Análisis de las titulaciones formales e informales en Iberoamérica de UXdesafíos para la formación online

  1. Carina S. González-González 1
  2. Rosa M. Gil 2
  3. César A. Collazos 3
  4. Juan M. González-Calleros 4
  1. 1 Universidad de La Laguna, España
  2. 2 Universidad de Lleida, España
  3. 3 Universidad del Cauca, Colombia
  4. 4 benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México
Journal:
Campus Virtuales

ISSN: 2255-1514

Year of publication: 2021

Volume: 10

Issue: 1

Pages: 141-151

Type: Article

More publications in: Campus Virtuales

Abstract

The training of the UX professional is a challenge as it is highly interdisciplinary. This article analyses the main formal, informal and professional initiatives of the UX professional in Iberoamerica. In addition, a series of topics, contents and competencies that must be considered in the design of UX training are presented, as well as the current challenges of training in a global, interdisciplinary and international online space.

Bibliographic References

  • Abad-Segura, E.; Gonzal􀀁ez-Zamar, M. D.; Luque de la Rosa, A.; Gallardo-Per􀀁ez, J. (2020). Gestion􀀁 de la economia􀀁 digital en la educacion􀀁 superior: tendencias y perspectivas futuras. Campus Virtuales, 9(1), 57-68.
  • ANECA (2004). Libro blanco del Título de Grado en Ingeniería Informática. (http://www.aneca.es/var/media/150388/libroblanco_jun05_informatica.pdf).
  • Bates, A. T. (2018). Teaching in a digital age: Guidelines for designing teaching and learning.
  • Collazos, C. A.; Ortega, M.; Granollers, A.; Rusu, C.; Gutiérrez, F. L. (2016). Human-Computer Interaction in Ibero-America. IEEE IT Professional. Technology Solutions for the Enterprise, 18, 8-11.
  • Collazos, C.; Ortega, M.; Granollers, T.; Luna, H. (2017). Usability Evaluation Trends in Ibero-American Countries. IT Professional, 19(5), 61-64.
  • CRUE (2017). Formación curricular en diseño para todas las personas. (https://www.crue.org/Documentos%20compartidos/Publicaciones/Formaci%C3%B3n%20Curricular%20de%20dise%C3%B1o%20para%20todas%20las%20personas/2017-educacion.pdf).
  • CS2013-2016 (2013). Curriculum recommendations ACM. (https://www.acm.org/education/curricula-recommendations).
  • CS2020 (2020). Computing Curricula. (https://cc2020.nsparc.msstate.edu/).
  • Fardoun, H.; González, C.; Collazos, C.; Yousef, M. (2020). Estudio exploratorio en iberoamérica sobre procesos de enseñanza-aprendizaje y propuesta de evaluación en tiempos de pandemia. Education In The Knowledge Society, 21, 9. doi:10.14201/eks.23537.
  • Fletcher, S. (2020). Enseñanza Adaptativa. Especial Educación Digital. Investigación y Ciencia.
  • García-Peñalvo, F. J. (2020). Modelo de referencia para la enseñanza no presencial en universidades presenciales. Campus Virtuales, 9(1), 41-56.
  • Lorés, J.; González, J. A.; Cuevas, I. A.; Delgado, J. C.; Gea, M.; Cantero, M. O.; ...; Velez, M. (2001). Un corpus docente virtual, común y ubicuo en Interacción Persona-Ordenador. IE Comunicaciones: Revista Iberoamericana de Informática Educativa, (21), 2.
  • Muñoz-Arteaga J.; González-Calleros J. M.; Sánchez-Huitron, A. (2015). Interacción Humano-Computadora en Mèxico. Pearson Editorial.
  • Muñoz-Arteaga, J.; Hernández, Y.; Amador, V. (2014). Temas de diseño en Interacción Humano-Computadora. Latinoamericana de Libros de Texto Abiertos (LATIn). (https://www.guao.org/sites/default/files/biblioteca/Temas%20de%20dise%C3%B1o%20en%20Interacci%C3%B3n%20Humano-Computadora.pdf).
  • Myers, B. A. (1998). A brief history of human-computer interaction technology. Interactions, 5(2), 44-54.
  • Norman, D. (2020). 21st Century Design. (https://www.nngroup.com/videos/21st-century-design/).
  • Pons, E. (2020). Los estudiantes universitarios de hoy. In M. Turull (Coord.), Manual de Docencia Universitaria (pp. 59-74). Editorial Octaedro.
  • Pons, E.; Albertí, E. (2020). El contexto local y global y el marco institucional de la Educación Superior. In M. Turull (Coord.), Manual de Docencia Universitaria (pp. 31-44). Editorial Octaedro.
  • Puerta, Y.; Collazos, C.; Granollers, T. (2015). The Thin Red Line Between Usability and User Experiences. In Proceedings of the XVI International Conference on Human Computer Interaction.
  • Rusu, C.; Rusu, V.; Roncagliolo, S.; González, C. (2015). Usability and user experience: what should we care about?. International Journal of Information Technologies and Systems Approach (IJITSA), 8(2), 1-12.
  • Sangrá-Morer, A. (2020). Luces y sombras de los MOOC. Especial Educación Digital. Investigación y Ciencia.
  • Vasilchenko, A.; Wilde, A.; Snow, S.; Balaam, M.; Devlin, M. (2018). Video coursework: opportunity and challenge for HCI education. In Proceedings of the 2018 International Conference on Advanced Visual Interfaces (pp. 1-3). doi:10.1145/3206505.3206596.
  • Veer, G. C. D.; Junoy Domènech, J. M.; Penichet, V. M.; Albertos Marco, F.; Lozano, M. D.; Gallud, J. A.; ...; Ortega, M. (2018). HCI-the domain and the Education–coming of age, expanding territory, and marrying new domains. Tendencias y nuevos retos sobre Docencia en Interacción Persona-Ordenador. In II Jornada de Trabajo sobre Enseñanza de CHI (CHIJOTE’18) (pp. 1-6).
  • Zapata-Ros, M. (2015). Analítica de aprendizaje y personalización. Campus virtuales, 2(2), 88-118.