Acontecimiento y desordenun diálogo emancipador entre Paulo Freire y Boaventura de Sousa Santos

  1. González-Luis, María Lourdes 1
  2. Pais Álvarez, Natalia 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Pedagogía y saberes

ISSN: 0121-2494 2500-6436

Year of publication: 2022

Issue: 56

Pages: 55-68

Type: Article

DOI: 10.17227/PYS.NUM56-13003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Pedagogía y saberes

Abstract

This essay aims to offer analogical brushstrokes between the thoughts of the universal master of critical pedagogy, Paulo Freire, and some postulates of the sociologist Boaventura de Sousa Santos. To recall and update the generative and indignant word of the Brazilian is today an unavoidable call, and this, starting from the rereading of some of his premises. This text is based on a conception of knowledge understood as a source of dignity and of eco-analytics as an emancipating method, and also proposes the need to rescue and update his proposal according to which education is the transition from magical consciousness to problematizing consciousness. All this is in order to claim, today more than ever, the conjugation of a post abysmal thought in search of the unprecedented Freirean viability.

Bibliographic References

  • Arendt, H. (2001). Hombres en tiempos de oscuridad. Gedisa.
  • Assis César, M. R. (2007). Hannah Arendt y la crisis de la educación en el mundo contemporáneo. EN-CLAVES del pensamiento, 1(2). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2007000200001
  • Cabaluz Ducase, F. (2015). Entramando pedagogías críticas latinoamericanas. Notas teóricas para potenciar el trabajo político-pedagógico comunitario. Quimantú.
  • De Sousa Santos, B. (1999). Toward a multicultural conception of human rights. En S. Lash y M. Featherstone (orgs.), Spaces of culture: City, nation, world (pp. 212-229). Sage. https://doi.org/10.4135/9781446218723.n12
  • De Sousa Santos, B. (2015). La universidad en el siglo xxi. Siglo XXI Editores.
  • De Sousa Santos, B. (2017). Justicia entre saberes: epistemologías del Sur contra el epistemicidio. Morata.
  • De Sousa Santos, B. (2019). El fin del imperio cognitivo. Trotta.
  • Fanon, F. (2009). Pieles negras, máscaras blancas. Akal.
  • Freire, P. (1992). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.
  • Freire, P. (1993). Pedagogía de la esperanza, un reencuentro con la pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.
  • Freire, P. (1998). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI Editores.
  • Freire, P. (2004). Cartas a quien pretende enseñar. Siglo XXI Editores.
  • Freire, P. (2012). Pedagogía de la indignación. Cartas pedagógicas en un mundo revuelto. Siglo XXI Editores.
  • Larrea, M. L. (2008). Pedagogía crítica para procesos de formación en ciudadanía y desarrollo local. En M. Godotti, M. V. Gómez, J. Mafra y A. Fernandes de Alencar (comps.), Paulo Freire. Contribuciones para la pedagogía (pp. 91-105). Clacso. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/campus/freire/11Larrea.pdf
  • Oñate Zubía, M. T. (2011). Estética y nihilismo (hermenéuticas contra la violencia II). Dykinson.
  • Riechmann, J. (2013). Fracasar mejor. Olifante. Sena Martins, B. y de Sousa Santos, B. (eds.). (2019). El pluriverso de los derechos humanos. La diversidad de las luchas por la dignidad. Akal.
  • Yánez Velazco, J. C. (coord.). (2007). Paulo Freire: praxis de la utopía y la esperanza. Universidad de Colima.