Social Responsibility as Form of Governance in Tourism

  1. Santana-Talavera, Agustín 1
  2. Álvarez-González, José Antonio 1
  3. Armas-Cruz, Yaiza 1
  4. Sanfiel-Fumero, María Ángeles 1
  5. González-Morales, Olga 1
  1. 1 University of La Laguna, Spain
Libro:
Sustainable Tourism

ISBN: 9781522575047

Año de publicación: 2019

Páginas: 70-92

Tipo: Capítulo de Libro

DOI: 10.4018/978-1-5225-7504-7.CH005 GOOGLE SCHOLAR

Resumen

This work is the result of an exploratory study of introduction to a research conducted by a group of professors from the University of La Laguna, entitled: Design of optimal scenarios of tourism governance in Biosphere Reserves (GOBTUR) (CSO2012-38729-C02-01). This project is funded by the Directorate General of Research and Management of the National R+D+i (Ministry of Economy and Competitiveness), led by Agustin Santana Talavera. The objective is to analyze the role of Corporate Social Responsibility as form of governance in the tourism sector and collects a set of empirical studies about business cooperation and Corporate Social Responsibility. It analyzes public-private cooperation in the tourism sector and the role that the agents involved can play, as well as their strategies and their limitations. Afterwards, it focuses on the characterization of the Canary island of Fuerteventura (Spain). An example of actions cooperative public-private and the general format of the survey that shall complete the responsibles of tourist accommodations are also disclosed.

Referencias bibliográficas

  • L.Albareda Vivó, (2009), La contribución de las autoridades privadas a la gobernanza global: Las élites empresariales en las iniciativas de responsabilidad social de la empresa. (Unpublished doctoral dissertation)
  • 10.11606/issn.1984-4867.v21i1p149-164
  • 10.1002/csr.103
  • Blanke, J., & Chiesa, T. (2011). The Travel & Tourism Competitiveness Report 2011. Geneva, Switzerland: World Economic Forum (WEF).
  • 10.1177/0010880404273891
  • 10.3727/154427207783948937
  • 10.1016/S0160-7383(99)00003-1
  • Caro González, F. J., Castellanos Verdugo, M., & Martín Rojo, I. (2007). Propuesta de una escala de medición de la responsabilidad social corporativa (RSC) en la actividad turística. In Conocimiento, Innovación y Emprendedores: Camino al Futuro (pp. 230-251). Logroño, España: Servicio de Publicaciones de la Universidad de la Rioja.
  • 10.1177/000765039903800303
  • Criado, C. (1992). La evolución del relieve de Fuerteventura. Fuerteventura/Puerto del Rosario, España: Cabildo Insular de Fuerteventura.
  • Curtis, L. F., & Hoffman, V. E. (2009). Relacionamentos interorganizacionais, em contexto de aglomeraçâo territorial: Um estudo no setor hoteleiro das destinaçôes turísticas de Gramado e Canela (RS). Anais do Encontro da Associaçâo Nacional dos Programas de Pós-Graduaçâo em Administraçâo, Sâo Paulo.
  • B.Denters, (2005), Comparing Local Governance: Trends &d Developments, 10.1007/978-0-230-21242-8
  • Díaz, F. (2010). Estudio para el Plan de Ordenación de los Recursos Naturales (PORN) de la Propuesta de Parque Nacional de Fuerteventura en su Primera Fase. Fuerteventura/Puerto del Rosario, España: Cabildo Insular de Fuerteventura.
  • 10.11606/issn.1984-4867.v21i1p165-189
  • (2001), Fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas
  • (2010), Europa, primer destino turístico del mundo: un nuevo marco político para el turismo europeo. COM (2010) 352 final
  • (2011), Estrategia renovada de la UE para 2011-2014 sobre la responsabilidad social de las empresas
  • (2013), European Tourism Indicator System TOOLKIT for Sustainable Destinations
  • (2005), La política turística y la cooperación entre los sectores público y privado. Official Journal of the European Union, March 23 2005/C 74/02
  • Exceltur. (2013). Impactur 2012. Estudio del impacto económico del turismo sobre la economía y el empleo de las Islas Canarias. Comunidad Autónoma de Canarias, España: ISTAC, Gobierno de Canarias.
  • MFernández Allés, (2011), Cuadernos de Turismo, 28, pp. 47
  • Forética. (2011). Informe Forética 2011. Evolución de la responsabilidad social de las empresas en España. Madrid, España: Forética.
  • T.Fox, (2002), Public Sector Roles in Strenghening Corporate Social Responsibility: A Baseline Study
  • F. J.García, (2007), Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 16, pp. 47
  • 10.1016/j.ijhm.2006.08.003
  • Gestion. (n.d.). Retrieved from: http://gestion.cabildofuer.es/fuerteventurabiosfera/index.php/component/content/article/61
  • González-Morales, O. (2008). Iniciativa empresarial: Nuevos escenarios y nuevos retos para un desarrollo sostenible. Valencia, España: Tirant lo Blanch.
  • Haufler, V. (1999). Self-Regulations and Business Norms: Political Risk, Political Activism. In Private Authority and International Affairs (pp. 199-222). New York: New York State University Press.
  • V.Haufler, (2000), Non-State Actors and Authority in the Global System, pp. 121
  • 10.1002/1097-0266(200101)22:2<125::AID-SMJ150>3.0.CO;2-H
  • 10.1108/09596110710775129
  • J.Ibáñez, (1999), Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, 1, pp. 41
  • Ibáñez, J. (2005). El control de Internet. Poder y autoridad en los mercados electrónicos. Madrid, España: Catarata.
  • IET. (2013). Balance del Turismo Año 2012. Resultados de la actividad turística en España (abril 2013). Madrid, España: IET.
  • (2013), Oferta turística: Hostelería, Restauración y otros. Comunidad Autónoma de Canarias, España: ISTAC
  • (2013), FRONTUR-Canarias: Series mensuales de entradas de turistas y excursionistas. Comunidad Autónoma de Canarias, España: ISTAC
  • P.Kotler, (2005), Corporate Social Responsibility: Doing the Most Good for Your Company and Your Cause.
  • Lizcano, J.L., & Moneva, J.M. (2004). Marco conceptual de la Responsabilidad Social Corporativa. Documentos AECA. Serie Responsabilidad Social Corporativa, nº1.
  • J. M.Lozano, (2006), Papeles de Economía Española, 108, pp. 40
  • M. S.Massukado, (2007), Como cooperar em turismo? Configuraçao em redes para empresas turísticas
  • G.Matías Cruz, (2012), Revista de Estudios Regionales, 94, pp. 167
  • Melo Sacramento, P., & Teixeira, R.M. (2012). Redes de cooperación y relacionamiento en el sector turístico. Estudios y Perspectivas en turismo, 21, 1481-1501.
  • R.Merinero Rodríguez, (2009), Cuadernos de Turismo, 23, pp. 173
  • Mira Vidal, Mª M. (2012). La dimensión internacional de la responsabilidad social empresarial: Un campo de negociaciones y luchas entre distintas instituciones y actores. (Unpublished doctoral dissertation). Universidad Complutense de Madrid, España.
  • A.Muñoz Mazón, (2009), Modelo de Evaluación Relacional para Sistemas Turísticos. Una Propuesta de Análisis del Capital Social en Destinos. (Unpublished doctoral dissertation)
  • A.Muñoz Mazón, (2013), Cuadernos de Turismo, 31, pp. 199
  • A.Natera, (2004), La noción de gobernanza como gestión pública participativa y reticular. Documentos de trabajo Política y Gestión
  • OMT. (2005). El potencial del turismo como estrategia de desarrollo sostenible. Madrid, España: OMT.
  • OMT. (2011). Políticas y prácticas para el turismo mundial. Madrid, España: OMT.
  • OMT. (2013). Panorama OMT del turismo internacional, edición 2013. Madrid, España: OMT.
  • R.Paredes, (2002), Fuerteventura. Fuerteventura/Antigua, España
  • Parra López, E. (2007). Determinantes estratégicos en las redes de relaciones de las empresas turísticas en Canarias. In Innovación en la gestión directiva ante el nuevo contexto empresarial canario (pp. 55-75). Santa Cruz de Tenerife, España: Fundación FYDE-CajaCanarias.
  • 10.1023/A:1006305111122
  • Rodríguez, A., Díaz, P., Ruz-Labourdette, D., Pineda, D., Schmitz, M., & Santana, A. (2010). Selection design and dissemination of Fuerteventura’s projected tourism image (Canary Isles). In Island Sustainability (pp. 13-24). Southampton, UK: WIT Press.
  • A.Rodríguez, (2012), Cuadernos de Turismo, 30, pp. 219
  • Rodríguez, O. (2005). Patrimonio Natural de la isla de Fuerteventura. Santa Cruz de Tenerife, España: Cabildo de Fuerteventura, Gobierno de Canarias y Centro de la Cultura Popular Canaria.
  • J.M.Rodríguez-Antón, (2013), Revista de Responsabilidad Social de la Empresa, 5, pp. 15
  • Santana, A., Díaz, P., & Rodríguez, A. (2011). Renovación de destinos y percepción de la protección ambiental. El caso de Fuerteventura (Islas Canarias, España). Investigaciones turísticas, (1), 1-20.
  • Santana, A., Rocaspana, R., & Reguant, P. (2011). Estudios previos para la declaración de un Parque Nacional de zonas áridas en Fuerteventura. Análisis socioeconómico y percepción social de Parque Nacional. Fuerteventura, España: Cabildo de Fuerteventura & i3dat consulting.
  • Santana, A., Rodríguez, A., Díaz, P., & Ramos, A. (2010). Innovación con compromisos. Retos en la renovación de la imagen en destinos turísticos maduros (Fuerteventura, Islas Canarias). In Destinos maduros ante el cambio. Reflexiones desde Canarias (pp. 137‐156). La Laguna/Tenerife, España: Instituto Universitario de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad de La Laguna (Tenerife).
  • R. J.Server Izquierdo, (2009), Social y Cooperativa, 65, pp. 7
  • R. M.Teixeira, (2012), PASOS, 10, pp. 407, 10.25145/j.pasos.2012.10.045
  • R. M.Teixeira, (2006), Redes de relacionamento e cooperaçao interorganizacional em hotéis de pequeño porte em Curitiba
  • 10.1590/S1415-65552004000100006
  • C. M.Tepelus, (2008), Destination unknown? The emergence of Corporate Social Responsibility for sustainable development of tourism. (Unpublished doctoral dissertation)
  • Velasco González, M. (2010). Gobernanza del turismo: Retos y estrategias de las redes de destinos turísticos. Paper presented at the meeting XV Congreso AECIT, Tenerife, España.
  • 10.1111/j.0045-3609.2004.00002.x
  • 10.1111/j.1468-2370.2009.00274.x
  • (2013), Travel & Tourism Economic Impact 2013: Spain