Tácticas ficcionales de la memoria.Nuevos discursos narrativosen la fotografía contemporánea

  1. Vega, Carmelo 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Revista:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Ano de publicación: 2022

Título do exemplar: Recuerdos visuales fotográficos

Número: 25

Páxinas: 13-37

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Resumo

In the current context of affirmation of postphotographic theses and their challenge to traditional documentary values, photographs have lost their credibility as supposed objective units of knowledge. Even so, photographic images continue to be a powerful instrument for the analysis, understanding and critical interpretation of the world and an unrivaled graphic record of time –past and present–that constantly appeals to individual and collective memory. All narration implies a process of invention of reality itself that it aims to point out: sometimes, memory is just a reflection, a mirage or an illusion of experiences, or an ideal construction that helps people images of his own amnesia. This article investigates some of these fictional memory tactics in contemporary photography

Referencias bibliográficas

  • Baden, K. (2014). Work for two bodies. Blue Sky Books.
  • Casas, A. (2000). Álbum. Mestizo.
  • Dean, T., & Ridgewell, M. (2002). Floh. Steidl Publications.
  • De Middel, C. (2016). Muchismo. La Fábrica.
  • Doctor, R. (2002). Historias de las fotografías. Caja Madrid Obra Social.
  • Doctor, R. (2019). El juego perfecto. Archivo Rastro. Recuperado el 29 de enero de 2022 de https://www.archivorastro.com/
  • Dubois, P. (1986). El acto fotográfico. De la Representación a la Recepción. Paidós.
  • Fontcuberta, J. (1997). El beso de Judas. Fotografía y verdad. Gustavo Gili.
  • Fontcuberta, J. (2010). La cámara de Pandora. La fotografí@ después de la fotografía. Gustavo Gili.
  • Fontcuberta, J. (2016). La furia de las imágenes. Notas sobre la postfotografía. Galaxia Gutenberg.
  • Gómez, P. (2020). Wattebled o el rastro de las cosas. Fracaso Books.
  • Halbwachs, M. (2004). Los marcos sociales de la memoria. Anthropos.
  • Halbwachs, M. (2004) La memoria colectiva. Prensas Universitarias de Zaragoza.
  • Hirsch, M. (1997). Family Frames. Photography narrative and postmemory. Harvard University Press.
  • Kuhn, A. (2002). Familiy Secrets. Acts of Memory and Imagination. Verso.
  • Kuhn, A., y McAllister, K.E. (2006). Locating Memory. Photographic Acts. Berghahn Books.
  • Lister, M. (1997). Ensayo introductorio. En M. Lister, La imagen fotográfica en la cultura digital (pp. 13-45). Paidós.
  • Marzo, J. L. (2018). La competencia de lo falso. Una historia del fake. Cátedra.
  • Nora, P. (2008). Les lieux de mémoire. Trilce.
  • Ramos, Y. (2020). Show me, Know Us, Welcome Her. Centro Atlántico de Arte Moderno.
  • Ritchin, F. (2008). After Photography. W. W. Norton & Company.
  • Sontag, S. (1980). Sobre la Fotografía. Edhasa.
  • Soutif, D. (1988). Et in Boltanskia Ego. En C. Boltanski, El Caso (pp. 10-25). Centro de Arte Reina Sofía.
  • Tillmann, U., y Vollmer, W. (1985). Meisterwerke der Fotokunst. Wienand Verlag.