Cuerpos secuestrados, pedagogías confinadas: Narrativas del alumnado universitario en tiempos de Pandemia.

  1. Pedro Perera Méndez 1
  2. Tatiana Castañeda Acosta 1
  3. Andrés González Novoa 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
RIESED. Revista Internacional de Estudios sobre Sistemas Educativos

Year of publication: 2021

Volume: 3

Issue: 11

Pages: 19-40

Type: Article

Abstract

Following Montaigne’s spirit, we asked several university students how they felt and experienced confinement, online education and the situation called “new normality”. Thestructure of a story is adopted, to address the origins of higher education institutions,their meanings and their nonsenses, reading narratives of youths whose kid-napped bodies proved on “confined pedagogies”. In this knot we listen to their soliloquies in front ofscreen, perceiving what they miss and what they fear, in this “virtual pre-sent” that confuses and rebuilds pasts and futures. At the end, their stolen future is spun. The idealimage of University as a space for transition to adulthood ad as a way to acquire a fullmembership of a community are frozen by the lack of immunity. Once upon a time, therewas a world of empty streets, silent classrooms, and words encoded in algorithms. This isa tale in where we have listened to our students as a way not to feel so alone.

Bibliographic References

  • Baudrillard, J. (2008) Pacto de lucidez o la inteligencia del mal, Madrid: Amorrortu.
  • Bauman, Z. (2010) Miedo líquido. España: Paidós Ibérica.
  • Blossfeld, H.P. (2005) Globalization, uncertainty and youth in society, Londres: Routledge.
  • Bowen, J. (1992) Historia de la educación occidental. Tomo II. La civilización de Europa. Siglos VI a XVI. Barcelona: Editorial Herder.
  • Buenaventura, N. (2008) Cuando el hombre es su palabra. Guadalajara: Palabras del Candil S. L.
  • Capitán Díaz, A. (1984) Historia del pensamiento pedagógico en Europa. Desde sus orígenes al precientificismo pedagógico de J.F. Herbart. Madrid: Editorial DIKINSON.
  • International Relations Office of Hellenic Mediterranean University and EVM (2020) Transition to online education from the face-to-face (f2f) teaching: Challenges for Higher Education in the era of Covid19 and the next day. Recuperado el 18 de enero de 2021 de: http://petridischania.hmu.gr/webinar/
  • De Cózar Escalante, J. M. (2019) El Antropoceno. Tecnología, naturaleza y condición humana. Madrid: Catarata.
  • Fabris, A. (2008) Ética de la comunicación entre dos continentes. Argentina: Educa.
  • Freire, P. (1969) La educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI.
  • Fundación COTEC (2020): Informe COTEC 2020, Madrid: Estudios Duero. Disponible en: http://informecotec.es/
  • Gil Calvo, E. (2005) El envejecimiento de la juventud, Revista de Estudios de Juventud, 71, 11-19.
  • Gil Calvo, E. (2009) Trayectorias y transiciones. ¿Qué rumbos?, Revista de Estudios de Juventud, 87, 15-29.
  • Han, Byung-Chul (2017) La sociedad del cansancio, Barcelona: Herder Editorial, S.L.
  • Montaigne, M. (2009) Los Ensayos (según la edición de 1595 de Marie de Gournay). Barcelona: Acantilado.
  • Mouffe, C. (2007) En torno a lo político, Buenos Aires: S.L. Fondo de la Cultura económica de España.
  • Naïr, S. (2003) El imperio frente a la diversidad del mundo. Barcelona: Plaza & Janes. Nicholas Taleb, N. (2007) El cisne negro: El impacto de lo altamente improbable. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Pais, J. M. (2007) Chollos, chapuzas, changas. Jóvenes, trabajo precario y futuro, Barcelona: Anthropos.
  • Pont Tortajada, E. (2019) Brecha digital. Vivir sin acceso a Internet. La Vanguardia. Recuperado el 24 de enero de 2021 de: https://www.lavanguardia.com/vida/junior-report/20190513/462140060359/brecha-digital-desigualdad-acceso-internet.html
  • Prensky, M. (2001) Digital Natives Digital Immigrants, Horizon MCB University Press, Vol. 9 No. 5, October 2001.
  • Requena, M. (2006) Familia, convivencia y dependencia entre los jóvenes españoles, Panorama Social, 3, 64-77.
  • Rüegg, W. (ed.) (1994) Historia de la Universidad en Europa. Volumen I. Las Universidades en la Edad Media. Bilbao: Universidad del País Vasco.
  • Singly, F. de (2005): Las formas de terminar y de no terminar la juventud, Revista de Estudios de Juventud, 71, 111-121.
  • Tarde, G. (2010) Las leyes sociales. Valladolid: Editorial Maxtor.
  • Vallejo, I. (2019) El infinito en un junco: La invención de los libros en el mundo antiguo. Madrid: Ediciones Siruela S.A.
  • Virilio, P. (1997) El cibermundo, la política de lo peor. Entrevista de Philippe Petit, Madrid: Ediciones Cátedra S.L.
  • Žižek, S. (2005) Bienvenidos al desierto de lo real, Madrid: Akal.