Museos ficticios, imaginarios y realesde cómo el Atlas Mnemosyne de Aby Warburg acabó devorando el Museo ficticio de Marcel Broodthaers

  1. Sandra Santana 1
  1. 1 Universidad de Zaragoza, España
Journal:
Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras

ISSN: 2254-6073

Year of publication: 2012

Issue: 1

Pages: 4-20

Type: Article

More publications in: Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras

Abstract

This article aims to examine the similarities and differences among the fictional museum created by Marcel Broodthaers in the late 60s, the main ideas explained by André Malraux in his essay from 1947 ―The imaginary Museum‖, and Aby Warburg´s Atlas of Images developed in the 20s of the last Century. It also takes into consideration some of the interpretations that have arisen from these three different positions regardings the exhibition of works of art in the context of a museum, and their possible aesthetic implications.

Bibliographic References

  • David, Catherine; Pelzer, Brigitte (eds.). Marcel Broodthaers. Madrid, Museo Reina Sofía, 1992.
  • Didi-Huberman, Georges. Atlas. ¿Cómo llevar el mundo a cuestas?. Madrid, Tf Editores/ Museo Reina Sofía, 2010.
  • Guasch, Ana Maria (ed.). Los manifiestos del arte posmoderno. Textos de exposiciones, 1980-1995. Madrid, Akal, 2000.
  • Guilbaut, Serge. De cómo Nueva York robó la idea del arte moderno. Valencia, Tirant lo blanch, 2007.
  • Krauss, Rosalind. "A Voyage on the North Sea". En Art in the Age of the Post-Medium Condition. Londres, Thames & Hudson, 2000.
  • La originalidad de la vanguardia y otros mitos modernos. Madrid, Alianza, 1996.
  • Malraux, André. Las voces del silencio. Buenos Aires, Emecé, 1956.
  • Michelson, Annette (ed.). October. The First Decade, 1976-1986, Massachussets, MIT Press, Cambridge, 1988.
  • Ribalta, Jorge. Archivo universal. La condición del documento y la utopía fotográfica moderna. Barcelona, MACBA, 2008.
  • Lyotard, Jean-François. Firmado Malraux. México D. F., Taurus, 2001.