Tratamientos Psicológicos Empíricamente Apoyados Para la Infancia y Adolescencia: Estado de la Cuestión
- Eduardo Fonseca Pedrero 1
- Marino Pérez Álvarez 2
- Susana Al-Halabi Díaz 2
- Félix Inchausti 3
- Emilio R. López Navarro 1
- José Muñiz Fernández 4
- Beatriz Lucas Molina 5
- Alicia Pérez de Albéniz Iturriaga 1
- Rosa María Baños Rivera 5
- Antonio Cano Vindel 6
- Alberto Gimeno Peón 7
- Javier Prado Abril 8
- Ana González Menéndez 2
- Ana Vanesa Valero García 9
- Amador Priede 10
- César González-Blanch 11
- Paloma Ruiz Rodríguez 12
- Juan Antonio Moriana Elvira 13
- Laura Elisabet Gómez Sánchez 2
- Patricia Navas Macho 14
- David Saldaña Sage 15
- Carol Murphy 16
- Marta Ortiz Gómez 15
- Miriam Rivero Contreras 15
- Marta Valdés Coronel 15
- Juan Martos Pérez 17
- Raquel Ayuda Pascual 17
- Sandra Freire Prudencio 17
- Ana González 17
- María Llorente Comi 17
- Celestino Rodríguez Pérez 2
- Debora Areces Martínez 2
- Marisol Fernández Cueli 2
- Trinidad García Fernández 2
- Paloma González Castro 2
- Amaya Izquierdo Elizo 18
- Isabel Cuéllar Flores 19
- Diego Padilla Torres 20
- Rebeca Cerezo Menéndez 2
- María Estrella Fernández Alba 2
- Ellián Tuero Herrero 2
- Natalia Suárez Fernández 2
- José Carlos Núñez Pérez 2
- Carmen Caballero Peláez 21
- Javier Ortuño Sierra 1
- Irene Alonso Fernández 7
- María Isabel Gutiérrez López 7
- Carlamarina Rodríguez Pereira 7
- María Teresa Bobes Bascarán 7
- María Roncero Sanchís 5
- Ángel Carrasco Tornero 22
- Gemma García Soriano 5
- María José Quiles Sebastián 23
- Yolanda Quiles Marcos 23
- Carla López Núñez 15
- Sergio Fernández Artamendi 24
- Cristina Senín Calderón 25
- Olga Santesteban Echarri 26
- Gloria Bellido Zanin 27
- Salvador Perona Garcelán 28
- Juan Francisco Rodríguez Testal 15
- Montserrat Postigo 29
- Lidia Colmenero Navarrete 29
- Aurora Gavino Lázaro 29
- Joaquín Pastor Morales 30
- María Dolores Barros Albarán
- Sergio Rufo Benavente 30
- Juan García Haro 7
- Beatriz Gutiérrez López 3
- Javier Martín Babarro 6
- Ainhoa Coloma Carmona 23
- José Luis Carballo Crespo 23
- Ascensión Ángeles Fumero Hernández 31
- Rosario Josefa Marrero Quevedo 31
- Adelia de Miguel Negredo 31
- Wenceslao Peñate Castro 31
- Martin Debbané 32
- Selene Valero Moreno 5
- Usue de la Barrera 5
- Silvia Postigo Zegarra 33
- Inmaculada Montoya Castilla 5
- Show all authors +
- 1 Universidad de La Rioja
- 2 Universidad de Oviedo
- 3 Servicio Riojano de Salud (Logroño
- 4 Universidad Nebrija
- 5 Universitat de València
- 6 Universidad Complutense de Madrid
- 7 Servicio de Salud del Principado de Asturias
- 8 Servicio Aragonés de Salud
- 9 Universidad de Murcia
- 10 Hospital Comarcal de Laredo (Cantabria)
- 11 Hospital Universitario Marqués de Valdecilla (Santander)
- 12 Centro de Salud Castilla La Nueva
- 13 Universidad de Córdoba
- 14 Universidad de Salamanca
- 15 Universidad de Sevilla
- 16 Universidad de Limerick (Irlanda)
- 17 Equipo Deletrea
- 18 Hospital Universitario Río Hortega (Valladolid
- 19 Hospital Clínico San Carlos (Madrid
- 20 Hospital Universitario Puerta de Hierro (Madrid)
- 21 Hospital Virgen del Castillo (Murcia)
- 22 Hospital Universitario y Politécnico La Fe (Valencia)
- 23 Universidad Miguel Hernández
- 24 Universidad Loyola Andalucía (Sevilla)
- 25 Universidad de Cádiz
- 26 University of Calgary (Canadá
- 27 Centro de Salud Mental Infanto-Juvenil de Les Corts (Barcelona
- 28 Hospital Universitario Virgen del Rocío (Sevilla)
- 29 Universidad de Málaga
- 30 Servicio Andaluz de Salud
- 31 Universidad de La Laguna (Tenerife)
- 32 Universidad de Ginebra (Suiza)
- 33 Universidad Europea de Valencia
ISSN: 0214-9915
Year of publication: 2021
Volume: 33
Issue: 3
Pages: 386-398
Type: Article
Abstract
Background: The empirical evidence accumulated on the effi cacy, effectiveness, and effi ciency of psychotherapeutic treatments in children and adolescents calls for an update. The main goal of this paper objective was to carry out a selective review of empirically supported psychological treatments for a variety of common psychological disorders and problems in childhood and adolescence. Method: A review was carried out of the psychological treatments for different psychological disorders and problems in socialemotional or behavioral adjustment in the child-adolescent population according to the Spanish National Health System (Clinical Practice Guidelines) levels of evidence and degrees of recommendation. Results: The fi ndings suggest that psychological treatments have empirical support for addressing a wide range of psychological problems in these developmental stages. The degree of empirical support ranges from low to high depending on the phenomenon analyzed. The review suggests unequal progress in the different fi elds of intervention. Conclusions: From this update, psychologists will be able to make informed decisions when implementing those empirically supported treatments to address the problems that occur in childhood and adolescence.
Bibliographic References
- Acosta-Rodríguez, V. M., Ramírez-Santana, G. M., Hernández Expósito, S., y Axpe Caballero, A. (2020). Intervention in syntactic Skills in pupils with developmental Language Disorder. Psicothema, 32, 541- 548. https://doi.org/10.7334/psicothema2020.160
- Asociación Americana de Psicología, División 12 (14 de marzo de 2021). Psychological Treatments. https://www.Div12.Org/Psychological-Treatments/
- Asociación Americana de Psicología, División 53 (14 de marzo de 2021). Effective child therapy. https://effectivechildtherapy.org/
- Australian Psychological Society (2018). Evidence-based psychological interventions in the treatment of mental disorders: A literature review (4 th ed.). Author.
- Bachmann, C. J., Aagaard, L., Burcu, M., Glaeske, G., Kalverdijk, L. J., Petersen, I., Schuiling-Veninga, C. C., Wijlaars, L., Zito, J. M., y Hoffmann, F. (2016). Trends and patterns of antidepressant use in children and adolescents from five western countries, 2005-2012. European Neuropsychopharmacology, 26(3), 411-419. https://doi. org/10.1016/j.euroneuro.2016.02.001
- Botella, C. (2017). Los tratamientos psicológicos basados en la evidencia. La búsqueda de la eficacia y la efectividad. En R. Fernández-Ballesteros (Ed.), Progresos y crisis en psicología clínica (pp. 23-39). Pirámide.
- Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos (2015). Código Deontológico del Psicólogo. Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos. http://www.cop.es/pdf/CodigoDeontologicodelPsicologovigente.pdf
- Chorpita, B. F., Daleiden, E. L., Ebesutani, C., Young, J., Becker, K. D., Nakamura, B. J., Phillips, L., Ward, A., Lynch, R., Trent, L., Smith, R. L., Okamura, K., y Starace, N. (2011). Evidence-based treatments for children and adolescents: an updated review of indicators of efficacy and effectiveness. Clinical Psychology: Science and Practice, 18(2), 154-172. https://doi.org/10.1111/j.1468-2850.2011.01247.x
- Díez-Gómez, A., Pérez-Albéniz, A., Ortuño-Sierra, J., y Fonseca-Pedrero, E. (2020). SENTIA: An Adolescent Suicidal Behavior Assessment Scale. Psicothema, 32(3), 382-389. https://doi.org/10.7334/psicothema 2020.27
- Espada, J. P., Orgilés, M., Piqueras, J. A., y Morales, A. (2020). Las buenas prácticas en la atención psicológica infanto-juvenil ante el COVID19. Clínica y Salud, 31(2), 109-113. https://dx.doi.org/10.5093/ clysa2020a14
- Fenwick-Smith, A., Dahlberg, E. E., y Thompson, S. C. (2018). Systematic review of resilience-enhancing, universal, primary school-based mental health promotion programs. BMC Psychology, 6(1), 30. https://doi. org/10.1186/s40359-018-0242-3
- Fonagy, P., Cotterl, D., Phillios, J., Bevongton, D., Glase, D., y Allison, E. (2015). What works for whom? A critical review of treatment for children and adolescents. Guildford Press.
- Fonseca-Pedrero, E. (coord.) (2021a). Manual de tratamientos psicológicos. Adultos. Pirámide.
- Fonseca-Pedrero, E. (coord.) (2021b). Manual de tratamientos psicológicos. Infancia y adolescencia. Pirámide.
- Fonseca-Pedrero, E., Pérez-Álvarez, M., Al-Halabí, S., Inchausti, F., Muñiz, J., López-Navarro, E., Pérez de Albéniz, A., Lucas Molina, B., Debbané, M., Bobes Bascarán, M.T., Gimeno-Peón, A., Prado-Abril, J., Fernández-Álvarez, J., Rodríguez-Testal, J.F., González Pando, D., García Montes, J.M., García, L., Osma, J., Peris Baquero, O., Quilez, A.,… Montoya, I. (2021). Tratamientos psicológicos empíricamente apoyados para adultos: una revisión selectiva. Psicothema, 33(2), 188- 197. https://doi.org/10.7334/psicothema2020.426
- Gálvez-Lara, M., Corpas, J., Moreno, E., Venceslá, J. F., Sánchez-Raya, A., y Moriana, J. A. (2018). Psychological treatments for mental disorders in children and adolescents: A review of the evidence of leading international organizations. Clinical Child and Family Psychology Review, 21, 366-387. https://doi.org/10.1007/s10567-018-0257-6
- Gimeno-Peón, A. (2021). Mejorando los resultados en psicoterapia. Principio terapéuticos basados en la evidencia. Pirámide.
- Hayes, S. C., Hofmann, S. G., Stanton, C. E., Carpenter, J. K., Sanford, B. T., Curtiss, J. E., y Ciarrochi, J. (2019). The role of the individual in the coming era of process-based therapy. Behaviour Research and Therapy, 117, 40-53. https://doi.org/10.1016/j.brat.2018.10.005
- Hengartner, M. P. (2020). Editorial: Antidepressant prescriptions in children and adolescents. Frontiers in Psychiatry, 11, 600283. https:// doi.org/10.3389/fpsyt.2020.600283
- Hofmann, S. G., y Hayes, S. C. (2019). The future of intervention science: Process-based therapy. Clinical Psychological Science, 7(1), 37-50. https://doi.org/10.1177/2167702618772296
- Lancet Editors (2004). Depressing research. Lancet, 363(9418), 1335. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(04)16080-7
- Lucas-Molina, B., y Giménez-Dasí, M. (2019) (coord.). La promoción de la salud a través de programas de intervención en contexto educativo. Pirámide.
- Moriana, J. A., Gálvez-Lara, M., y Corpas, J. (2017). Psychological treatments for mental disorders in adults: A review of the evidence of leading international organizations. Clinical Psychology Review, 54, 29-43. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2017.03.008
- Muñiz, J., y Fonseca-Pedero, E. (2019). Diez pasos para la construcción de un test. Psicothema, 31, 7-16. https://doi.org/10.7334/psicothema 2018.291
- Norcross, J. C., y Lambert, M. (2019). Psychotherapy relationships that work: Evidence-based responsiveness (3rd ed.). Volume 1: Evidence-Based Therapist Contributions. Oxford University Press.
- Norcross, J. C., y Wampold, B. E. (2019). Psychotherapy relationships that work: Evidence-based responsiveness (3rd ed.). Volume 2: Evidence-Based Therapist Responsiveness. Oxford University Press.
- Organización Mundial de la Salud (2019). Clasificación Internacional de Enfermedades-11 (CIE-11). Autor.
- Pérez-Álvarez, M. (2018). Para pensar la psicología más allá de la mente y el cerebro: un enfoque transteórico. Papeles del Psicólogo, 39, 161- 173.
- Pérez-Álvarez, M. (2019). La psicoterapia como ciencia humana, más que tecnológica. Papeles del Psicólogo, 40, 1-14.
- Pérez-Álvarez, M. (2020). El embrollo científico de la psicoterapia: cómo salir. Papeles del Psicólogo, 41, 174-183.
- Pérez-Álvarez, M. (2021). Ciencia y pseudociencia en psicología y psiquiatría: más allá de la corriente principal. Alianza.
- Pérez-Álvarez, M., Fernández-Hermida, J. R., Fernández, C., y Amigo, I. (2003). Guía de tratamientos psicológicos eficaces I. Adultos. Pirámide.
- Pérez-Álvarez, M., y Fonseca-Pedrero, E. (2021). Para repensar los problemas psicológicos de la infancia y la adolescencia: hacia un enfoque contextual. En E. Fonseca-Pedrero (coord.), Manual de tratamientos psicológicos. Infancia y adolescencia (pp. 815-848). Pirámide.
- Taylor, R. D., Oberle, E., Durlak, J. A., y Weissberg, R. P. (2017). Promoting positive youth development through school-based social and emotional learning interventions: A meta-analysis of follow-up effects. Child Development, 88(4), 1156-1171. https://doi.org/10.1111/cdev.12864
- Timimi, S. (2009). A Straight-Talking Introduction to Children’s Mental Health Problems. PCCS Books.
- van Os, J., Guloksuz, S., Vijn, T. W., Hafkenscheid, A., y Delespaul, P. (2019). The evidence-based group-level symptom-reduction model as the organizing principle for mental health care: time for change? World Psychiatry, 18(1), 88-96. https://doi.org/10.1002/wps.20609
- Wampold, B. E., y Imel, Z. E. (2015). The great psychotherapy debate: The research evidence for what works in psychotherapy (2nd ed.). Routledge.
- Weisz, J. R., y Kazdin, A. E. (2017). Evidence-Based Psychotherapies for Children and Adolescents (3rd ed). Guilford Press.
- Weisz, J. R., Kuppens, S., Ng, M. Y., Eckshtain, D., Ugueto, A. M., VaughnCoaxum, R., Jensen-Doss, A., Hawley, K. M., Krumholz Marchette, L. S., Chu, B. C., Weersing, V. R., y Fordwood, S. R. (2017). What fi ve decades of research tells us about the effects of youth psychological therapy: A multilevel meta-analysis and implications for science and practice. American Psychologist, 72(2), 79-117. https://doi.org/10.1037/ a0040360
- Weisz, J. R., Kuppens, S., Ng, M. Y., Vaughn-Coaxum, R. A., Ugueto, A. M., Eckshtain, D., y Corteselli, K. A. (2019). Are psychotherapies for young people growing stronger? tracking trends over time for youth anxiety, depression, attention-defi cit/hyperactivity disorder, and conduct problems. Perspectives on Psychological Science, 14(2), 216- 237. https://doi.org/10.1177/1745691618805436