Acoso escolar y apego familiarla perspectiva del alumnado agresor

  1. Urresti-Padrón, Iratxe 1
  2. Feliciano-García, Luis 1
  3. Santana-Vega, Lidia E. 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Year of publication: 2021

Issue Title: Ecologías de aprendizaje: oportunidades para la formación en la sociedad en red

Volume: 39

Issue: 2

Pages: 325-344

Type: Article

DOI: 10.6018/EDUCATIO.409251 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

Bullying is a phenomenon that happens worldwide and a major concern for the educational systems of developed and developing countries. The present study analyzes: a) the differences in the aggression profile of Compulsory Secondary Education students based on personal, academic and family variables; and b) the differences in the assessment of the aggressive behaviours severity according to the student's aggression profile. The research involved 215 students of Compulsory Secondary Education from two schools in Tenerife. For the collection of data, a questionnaire was designed that addressed: 1) student aggression levels; 2) the quality of student relationships with their parents; and 3) the severity attributed by students to aggression situations. The results showed that the students with the highest aggression scores were: a) males; b) repeaters; c) those whose parents have a lower educational level; d) those who have the highest level of alienation with fathers and mothers; and e) those who have a lower level of trust with their father. Students who have a higher level of aggression tend to value aggressive behaviors as less serious than those who have a lower level of aggression. It is concluded that certain socio-family characteristics in young people, such as trust with parents and the feeling of integration with both parents, act as protective factors against bullying.

Bibliographic References

  • Araujo, R., Gomes, T., Da Luz, L. y Medeiros, M. (2012). Reflexiones sobre la adolescencia y las funciones parentales en la realidad contemporánea. Aperturas psicoanalíticas, 41, 1-12.
  • Balan, R., Dobrean, A. & Balazsi, R. (2018). Indirect effects of parental and peer attachment on bullying and victimization among adolescents: The role of negative automatic thoughts. Aggressive Behavior, 44(6), 561–570. doi:10.1002/ab.21775
  • Bowes, L., Arseneault, L., Maughan, B., Taylor, A., Caspi, A. & Moffitt, T. E. (2009). School, neighborhood, and family factors are associated with children's bullying involvement: A nationally representative longitudinal study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 48(5), 545–553. doi:10.1097/CHI.0b013e31819cb017
  • Cantón, J. y Cortés, M. R. (2000) El apego del niño a sus cuidadores. Madrid: Alianza.
  • Castillo-Pulido, L. E. (2011). El acoso escolar. De las causas, origen y manifestaciones a la pregunta por el sentido que le otorgan los actores. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 4(8), 415-428.
  • Cava, M. J., Buelga, S., Musitu, G. y Murgui, S. (2010). Violencia escolar entre adolescentes y sus implicaciones en el ajuste psicosocial: un estudio longitudinal. Revista de Psicodidáctica, 15(1), 21-34.
  • Cepeda, Z. Y. y Ruiz, J. I. (2016). Distorsiones cognitivas: diferencias entre abusadores sexuales, delincuentes violentos y un grupo control. Revista Criminalidad, 58(2), 141- 156.
  • Cerezo, F. (2002). Conductas agresivas en la edad escolar. Aproximación teórica y metodología: propuestas de intervención. Madrid: Pirámide.
  • Comisión de las Comunidades Europeas (2005). Libro verde: mejorar la salud mental de la población. Hacia una estrategia de la unión europea en materia de salud mental. Bruselas: Comisión de las Comunidades Europeas. Recuperado de https://ec.europa.eu/health/ph_determinants/life_style/mental/green_paper/mental_gp_e s.pdf
  • Cooper, M. L., Shaver, P. R. & Collins, N. L. (1998). Attachment styles, emotion regulation, and adjustment in adolescence. Journal of Personality and Social Psychology, 74(5), 1380-1397. doi:10.1037%2F0022-3514.74.5.1380
  • De la Villa, M. y Ovejero, A. (2013). Percepción del clima social familiar y actitudes ante el acoso escolar en adolescentes. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(2), 149-160. doi:10.1989/ejihpe.v3i2.32
  • Demby, K. P., Riggs, S. A. & Kaminski, P. L. (2017). Attachment and Family Processes in Children’s Psychological Adjustment in Middle Childhood. Family Process, 56(1), 234-249. doi:10.1111/famp.12145
  • Díaz-Aguado, M. J. (2005). La violencia entre iguales en la adolescencia y su prevención desde la escuela. Psicothema, 17(4), 549-558.
  • Eisenberg, N., Fabes, R. A., Guthrie, I. K. & Reiser, M. (2000). Dispositional emotionality and regulation: Their role in predicting quality of social functioning. Journal of Personality and Social Psychology, 78(1), 136-157. doi:10.1037//0022-3514.78.1.136
  • Enríquez, D. (2015). Análisis de la evolución del acoso escolar: factores, rol e incidencia de las redes sociales y contexto familiar en IES de Málaga (Tesis doctoral, Universidad de Málaga).
  • Espelage, D. L. & Swearer, S. M. (2009). Contributions of three social theories to understanding bullying perpetration and victimization among school-aged youth. En M. Harris (Ed.), Bullying, rejection & peer victimization. A Social Cognitive Neuroscience perspective (pp. 151-170). New York: Springer.
  • Espelage, D. L., Bosworth, K. & Simon, T. R. (2000). Examining the social context of bullying behaviors in early adolescence. Journal of Counseling and Development, 78, 326–333. doi:10.1002/j.1556-6676.2000.tb01914.x
  • Falla, D. y Ortega-Ruiz, R. (2019). Los Escolares Diagnosticados con Trastorno del Espectro Autista y Víctimas de Acoso Escolar: una Revisión Sistemática. Psicología Educativa, 25(2), 77-90. doi:10.5093/psed2019a6
  • Farrant, B. M., Devine, T. A. J., Maybery, M. T. & Fletcher, J. (2012). Empathy, perspective taking and prosocial behaviour: the important of parenting practices. Infant and Child Development, 21(2), 175-188. doi:10.1002/icd.740
  • Fernández, O., Goñi, E., Camino, I. y Ramos, E. (2019). Apoyo social percibido e implicación escolar del alumnado de educación secundaria. Revista Española de Pedagogía, 77(272), 123-141. doi:10.22550/REP77-1-2019-06
  • García-Moral, A. T., Gómez-Veiga, I. y Sánchez-Queija, I. (2016). Efecto diferencial del estilo educativo paterno y materno en la agresividad durante la adolescencia. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 24(3), 497-511.
  • Georgiou, S. N. & Fanti, K. A. (2010). A transactional model of bullying and victimization.Social Psychology of Education, 13(3), 295–311. doi:10.1007%2Fs11218-010-9116-0
  • Giménez, C., Ballester, R., Dolores, M., Castro, J. y Díaz, I. (2014). Roles de género y agresividad en la adolescencia. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 373-382. doi:10.17060/ijodaep.2014.n1.v2.452
  • Gómez-Ortiz, O., Del Rey, R., Casas, J. A. y Ortega-Ruiz, R. (2014). Parenting styles and bullying involvement / Estilos parentales e implicación en bullying. Cultura y Educa-ción, 26(1), 132-158. doi:10.1080/11356405.2014.908665
  • Gómez-Ortiz, O., Del Rey, R., Romera, E. M. y Ortega-Ruiz, R. (2015). Los estilos educativos paternos y maternos en la adolescencia y su relación con la resiliencia, el apego y la implicación en acoso escolar. Anales de Psicología, 31(3), 979-989. doi:10.6018/analesps.31.3.180791
  • González-Cabrera, J., Tourón, J., Machimbarrena, J. M., León-Mejía, A. y Gutiérrez-Ortega, M. (2019). Estudio exploratorio sobre acoso escolar en alumnado con altas capacidades: prevalencia y afectación psicológica. Revista de Educación, 386, 187- 214. doi:10.4438/1988-592X-RE-2019-386-432
  • Hong, J. S., Kim, D. H. & Piquero, A. R. (2017). Assessing the links between punitive parenting, peer deviance, social isolation and bullying perpetration and victimization in South Korean adolescents. Child Abuse & Neglect, 73, 63-70. doi:10.1016/j.chiabu.2017.09.017
  • Low, S. & Espelage, D. L. (2013). Differentiating cyberbullying perpetration from other forms of peer aggression: Commonalities across race, individual, and family predictors. Psychology of Violence, 3(1), 39–52. doi:10.1037/a0030308
  • Magaz, A. M., Chorot, P., Sandin, B., Santed, M. A. y Valiente, R. M. (2011). Estilo de apego y acoso entre iguales (bullying) en adolescentes. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 16(3), 207-221. doi:10.5944/rppc.vol.16.num.3.2011.10362
  • Mann, M. J., Kristjansson, A. L., Sigfusdottir, I. D. & Smith, M. L. (2015). The Role of Community, Family, Peer, and School Factors in Group Bullying: Implications for School-Based Intervention. Journal of School Health, 85(7), 477-486. doi:10.1111/josh.12270
  • Matalinares, M., Arenas, C., Sotelo, L., Díaz, G., Dioses, A., Yaringaño, J., Muratta, R., Pareja, C. y Tipacti, R. (2010). Clima familiar y agresividad en estudiantes de secundaria de lima metropolitana. Revista IIPSI, 13(1), 109-128. doi:10.15381/rinvp.v13i1.3740
  • Medel, M. (2017). Inteligencia emocional y acoso escolar en ESO (Tesis doctoral, Universidad de Huelva).
  • Melero (1993). Conflictividad y violencia en los centros escolares. Madrid: Siglo XXI.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2019). Acoso escolar, datos, cifras y estadísticas. España: Epdata. Recuperado de https://www.epdata.es/datos/acoso-escolar-datos- cifras-estadisticas/257/espana/106
  • Murphy, T. P., Laible, D. & Augustine, M. (2017). The Influences of Parent and Peer Attachment on Bullying. Journal of Child and Family Studies, 26(5), 1388–1397. doi:10.1007/s10826-017-0663-2
  • Nolasco, A. (2012). La empatía y su relación con el acoso escolar. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 11(22), 35-54.
  • Nuñez, M. C., Herrero, S. y Aires, M. M. (2006). Diez referencias destacadas sobre el acoso escolar. Anuario de Psicología Clínica y de la Salud, 2, 35-50.
  • Olweus, D. (1997). Bully/victim problems in school: Facts and intervention. European Journal of Psychology of Education, 12(495), 495-510. doi:10.1007/bf03172807
  • Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Ediciones Morata, S.L.
  • Oñate, A. y Piñuel, I. (2007). Acoso y Violencia Escolar en España: Informe Cisneros X. Madrid: Instituto de Innovación Educativa y Desarrollo Directivo.
  • Pellegrini, A. D. & Long, J. D (2002). A longitudinal study of bullying, dominance, and victimization during the transition from primary school through secondary school. British Journal of Developmental Psychology, 20(2), 259–280. doi:10.1348/026151002166442
  • Postigo, S., González, R., Mateu, C., Ferrero, J. y Martorell, C. (2009). Diferencias conductuales según género en convivencia escolar. Psicothema, 21(3), 453-458.
  • Prodócimo, E., Cerezo, F. y Arense, J. J. (2014). Acoso escolar: variables sociofamiliares como factores de riesgo o de protección. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 22(2), 343-357.
  • Pulido, L. y Tarancón, P. (2018). Opiniones y experiencias respecto al bullying: estudio cualitativo en un Instituto de Educación Secundaria de la ciudad de Albacete. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 33(2), 29-45.
  • Rodrigo, M. J., Máiquez, M. L., Batista-Foguet, J. M., García, M., Rodríguez, G., Martín, U. C. y Martínez, A. (2006). Estilos de vida en la adolescencia y su relación con los contextos de desarrollo. Cultura y Educación, 18(3-4), 381-395. doi: 10.1174/113564006779173064
  • Sánchez, C. (2009). Nivel de implicación en bullying entre escolares de educación primaria. Relación con el estatus sociométrico y la percepción del clima social, familiar y escolar (Tesis doctoral, Universidad de Murcia).
  • Santana, L. E. (2002). Mujeres, igualdad de oportunidades y transición sociolaboral. Revista de Educación, 327, 169-188.
  • Santana, L. E. (2008a). Educar en la etapa de secundaria. En L. E. Santana Vega (Coord.). Educar en secundaria. Retos de la tutoría (pp. 25-58). Madrid: Wolters Kluwer.
  • Santana, L. E. (2008b). Las dos mitades de la humanidad: la igualdad efectiva de mujeres y hombres. En C. Jiménez y G. Serrano (Coords.). Educación y género, el conocimiento invisible (pp. 73-97). Valencia: Tirant Lo Blanch.
  • Santana, L. E. (2013). Orientación Profesional. Madrid: Síntesis.
  • Santana, L. E., Feliciano, L. y Jiménez, A. B. (2012). Toma de decisiones y género en Bachillerato. Revista de Educación, 359, 357-387. doi:10.4438/1988-592X-RE-2011- 359-098
  • Serrano, Á. e Iborra, I. (2005). Informe Violencia entre compañeros en la escuela. Valencia: Centro Reina Sofía para el Estudio de la Violencia.
  • Shetgiri, R., Lin, H., Avila, R. M. & Flores, G. (2012). Parental characteristics associated with bullying perpetration in US children aged 10 to 17 years. American Journal of Public Health, 102(12), 2280–2286. doi:10.2105/AJPH.2012.300725
  • Shute, R., Owens, L. & Slee, P. (2008). Everyday victimization of adolescent girls by boys: Sexual harassment, bullying or aggression? Sex Roles, 58(7-8), 477-489. doi:10.1007/s11199-007-9363-5
  • Stanik, C. E., Riina, E. M. & McHale, S. M. (2013). Parent-adolescent relationship qualities and adolescent adjustment in two-parent African American families. Family Relations, 62(4), 597-608. doi:10.1111/fare.12020
  • Ulloa, L. (2015). Preconcepciones de maltrato escolar y su relación con autoestima, autoeficacia y apoyo social en escolares agresores y víctimas de ambos sexos, de edades entre 12 y 19 años de colegios subvencionados de la ciudad de viña del mar- chile (Tesis doctoral, Universidad de Málaga).
  • Valdés, Á., Martínez, E. y Torres, G. (2012). Diferencias en la situación socioeconómica, clima y ajuste familiar de estudiantes con reportes de bullying y sin ellos. Psicología desde el Caribe, 29(3), 616-631.
  • You, S., Lee, J., Lee. Y. & Kim, A. Y. (2015). Bullying among korean adolescents: the role of empathy and attachment. Psychology in the Schools, 52(6), 594-606. doi:10.1002/pits.21842