Negociaciones de la masculinidad en el heavy español de los ochenta

  1. Sara Arenillas Meléndez
Revue:
Feminismo/s

ISSN: 1696-8166 1989-9998

Année de publication: 2021

Titre de la publication: Women, sexual identity and language / Mujer, identidad sexual y lenguaje

Número: 38

Pages: 261-279

Type: Article

DOI: 10.14198/FEM.2021.38.10 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

D'autres publications dans: Feminismo/s

Résumé

Heavy metal arose in Spain in the early eighties with bands such as Barón Rojo, which were influenced by NWOBHM. Barón Rojo suited the features of what Deena Weinstein has labeled as heavy metal’s «cultural masculinity». In the middle eighties, bands such as Sangre Azul, widely influenced by North American groups of glam and lite metal, gained success. Sangre Azul displayed a flexible discourse in terms of gender, which enabled the commitment of women with heavy metal. This research aims to analyse gender negotiations that were carried out within the Spanish eighties heavy metal scenes. Following an interdisciplinary method, it is studied how hegemonic masculinity is articulated in the case of Barón Rojo. At the same time, it is analysed how Sangre Azul blurred the limits of heteronormative masculinity by making romantic lyrics or using harmonies closer to pop music.

Références bibliographiques

  • Allué Montilla, I. (2017). Mujeres, rock y heavy metal: ¿quién dijo sexo débil? Milenio.
  • Clifford-Napoleone, A. R. (2015). Queerness in Heavy Metal Music: Metal Bent. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315851723
  • Connell, R. W. (1995). Masculinities (2ª ed.) (2005). University of California Press.
  • Cope, A. L. (2010). Black Sabbath and the rise of heavy metal music. Ashgate.
  • del Val, F. (2017). Rockeros insurgentes, modernos complacientes: un análisis sociológico del rock en la Transición (1975-1985). Fundación SGAE.
  • Domínguez, S. (2004). Los hijos del rock: los grupos hispanos 1975-1989. Sociedad General de Autores.
  • Galicia Poblet, F. (2005). Espíritus rebeldes: el heavy metal en España. Fundación Autor/ SGAE.
  • García-Peinazo, D. (2019). Héroes frigios, nación y distorsión. La batalla por la supertónica descendida como signo musical en el metal español. Cuadernos de Música Iberoamericana, 32, 137–157. https://doi.org/10.5209/cmib.65528
  • Giner, P. (mayo de 1987). Sangre Azul piden paso. Heavy Rock, 45, 6–7.
  • Heesch, F. (2019). “Voice of anarchy”: Gender aspects of aggressive metal vocals. The example of Angela Gossow (Arch Enemy). Criminocorpus. Rock et violences en Europe, Metal et violence (Febrero). Recuperado de: http://journals.openedition.org/criminocorpus/5726
  • Heesch, F., & Scott, N. (Eds.). (2019). Heavy metal, gender, and sexuality. Routledge.
  • Johnson, H. (2014). The interplay of authority, masculinity, and signification in the “grunge killed glam metal” narrative (Trabajo fin de máster). Recuperado de: https://doi.org/10.22215/etd/2014-10317
  • Lerena, V. (7 de febrero de 2018). Metallica se mete al público en el bolsillo con versiones de Obús y Barón Rojo y aún queda el Sant Jordi. 20 Minutos. Recuperado de: https://www.20minutos.es/noticia/3255047/0/metallica-mete-publico-bolsillo-versiones-obus-baron-rojo-queda-sant-jordi/
  • López Martínez, A. (2009). Cuerdas de acero: historia del heavy metal en España. Quarentena.
  • Martínez García, S. (2003). Decibelios y testosterona: una aproximación a las imágenes de género del rock y el heavy. Dossiers Feministes. No me arrepiento de nada: mujeres y música, 7, 101–118.
  • Martínez García, S. (2005). Monstruos y fronteras en el heavy: un análisis desde lo híbrido. Nassarre: Revista Aragonesa de Musicología, 21(1), 31–45.
  • Moore, S. (2011). Metal, Machismo and Musical Mode: How the ‘Feminine’ Phrygian Second has been Appropriated and Transformed. Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, 4(1), 1–26. https://doi.org/10.31165/nk.2011.41.67
  • Nordström, S., & Herz, M. (2013). “It’s a matter of eating or being eaten”. Gender positioning and difference making in the heavy metal subculture. European Journal of Cultural Studies, 16(4), 453–467. https://doi.org/10.1177/1367549413484305
  • Rogers, A. S. (2015). Women in Hypermasculine Environments: An Analysis of Gender Dynamics in the Heavy Metal Subculture.
  • Sangre Azul (n.d.). Discogs [página web]. Recuperado de: https://www.discogs.com/es/artist/2644955-Sangre-Azul
  • Sangre Azul (1988). Sangre Azul - Mini concierto (Programa A Tope 1988) [video]. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=Ix0EzM6kKUU
  • Sangre Azul. (2005). En Diccionario de Heavy Metal latino (p. 296). Sociedad General de Autores.
  • Sangre Azul (2011). ¿Por qué se separó Sangre Azul? [vídeo]. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=r7YNwJNDUek
  • Singla, J. (enero de 1988). Sangre Azul: A por su segundo álbum. Metal Hammer, 2, 20–21.
  • Walser, R. (1993). Running with the devil: power, gender, and madness in heavy metal music. University Press of New England.
  • Weinstein, D. (2000). Heavy metal: the music and its culture. Da Capo.
  • Weinstein, D. (2009). The empowering masculinity in British heavy metal. En G. Bayer (Ed.), Heavy metal music in Britain (pp. 17–31). Ashgate.