activity Quarterly, 8, pp. 4-11.
  • Rizzo, L. y Wright, G. (1988). Selected attributes related to physical educators´ attitudes toward teaching students with handicaps. Mental Retardation, 26, pp. 307-309.
  • Sánchez, D. J. M., & Muñoz, V. (2012). Deporte, inclusión y diversidad social. Anduli: revista andaluza de ciencias sociales, (11), pp. 13-22.
  • Schalock, R., Luckasson, R., y Shogren, K., Borthwick-Duffy, S., Bradley, V., Buntix, W., et al. (2007). The renaming of mental retardation: Understanding the change to the term intellectual disability. Intellectual and Developmental Disabilities, 45, pp. 116–124.
  • Sherrill, C. (1998). Adapted physical activity, recreation, and sport: Crossdisciplinary and lifespan. Dubuque. McGraw-Hill
  • Shogren, K. y Wehmeyer, M. (2008). Self-determination and learners with autism spectrum disorders. In R. Simpson & B. Myles (Eds.), Educating Children and Youth with Autism: Strategies for Effective Practice (2ª Ed.), 433-476. Austin. TX.ProEd Publishers.
  • Shogren, K. (2007). Examining Individual and Ecological Predictors of the Self-determination of Students with Disabilities. Council for Exceptional Children, (4), pp. 488-509.
  • UNESCO. (1994). Declaración de Salamanca y Marco de acción ante las necesidades educativas especiales. París. UNESCO.
  • Vallejo, R. P. (1998). Un estudio empírico de las necesidades de formación para la integración educativa. Tavira: Revista de ciencias de la educación, (15), pp. 21-30.
  • Wehmeyer, M. (2006). Factores intraindividuales y medioambientales que afectan a la autodeterminación. En M. A. Verdugo y F. B. Jordán de Urríes (Coord.) Rompiendo inercias. Claves para avanzar, pp. 405-414. Salamanca. Amarú.
  • Winter, E., & O’Raw, P. (2010). Literature review of the principles and practices relating to inclusive education for children with special educational needs. National Council for Special Education. Trim, Northern Ireland.
  • Yasutake, D. (1994). The need for teachers to receive training for working with students with attention deficit disorder. Journal of Special Education. 18(1), pp. 81-84.