La evolución de los moldes de revestimiento cerámico para la fundición a la cera perdidadesde la edad primitiva hasta la actualidad

  1. Pérez Conesa, Itahisa 1
  2. Vila Moscardo, David 2
  3. del Pino de León, Soledad 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

  2. 2 Universidad Miguel Hernández de Elche
    info

    Universidad Miguel Hernández de Elche

    Elche, España

    ROR https://ror.org/01azzms13

Journal:
Cuadernos de Historia del Arte

ISSN: 0070-1688 2618-5555

Year of publication: 2021

Issue Title: Dossier: Aportes a las perspectivas de género en historia del arte

Issue: 36

Pages: 241-274

Type: Article

More publications in: Cuadernos de Historia del Arte

Abstract

The lost wax casting technique for the production of metal parts is used by different cultures in the history of mankind. Its procedures have been adapted to the technology in use at the time leaving a record of it, either in Egyptian funeral monuments, in artistic works from Mesopotamia or Greece, among others, or collected in texts, manuals and treaties. In this article, a tour is shown that presents us the evolution of the techniques of the molds with refractory coating, and for that reason, a retrospective can be made that indicates us that the technique of the chamotte and the ceramic shell, evidently, successors to the primitive technique, have been adapted to the technological advances of each one of the different cultures reaching their own characteristics so that they were more effective and profitable. The characteristics of the paste of the refractory mould are described from the beginning until the most used technique nowadays with its technical derivatives that demonstrate that the procedures of the artistic smelting are in constant adaptation and simplification to economize and to simplify the production of pieces according to the needs.

Bibliographic References

  •  ALBALADEJO GOZÁLEZ, Juan Carlos. «Asignatura de Libre Elección en el Taller de Fundición en la ULL.» Programa docente . Santa cruz de Tenerife: Universidad de La Laguna, 2010.
  •  CELLINI, Benbenutto. Tratados de orfebrería, escultura, dibujo y arquitectura . Madrid : Akal, 1989.
  •  DEL PINO DE LEÓN, Soledad. “Procesos Metalúrgicos en la Edad del Bronce: la Espada de Peña Negra”. Santa Cruz de Tenerife: Universidad de La Laguna, 2015.
  •  FERNÁNDEZ CASTRO, Mª Cruz. “La Edad de los Metales”, en: Historia del Arte. Historia 16, Madrid: Historia viva, 1989.
  •  LE THOMAS, P.J. La Metalurgía. Barcelona: Martínez Roca, 1969.
  •  MARCOS MARTÍNEZ, Carmen. «Fundición a la cera perdida: técnica de la cascarilla cerámica.» Tesis doctoral. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia, 2001.
  •  GONZÁLEZ PRATS, Alfredo. Nueva Luz sobre la Protohistoria del Sudeste. Alicante: Universidad de Alicante, 1990.
  •  TYLECOTE, R.F. A history of Metallurgy . London: The Metals Society, 1976.
  •  VILA MOSCARDÓ, David. La revolución de la cascarilla cerámica. estudio de dos casos de aplicación en la fundición artistica valenciana actual: La Facultad de Bellas artes de Altea, la empresa del artista Jaume Espí. Universidad Miguel Hernández, 2015.
  •  WACKERNAGEL, Martin. El medio artístico en la Florencia del Renacimiento. Madrid: Akal, 1997.