La educación como acto de seducción
- Pais Álvarez, Natalia 1
- González-Luis, M.ª Lourdes 1
-
1
Universidad de La Laguna
info
ISSN: 2386-3846, 0212-0267
Year of publication: 2021
Issue Title: Historia de la educación pertinente para la formación de los docentes: la historia del currículum. Nuevas perspectivas, nuevos enfoques, nuevos contenidos
Issue: 40
Pages: 323-345
Type: Article
More publications in: Historia de la educación: Revista interuniversitaria
Abstract
The purpose of this work is to offer a speech about the educational reality in our historical moment, more and more threatened by the post-truth. The truth has become something boring to be avoided and whose search does not arouse any educational interest. Consequently, it is necessary a pedagogical commitment that contributes to unmask the manipulation and the fake news.Using a hermeneutic approach, we will analyze why we need an ethical-aesthetic educational project, anchored in multiple reality, critical, transformative and capable of facilitating strategies to achieve a dignified life for all of us.Behind a mass-mediated society that apparently serves to connect people, there are also silenced stories of self-absorbed and manipulated subjects, urged to be part of the cybercosmopolis. Only a seductive education could counteract social exclusion and serve a project of community integration.
Bibliographic References
- Agamben, G.: Lo abierto. El hombre y el animal, Valencia, Pre-textos, 2005.
- Arendt, H.: La condición humana, Barcelona, Paidós, 1993.
- Baum, E.: «El rol de las emociones en la esfera pública», Revista Latinoamericana de Derechos Humanos Volumen, Universidad Nacional Costa Rica, 23, I semestre (2012).
- De Pereti, C. y Vidarte, P.: Derrida (1930), Madrid, Ediciones del Orto, 1998.
- Derrida, J.: Otobiografías. La enseñanza de Nietzsche y la política del nombre propio, Buenos Aires, Amorrortu, 2009.
- Gadotti, M.: Historia de las ideas pedagógicas, Madrid, Siglo XXI Editores, 2002.
- Grassi, E.: El poder de la fantasía. Observaciones sobre la historia del pensamiento occidental, Barcelona, Anthropos Editorial, 2003.
- Makarenko, A. S.: Banderas en las torres, Moscú. Editorial Progreso, 1976.
- Nietzsche, F.: Sobre el porvenir de nuestras escuelas, Barcelona, Tusquets, 2000.
- Nussbaum, M.: Emociones políticas. ¿Por qué el amor es importante para la justicia?, Barcelona, España, 2014.
- Nietzsche, F.: El viajero y su sombra, Madrid, Edaf, 1999.
- Ordine, N.: La utilidad de lo inútil, Barcelona, Acantilado, 2017.
- Pennac, D.: Mal de escuela, Barcelona, Debolsillo, 2009.
- Platón: Apología de Sócrates, Clásicos del Pensamiento, Madrid, Alhambra, 1985.
- Rabelais, F.: Gargantúa y Pantagruel (los cinco libros), Barcelona, Acantilado, 2011.
- Rancière, J.: El maestro ignorante, Barcelona, Laertes, 2002.
- Ricoeur, P.: Sí mismo como otro, México, Siglo XXI, 1996.
- Ricoeur, P.: Lo justo, Madrid, Caparrós, 1999.
- Ricoeur, P.: El mal. Un desafío a la filosofía y a la teología, Buenos Aires, Amorrortu, 2006.
- Sen, A.: La idea de la justicia, Madrid, Santillana, 2010.
- Sloterdijk, P.: Extrañamiento del mundo, Valencia, Pre-textos, 2008.
- Steiner, G.: La lección de los maestros, Madrid, Siruela, 2004.
- Vergara, J. (coord.), Estudios sobre la secularización docente en España, Madrid, Uned, 1997.