Recursos Educativos en Abierto (REA) en Educación Infantilcaracterísticas tecnológicas, didácticas y socio-comunicativas

  1. Anabel Bethencourt Aguilar 1
  2. Inmaculada Fernández Esteban 1
  3. Carlos José González Ruiz 1
  4. Sebastián Martín Gómez 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Innoeduca: international journal of technology and educational innovation

ISSN: 2444-2925

Year of publication: 2021

Volume: 7

Issue: 2

Pages: 32-45

Type: Article

DOI: 10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12273 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

Abstract

This article presents an analysis of digital teaching materials inserted in the platform of the National Institute of Educational Technologies and Teacher Training (INTEF) aimed especially at the infant stage. This qualitative typology study is part of the research project called “Digital teaching materials in Early Childhood Education. Analysis and proposals for its use at school and at home ”(RTI2018-093397-B-100) funded by the State Research Agency of the Ministry of Science, Innovation and Universities. The selected sample will comprise the Open Source Educational Resources (OER) available on this platform, choosing a representative sample based on the areas of knowledge in Early Childhood Education. These digital didactic materials are analyzed based on a categorical analysis of their underlying methodological trend, the typology and technical and design characteristics of the materials, as well as the socio-community characteristics inherent in the designed learning resources, among other dimensions and categories. Among the results, the diversity of digital didactic materials according to the area of ​​knowledge stands out, and the lack of depth in the evaluative development of the proposed didactic proposal or in the own evaluation of these materials.

Bibliographic References

  • Area, M. (2009). Introducción a la Tecnología Educativa. https://www.observatoriodelainfancia.es/ficherosoia/documentos/2027_d_Introduccion_a_la_tecnologia_educativa.pdf
  • Area, M. (2017). La metamorfosis digital del material didáctico tras el paréntesis Gutenberg, RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(2), 13-28.
  • Area, M. (2019). Reinventing Schools and Educational Materials in the Digital Society. En J. Rodríguez, T.M., Braga, y E. Bruillard (Coords.), IARTEM 1991-2016: 25 years developing textbook and educational media research (pp. 371-376). Andavira. https://iartemblog.files.wordpress.com/2019/09/iartem_25_years.pdf
  • Caldeiro-Pedreira, M. C., & Castro-Zubizarreta, A. (2020). ¿Cómo enfrentar la educación en la era de la interactividad? Recursos y herramientas para docentes de educación infantil y primaria. Praxis Pedagógica, 20(26), 33-53. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.20.26.2020.33-53
  • Chirino, E., Romero, K.E., Castro, J.J., & Etopa, M.P. (2018). Análisis de portales con materiales didácticos digitales: Procomún y EcoEscuela 2.0. En: E.
  • López, D. Cobos, A.H. Martin, L. Molina, A. Jaén (Coords.), Expericnias pedagógicas e innovación educativa: aportaciones desde la praxis docente e investigadora (pp. 3161-3170). Octaedro.
  • Gabarda, V., Marín, D., & Romero, M. (2021). Evaluación de recursos digitales para población infantil. EDMETIC, 10(1), 135-153. https://doi.org/10.21071/edmetic.v10i1.13125
  • Hansen, T. I. (2019). Reinventing Schools and Educational Materials in the Digital Society. En J. Rodríguez, T.M., Braga, y E. Bruillard (Coords.), IARTEM 1991-2016: 25 years developing textbook and educational media research (pp. 377-383). Andavira. https://iartemblog.files.wordpress.com/2019/09/iartem_25_years.pdf
  • Pastrana, A. M. (2018). Los recursos educativos abiertos (REA) y su contribución a los procesos de enseñanza y aprendizaje en la educación secundaria. https://bit.ly/2PqB3Rz
  • Peirats, J., Eirín, R., & Rodríguez, J. (2019). Visiones de los agentes implicados en el diseño, difusión y utilización de los materiales digitales educativos en portales educativos españoles. Educar em Revista,35(77), 37-58. https://doi.org/10.1590/0104-4060.68386
  • Santana, P., Eirín, R., & Marín, D. (2017). Análisis y evaluación de portales institucionales en España. Los casos de Canarias, Galicia y Valencia. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa,16(2), 29-48. http://doi.org/ 10.17398/1695-288X.16.2.29
  • Sanabria, A., Álvarez, Q., & Peirats, J. (2017). Las políticas educativas en la producción y distribución de materiales didácticos digitales. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(2), 63-77. http://dx.medra.org/10.17398/1695-288X.16.2.63
  • Rodríguez, J., Braga, T., & Bruillard, E. (2019). IARTEM 1991-2016: 25 years developing textbook and educational media research. Andavira.
  • UNESCO. (2002). Forum on the impact of open courseware for higher education in developing countries: Final report. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000128515