La cooperación interuniversitaria Canarias-Cabo Verdeperspectivas complementarias, perspectivas enfrentadas

  1. Chamaida Inés Tabares Márquez 1
  2. María Inmaculada González Pérez 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Revista española de educación comparada

ISSN: 1137-8654

Year of publication: 2022

Issue Title: Creatividad, curiosidad y pensamiento innovador en Educación Comparada en relación a las nuevas normas del siglo XXI

Issue: 40

Pages: 190-214

Type: Article

More publications in: Revista española de educación comparada

Abstract

In order for interuniversity cooperation to contribute to the development of the world and particularly of Africa and the Canary Islands, this work deepens into the vision of the protagonists of the cooperation processes between the University of La Laguna (ULL) (Spain) and the University of Cape Verde (UniCV) (Cape Verde) from 2015 to 2019. For this, we had the collaboration of key informants from both universities. Who do hold positions of responsibility, as Lecturers, management...The results presented were achieved through a qualitative comparative study on their conceptions of international cooperation and interuniversity cooperation for development. The vision of these agents regarding the implementation of these key concepts, was also analysed. Sometimes con-flicting, sometimes complementary perspectives were found in relation to all the vari-ables taken into consideration. Particularly in relation to the position of responsibility of the people who were interviewed and the Universities to where they belong to. Their proposals for improving interuniversity cooperation for development have been espe-cially valued under a prospective vision. As they are trying to offer new possibilities to universities. Which, furthermore, are committed to a common future of the planet.

Bibliographic References

  • CEURI-CRUE. (2000). Estrategia de Cooperación Universitaria al Desarrollo. Córdoba, 3 de marzo, 2000. http://www.ocud.es/files/doc555/escude2000.pdf
  • Fernández Cuesta, C. (2015). La cooperación universitaria al desarrollo y su proyección futura. Encuentros multidisciplinares, 17, (49), pp. 66-81. http://www.encuentrosmultidisciplinares.org/Revistan%C2%BA49/Carmen_Fern%C3%A1ndez_Cuesta. pdf
  • Fernández Maíllo, G. (2019) (coord.): Informe sobre Exclusión y Desarrollo Social en Canarias. Resultados de la Encuesta sobre Integración y Necesidades Sociales 2018. Informes Territoriales 2019. Fundación FOESSA/ Cáritas Española Editores, Madrid. [Recurso electrónico] Disponible en: https://caritastenerife.org/wpcontent/uploads/2019/09/Canarias-VIII-Informe-FOESSA-1.pdf
  • García de la Torre Gómez, M. 2013. Cooperación Educativa Internacional. En González Pérez, M.I, García de la Torre Gómez, M., & Rodríguez Spínola, C. (2013). Guía de cooperación educativa internacional y para el desarrollo (pp. 67-83). Biblioteca Nueva Universidad.
  • García de la Torre Gómez, M., y González Pérez, M.I. (2006). La cooperación educativa entre escuelas. Universidad de La Laguna.
  • Goetz, J. P. y LeCompte M.D. (1984). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Ediciones Morata S. A. https://upeldem.files.wordpress.com/2018/03/libroetnografc3ada-y-disec3b1o-cualitativo-en-investigacic3b3n-educatica-j-p-goetzy-m-d-lecompte.pdf
  • González Pérez, M.I. (2003). La cooperación educativa internacional ante la rebeldía de las culturas. Una propuesta de pluralidad mestiza para América Latina. [Tesis Doctoral de la Universidad de La Laguna]. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/ handle/915/9952/cs137.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • González Pérez, M. I. (2005). La cooperación Educativa ante la rebeldía de las culturas. IEPALA.
  • González Pérez, M.I., et al. (2016). Buscando nuevos caminos para la cooperación interuniversitaria entre Cabo Verde y Canarias. En Valle, J.M. y Núñez, J.A. (Eds.), Educación, supranacionalidad y ciudadanía (pp. 103-116). Fundación Santillana.
  • Kabunda, M. (2011). África y la Cooperación con el Sur desde el Sur. Ediciones Catara.
  • López López, V. (2016). Reseña de un caso de cooperación interinstitucional entre Educafin, Injug y el Sabes. Revista Coespe. http://www.revistacoepesgto.mx/ revistacoepes5/index.php/component/content/article/54-diciembre-2012/179- resena-de-un-caso-de-cooperacion-interinstitucional-entre-educafin-injug-y-elsabes.
  • Madarro, A. (2011). Redes de movilidad académica para la cooperación e integración regional en Iberoamérica. Revista Ibero Americana de Educacion. Septiembrediciembre 2011 (57). https://rieoei.org/historico/documentos/rie57a03.htm
  • Naciones Unidas. (2008). Los Países Menos Adelantados. Informe 2008. https://unctad.org/es/system/files/official-document/ldc2008_sp.pdf
  • Naciones Unidas. (2014). 69/15 Modalidades de Acción Acelerada para los Pequeños Estados Insulares en Desarrollo (Trayectoria de Samoa). https://unctad.org/ system/files/official-document/ares69d15_es.pdf
  • Naciones Unidas. (2018). Buenas Prácticas en la Cooperación Sur-Sur y Triangular para el Desarrollo Sostenible Volumen 2. https://www.unsouthsouth. org/2018/11/28/good-practices-in-south-south-and-triangular-cooperation-forsustainable-development-vol-2-2018-in-seven-languages/?lang=es
  • OCDE. (2005/2008). Declaración de París sobre la eficacia de la ayuda al desarrollo (2005) y Programa de Acción de Accra (2008). https://www.oecd.org/dac/ effectiveness/34580968.pdf
  • OCDE. (2013). Triangular Co-operation: What’s the literature telling us?. https:// www.oecd.org/dac/dac-global-relations/OECD%20Triangluar%20Co-operation %20Literature%20Review%20June%202013.pdf
  • PNUD. (2019). Soluciones de Desarrollo del Sur para el logro de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. El PNUD y la Cooperación Sur-Sur. https://www.ar.undp. org/content/argentina/es/home/library/PNUDGlobal/PNUDCSS.html
  • Rodrigues Dias, M.A. (1998). Declaración Mundial de la UNESCO sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y acción. Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. Educación Superior y Sociedad. 9(2), 3-6. https://www.iesalc.unesco. org/ess/index.php/ess3/issue/view/21/21
  • Todaro, Michael (1985). Economic Development in the Third World. Longman.
  • Todaro, Michael (1888). El desarrollo económico del Tercer Mundo. Alianza Editorial.
  • Villalta, J.M. (2019). La contribución de las universidades al desarrollo económico y social.
  • Fundación CYD, https://www.fundacioncyd.org/contribucion-de-las-universidades-aldesarrollo/