Contra la profundidadla recepción de Roland Barthes y Alain Robbe-Grillet en la sensibilidad minimalista

  1. Santana Pérez, Sandra 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Aldizkaria:
Escritura e imagen

ISSN: 1885-5687

Argitalpen urtea: 2019

Zenbakia: 15

Orrialdeak: 25-39

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/ESIM.66725 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Escritura e imagen

Laburpena

The present article offers a contextualized study of Roland Barthes’s reception in the American artistic field: from the publication of his first writings about Alain Robbe-Grillet at the end of the 50s until the popularization of his theories with the essay «The Death of the Author» in 1967. Some key terms (like «shallowness», «literalism» or «objecthood») are proved to be common to the Barthes and Robbe-Grillet’s discourses and those of the minimal art.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alberro, Alexander. «Iside the White Box», Artforum, septiembre, 2001. pp. 170–174. Impreso.
  • Barthes, Roland. Ensayos críticos, Barcelona: Seix Barral, 2006. Impreso.
  • Barthes, Roland. Mitologias, Madrid: Siglo XXI, 2009. Impreso.
  • Barthes, Roland. La Torre Eiffel, Barcelona: Paidos, 2001. Impreso.
  • Barthes, Roland. «Alain Robbe-Grillet», Evergreen Review, vol 2, nº 5, 1958, pp. 113-126. Impreso.
  • Barthes, Roland. «The World Become Thing», Art and Literature, nº 3, Otoño-Invierno, 1964. Pp. 148-161. Impreso.
  • Barthes, Roland. «The Death of the Author», Aspen, 5+6, 1967, s/p, el número íntegro de la revista aparece publicado en Ubu Web: http://www.ubu.com/aspen/aspen5and6. 27 de septiembre de 2017.
  • Battcock, Gregory (ed.) Minimal Art. A Critical Anthology, New York: E. P. Dutton & co, 1968. Impreso.
  • Bochner, Mel, «Primary structures: exhibition at the Jewish museum». Arts magazine, nº 40, New York, 1966, p. 32-34.
  • Bogue, Ronald L., «Roland Barthes, Alain Robbe-Grillet, and the Paradise of the Writerly Text», Criticism, Vol. 22, No. 2 (Primavera, 1980). Impreso.
  • Butor, Michel; Dan Graham, Conversation, Sternberg Press, Berlín, 2015. Impreso.
  • Cotkin, George, Feast of Excess: A Cultural History of the New Sensibility, New York, Oxford University Press, 2015. Impreso.
  • Cummings, Paul, Oral history interview with Robert Morris, 1968 Mar. 10. Archives of American Art, Smithsonian Institution. Web. 27 de septiembre de 2017.
  • Cusset, François. French Theory. How Foucault, Derrida, Deleuze & Cía. Y las mutaciones de la vida intelectual en Estados Unidos, Barcelona: Melusina, 2005. Impreso.
  • Cotkin, George. Feast of Excess: A Cultural History of the New Sensibility, New York, Oxford University Press, 2015. Impreso.
  • Dosse, François, Historia del estructuralismo, Madrid: Akal, 2004. Impreso.
  • Judd, Donald. «Especific Objects» en: Complete Writings 1959–1975: Gallery Reviews, Book Reviews, Articles, Letters to the Editor, Reports, Statements, Complaints, Halifax: Press of the Nova Scotia College of Art and Design, 2016, pp. 184-189. Impreso.
  • Howard, Richard «Remembering Roland Barthes», en: Steven Ungar, Betty R. McGraw (eds.), Signs in Culture: Roland Barthes Today, Iowa, Idaho: University of Idaho Press, 1989. Impreso.
  • Kaplan, Alice. Dreaming in French. The Paris Years of Jaqueline Bouvier Kennedy, Susan Sontag, and Angela Davis, The University of Chicago Press, 2012. Impreso.
  • Krauss, Rosalind, La originalidad de la Vanguardia y otros mitos modernos, Madrid: Alianza, 1996. Impreso.
  • Lovatt, Anna. «The Mechanics of Writing: Sol LeWitt, Stéphane Mallarmé and Roland Barthes», Word & Image, 28.4 (2012): 374–383. Impreso.
  • Mann, Paul, «The Translator’s Voice: An Interview with Richard Howard», Translation Review. Vol. 9. pp. 5-15. Web. 27 de septiembre de 2017.
  • Mayer, James. Minimalism. Art and polemics in the sixties, New Haven and London: Yale University Press, 2004. Impreso.
  • Morris, Robert, Continuous Project Altered Daily: The Writings of Robert Morris, Cambridge, Mass.: MIT Press, 1994. Impreso.
  • O’ Doherty, Brian, conversación con Phong Bui, en: The Brooklyn Rail, s/p. Web. 27 de septiembre de 2017.
  • Robbe-Grillet, Alain, «A Fresh Start for Fiction», (trad. Richard Howard), Evergreen Review, vol. 1, nº 3, 1957, pp. 97-104. Impreso.
  • Robbe-Grillet, Alain, «Old ‘Values’ and the New Novel» (trad. Bruce Morrissette), Evergreen Review, vol. 3, nº 9, 1959, pp. 97-104. Impreso.
  • Robbe-Grillet, Alain, Por una nueva novela, Barcelona: Seix Barral, 1965. Impreso.
  • Robbe-Grillet, Alain, Las gomas, Barcelona: Anagrama, 1986 [La primera edición de la novela apareció en 1956 con el título La doble muerte del profesor Dupont]. Impreso.
  • Robbe-Grillet, Alain, El mirón, Madrid: Cátedra, 1987. Impreso.
  • Sandler, Irving, y Barbara Rose (ed), «Sensibility of the sixties», en: Art in America, vol. 55, 1967, p. 46. Impreso.
  • Sandler, Irving, American Art of the 60, New York: Harper & Row, 1988. Impreso.
  • Samoyault, Tiphaine. Roland Barthes. A Biography, Cambridge; Malden M. A., Polity Press, 2016. Impreso.
  • Schneller, Katia «Structurism and Structuralism in New York-s Artistic Field in the Mid-1960‘s», en: Lejeune, Anaël; Mignon, Olivier; Pirenne, Raphaël, ed. French Theory and American Art. Berlin: Sternberg Press, 2013. Impreso.
  • Shiff, Richard. «Judd through Oldenburg», Tate Papers, no.2, Otoño 2004, Web. 30 de Agosto de 2017.
  • Sontag, Susan, «Writing itself: On Roland Barthes», en A Barthes Reader, Nueva York: Hill and Wangs, 1983. Impreso.
  • Sontag, Susan, Against Interpretation and Other Essays, New York: Picador, 1990. Impreso.
  • Ungar, Steven y Betty R. McGraw (eds.), Signs in Culture: Roland Barthes Today, Iowa, Idaho: University of Idaho Press, 1989. Impreso.