Respuestas cerebrales a diferentes tipos de música académica: implicaciones en la pedagogia musical

  1. Santapau Calvo, Manuel
Dirigida per:
  1. Antonio Gamundí Gamundí Director/a
  2. Julián Jesús González González Director
  3. Mourad Akaârir El Ghourri Tutor/a

Universitat de defensa: Universitat de les Illes Balears

Any de defensa: 2021

Tipus: Tesi

Resum

El present treball aborda l'estudi de les respostes cerebrals a l'audició i interpretació musical de diferents estils de música acadèmica i les seves implicacions en l'àmbit de la pedagogia musical. S'estudiarà si l'aprenentatge/entrenament musical des d'edats primerenques d'estructures musicals específiques com la tonalitat, la qual es troba present en tots els estils acadèmics abans de l'adveniment de la música contemporània, i els nous desenvolupaments d'estructures d'estils contemporanis, poc presents en els estudis elementals, professionals, superiors, pot tenir vinculacions en la connectivitat funcional cerebral. Per a això, s'investigarà d'una banda si l'audició de diferents estils de música -extractes de música barroca, música contemporània i soroll- produeixen diferències en l'estructura de les comunicacions corticals del cervell i, en conseqüència, en la percepció musical cerebral mitjançant l'ús de mesures de connectivitat funcional EEG en músics i no-músics. També s'estudiarà d'altra banda si la interpretació musical (en el nostre estudi del violoncel) de diferents estils musicals modifica la connectivitat funcional entre regions encefàliques (principalment relacionades amb l'activitat motora, somatosensorial, auditiva i de presa de decisions entre altres) involucrades en la tasca d'interpretació a través de l'anàlisi d'imatges obtingudes per ressonància magnètica funcional (fMRI). L'arribada de la música contemporània produeix nous models estilístics, estructurals, sonors, formals a més del desenvolupament de noves tècniques per a la interpretació musical del violoncel i altres instruments, que poden implicar que la interpretació de música contemporània produeixi la intervenció de diferents xarxes cerebrals per a aquells involucrats en la interpretació d'estils anteriors. Valorar comparativament aquesta nova música en relació amb la música acadèmica tonal històricament anterior a 1950, des del punt de vista de la seva percepció cerebral i interpretació, pot tenir implicacions en la pedagogia musical en relació a conceptes com la familiaritat musical i l'aprenentatge en els estudis musicals. És per això que també s'analitzarà la presència de la música contemporània en el currículum musical del panorama nacional.