Capacidad de adaptabilidad e intención de abandono académico en estudiantes universitarios

  1. López-Aguilar, David 1
  2. Álvarez-Pérez, Pedro Ricardo 1
  3. Ravelo-González, Yennifer 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Revista:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Ano de publicación: 2022

Volume: 40

Número: 1

Páxinas: 237-255

Tipo: Artigo

DOI: 10.6018/RIE.463811 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Outras publicacións en: Revista de investigación educativa, RIE

Resumo

The purpose of this research was to analyse the relationship between two factors of special relevance for the teaching-learning processes in higher education during the confinement caused by COVID-19: the capacity to adapt and the intention to drop out. The effects of the pandemic have been felt in educational contexts and, in the case of university education, it has led to the change from a face-to-face teaching model to a totally virtual one. For this reason, the objective of the research was aimed at verifying whether students with lower adaptability skills to cope with the new educational conditions imposed by the pandemic had greater intentions to abandon training. The data collection was carried out by means of an online questionnaire, answered by a sample of 1519 first- and second-year students from all undergraduate degrees at the University of La Laguna. The results confirmed that a considerable percentage of students considered abandoning the university education they had begun, especially those enrolled in degrees in the field of Social and Legal Sciences. The students with the best grades are those who showed the least intention to drop out. On the other hand, the higher the scores obtained in the adaptability dimensions (concern, control, curiosity and confidence), the lower the intention to quit. Important implications for practice are derived from the study, such as training students in adaptability skills to cope with changes and different situations related to their training process.

Referencias bibliográficas

  • Álvarez, P., y Cabrera, L. (2020). Problemas psicoeducativos del alumnado universitario y respuestas al abandono desde un enfoque orientador integral y formativo. En A. Bernardo, E. Tuero, L. Almeida y J.C. Núñez (Comp.), Motivos y factores explicativos del abandono de los estudios. Claves y estrategias para superarlo (131-142). Pirámide.
  • Álvarez, P., y López, D. (2011). El absentismo en la enseñanza universitaria: un obstáculo para la participación y trabajo autónomo del alumnado. Bordón, 63(3), 41-54. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/29054
  • Álvarez, P., y López, D. (2017). Recursos de Orientación para la transición académica y la toma de decisiones del alumnado: el Programa “Universitarios por un día”. Revista d’Innovació Docent Universitària, 9, 26-38. Recuperado de https://revistes.ub.edu/index.php/RIDU/article/viewFile/RIDU2017.9.3/20371
  • Ambiel, R.A.M., Carvalho, L., Martins, G.H., y Tofoli, L. (2016). Comparing the adaptabilities of Brazilian adolescent students and adult workers. Journal of Vocational Behavior, 94, 20-27. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2016.02.005
  • Barefoot, B. (2004). Higher education's revolving door: Confronting the problem of student drop out in US colleges and universities. Open Learning, XIX(1), 9-18. https://doi.org/10.1080/0268051042000177818
  • Bernardo, A., Tuero, E., Almeida, L., y Núñez, J. (2020). Motivos y factores explicativos del abandono de los estudios. Claves y estrategias para superarlo. Pirámide.
  • Bethencourt, J., Cabrera, L., Hernández, J., Álvarez, P., y González, M. (2008). Variables psicológicas y educativas en el abandono universitario. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 18, 603-622. http://dx.doi.org/10.25115/ejrep.v6i16.1298
  • Betz, N., y Hackett, G. (1981). The relationship of career-related self-efficacy expectations to perceived career options in college women and men. Journal of Counseling Psychology, 28(5), 399-410. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-0167.28.5.399
  • Cabrera, L., Bethencourt, J., Álvarez, P., y González, M. (2006). El problema del abandono de los estudios universitarios. RELIEVE, 12(2). https://doi.org/10.7203/relieve.12.2.4226
  • Erceg-Hurn. D. M., y Mirosevich. V. M. (2008). Modern robust statistical methods: an easy way to maximize the accuracy and power of your research. American Psychologist, 63(7). 591-601. https://doi.org/10.1037/0003-066X.63.7.591
  • Esteban, M., Bernardo, A., Tuero, E., Cerezo, R., y Núñez, J. (2016). El contexto sí importa: identificación de relaciones entre el abandono de titulación y variables contextuales. European Journal of Education and Psychology, 9, 79-88. https://doi.org/10.1016/j.ejeps.2015.06.001
  • Figuera, P., Torrado, M., Dorio, I., y Freixa, M. (2015). Trayectorias de persistencia y abandono de estudiantes universitarios no convencionales: implicaciones para la Orientación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 107-123. https://doi.org/10.6018/reifop.18.2.220101
  • Figuera, P., y Torrado, M. (2013). El contexto académico como factor diferenciador en la transición a la universidad. Revista Contrapontos, 13(1), 33-41. https://doi.org/10.14210/contrapontos.v13n1.p33-41
  • Freixa, M., Llanes, J., y Venceslao, M. (2018). El abandono en el recorrido formativo del estudiante de ADE de la Universidad de Barcelona. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 185-202. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.278971.
  • García, M., Bernardo, A., y Rodríguez, L. (2016). Permanencia en la universidad: la importancia de un buen comienzo. Aula abierta, 44, 1, 1-6. https://doi.org/10.1016/j.aula.2015.04.001
  • García-Aretio, L. (2019). El problema del abandono en estudios a distancia. Respuestas desde el Diálogo Didáctico Mediado. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 245-270. https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22433
  • García-Segura, S., Olivares-García, M., y Racionero-Siles, F. (2017). Desarrollo de la madurez vocacional en adolescentes: difícil reto para la orientación académica y profesional. Revista de Pedagogía, 38(102), 195-216. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65952814010
  • George, D., y Mallery, M. (2001). Using SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference. Alyin y Bacon.
  • González, T., y Pedraza, I. (2017). Variables sociofamiliares asociadas al abandono de los estudios universitarios. Educatio Siglo XXI, 35(2), 365-388. https://doi.org/10.6018/j/298651
  • Gonzalo, F., y García, F. (2016). Permanencia y abandono de estudios en estudiantes universitarios: un análisis desde la teoría organizacional. Revista de la Educación Superior, 45(179), 25–39. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.06.004
  • Himmel, E. (2018). Modelo de análisis de la deserción estudiantil en la educación superior. Calidad en la Educación, 17, 91-108. http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n17.409
  • Holgado, F., Suárez, J. C., y Morata, M.D.L.A. (2019). Modelos de Ecuaciones Estructurales, desde el" Path Analysis" al Análisis Multigrupo: Una Guía Práctica con Lisrel. San y Torres, S.L.
  • Landry, C. (2003). Self-efficacy, motivation and outcome expectation correlates of college student´s intention certainty. University of Southwestern Louisiana.
  • Mamani, T. (2017). Efecto de la adaptabilidad en el rendimiento académico. Educación Superior, 2(1), 38-44. Recuperado de: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2518-82832017000100004&lng=es&tlng=es
  • Marín, M., Infante, E., y Troyano, Y. (2000). El fracaso académico en la Universidad: aspectos motivacionales e intereses profesionales. Revista latinoamericana de Psicología, 32(3), 505-517. Recuperado de https://hdl.handle.net/11441/73318
  • Martínez, L., Caraballo, A., Pérez, A., y Marcano, C. (2014). Sentido de pertenencia e inclusión social, desde las expectativas de los estudiantes de nuevo ingreso en la UDO Anaco. Saber, 26(4), 472-479. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=427739475012
  • Martínez-Clares, P., Pérez-Cusó, F.J., y Martínez-Juárez, M. (2014). Orientación Profesional en Educación Secundaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(1), 57-71. https://doi.org/10.6018/reifop.17.1.198841
  • Mendoza, L. (2020). Lo que la pandemia nos enseñó sobre la educación a distancia. Revista Latinoamericana De Estudios Educativos, 50, 343-352. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.119
  • McMillan, J. H., y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa: una introducción conceptual. Pearson Educación.
  • Muñoz, J.A., y Amón, I. (2013). Técnicas para detección de outliers multivariantes. Revista en Telecomunicaciones e Informática, 3(5), 11-25. https://revistas.upb.edu.co/index.php/telecomunicaciones/article/view/3308
  • Nilforooshan, P., y Salimi, S. (2016). Career adaptability as a mediator between per-sonality and career engagement. Journal of Vocational Behavior, 94, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2016.02.010
  • Oviedo. H. C., y Campo‐Arias. A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572‐580. https://bit.ly/330x2Ip
  • Perera, H.N., y McIlveen, P. (2017). Profiles of career adaptativity and their relations with adaptability, adapting and adaptation. Journal of Vocational Behavior, 98, 70-84. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2016.10.001
  • Pérez-López, E., Vázquez, A., y Cambero, S. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.27855Rafuse, A., y Lanning, R. (2016). Knowledge and risk: choices and decisions in the career selection process among University students. The Canadian Journal of Career Devolpment,15(2), 32-42. Recuperado de http://cjcdonline.ca/download/knowledge-risk-choices-decisions-career-selection-process-among-university-students/
  • Rausch, J., y Hamilton, M. (2006). Goals and Distractions: Explanations of Early Attrition from Traditional University Freshmen. The Qualitative Report, 11(2), 317-334. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2006.1676
  • Raykov, T., y Marcoulides, G.A. (2017). Thanks Coefficient Alpha, We still need you! Educational and Psychological Measurement, 79(1), 200-210. https://doi.org/10.1177/0013164417725127
  • Romero, S., y Figuera, P. (2016). Orientación en la Universidad. En A. Manzanares-Moya y C. Sanz-López (Dir.), Orientación Profesional. Fundamentos y estrategias (163-181). Walters Kluwer.
  • Romero, S., Figuera, P., Freixa, M. y Llanes, J. (2019). Adaptabilidad de la carrera en estudiantes universitarios: un estudio a través de entrevistas autobiográficas. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 379-394. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.2.322441
  • Salavera, C., y Usán, P. (2017). Repercusión de las estrategias de afrontamiento de estrés en la felicidad de los alumnos de Secundaria. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 20(3), 65-77. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.20.3.282601
  • Santana, L., Medina, P., y Feliciano, L. (2019). Proyecto de vida y toma de decisiones del alumnado de Formación Profesional. Revista Complutense de Educación, 30(2), 423-440. https://doi.org/10.5209/RCED.57589
  • Savickas, M.L. (2005). The theory and practice of career construction. En S.D. Brown y R.W. Lent (eds.), Career Development and Counseling: Putting theory and research to work (42-70). John Wiley & Sons.
  • Savickas, M.L., y Porfeli, E.J. (2012). Career Adapt-Abilities Scale: Construction, reliability, and measurement equivalence across 13 countries. Journal of Vocational Behavior, 80, 661-673. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2012.01.011
  • Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F., y Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21. https://www.doi.org/10.4185/RLCS2020-1466Tuero, E., Cervero, A., Esteban, M., y Bernardo, A. (2018). ¿Por qué abandonan los alumnos universitarios? variables de influencia en el planteamiento y consolidación del abandono. Educación XX1, 21 (2), 174-5374. https://doi.org/10.5944/educxx1.20066
  • Viladrich, C., Angulo-Brunet, A., y Doval, E. (2017). Un viaje alrededor de alfa y omega para estimar la fiabilidad de consistencia interna. Anales de Psicología, 33(3), 755-782. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.33.3.268401
  • Wilkins, K., Roach, Ch., Tracey, T. y Yel, N. (2018). The effects of career adaptability on intended academic persistence: The mediating role of academic satisfaction. Journal of Vocational Behavior, 108, 67-77. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2018.06.006.
  • Zepke, N., y Leach, L. (2010). Improving Student Engagement: Ten Proposals for Action. Active Learning in Higher Education, l0l(3), 167-177. https://doi.org/10.1177/1469787410379680