@Freire.P #Nética en las redes sociales para la autonomía en la hiperrealidad

  1. Martín Hurtado, María Daniela 1
  2. González Novoa, Andrés 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Revista:
Pedagogía y saberes

ISSN: 0121-2494 2500-6436

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: De nuevo, Paulo Freire

Número: 55

Páxinas: 77-88

Tipo: Artigo

DOI: 10.17227/PYS.NUM55-13105 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Pedagogía y saberes

Resumo

Freire would be one hundred years old and in this digital age that would translate into a post with the #tbt -Throwback Thursday, the networking trend that signifies a memory-inducing post. This thought-provoking article looks at how Freire's freedom, oppression, hope and indignation could be translated into the world of eternal digital connection. What would Freire's interaction have been like in this world of apps, algorithms, and influencers, and how do we all interact in the world of social media? The text looks at the networks as an exemplification of Freirean societies in transition, societies full of contradictions; of the new edges of illiteracy, this time digital; and the still updated notion of education as a strategic scenario for the political and the ethical, even within social networks. It calls for a Freire influencer who confronts us with the alienation of algorithms.

Referencias bibliográficas

  • Baudrillard, J. (1996). El crimen perfecto. Editorial Anagrama S.A.
  • Baudrillard, J. (2008). Pacto de lucidez o la inteligencia del mal. Amorrortu.
  • Bauman, Z. (2013). Sobre la educación en un mundo líquido. Conversaciones con Riccardo Mazzeo. Editorial Planeta, S.A.
  • Fabris, A. (2017). Ética de las relaciones virtuales. Diálogo Filosófico, 33(97), 37-50.
  • Freire, P. (1969). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI.
  • Freire, P. (1975). La pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
  • Freire, P. (1994). Cartas a quien pretende enseñar. Siglo XXI. Editores S.A.
  • Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI.
  • Han, B. (2017). La sociedad del cansancio. Herder Editorial, S.L.
  • Kohan, W. (2020). Freire más que nunca. Una bibliografía filosófica. Clacso.
  • Niño, Y. (2019). Problematizar lo humano en educación. La dimensión política y el concepto de pensamiento crítico en la pedagogía de Freire y Giroux. Pedagogía y Saberes, 51, 133-144.
  • Ordine, N. (2013). La utilidad de lo inútil. Manifiesto. El Acantilado.
  • Porto-Gonçalves, C. (2006). A reinvenção dos Territórios: a experiencia latino-americana e caribenha. En: Ceceña, A. E. Los desafíos de las emancipaciones en un contexto militarizado, Clacso, 165.
  • Stancanelli, P. (2020). El Atlas de la revolución digital. Clave Intelectual, S.L.
  • Tarde, G. (2011) Las leyes de la imitación y Sociología. Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Virilio, P. (1997). El cibermundo, la política de lo peor. Entrevista de Philippe Petit. Ediciones Cátedra S.L.
  • Žižek, S. (2006). Lacrimae rerum. Ensayos sobre cine moderno y ciberespacio. Random House Mondadori S.L.