La fotografía científica en el archivo de la Fundación Telesforo Bravo-Juan Coellolos deterioros de positivos monocromos de plata gelatina

  1. Ania Rodríguez-Maciel
  2. Elisa Díaz-González
Journal:
Ge-conservación

ISSN: 1989-8568

Year of publication: 2021

Issue: 20

Pages: 85-95

Type: Article

DOI: 10.37558/GEC.V20I1.1024 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Ge-conservación

Abstract

The special nature and value of scientific photography makes this collection an indispensable and valuable documentary source of the Canarian natural heritage. It consists of more than 70,000 photographic objects made of various materials. Most of them are monochrome positive to the gelatin silver photographs and constitute a common photographic process, both in archives and private collections. The first approach to the study us to analyze 4062 copies made with this procedure, so that the main physical signals that affect the image are identified, in order to determine and relate these alterations with the base material of the images. positive copies. The organoleptic study of the copies, through magnifying instruments, and the photographic study by changing the position of the illuminants, will help us to make a first classification and later, the determination of the complementary analyzes necessary for the characterization of the gelatin layer these types of copies.

Funding information

Expresamos nuestro agradecimiento a la Fundaci?n Telesforo Bravo-Juan Coello (Tenerife), especialmente a su director Jaime Coello, por permitir el estudio de los positivos monocromo que pertenecen al fondo fotogr?fico.

Funders

Bibliographic References

  • ALI, M.; et al. (2012). Investigations on the chemical degradation of silver gelatine prints. International Journal of Conservation Science, 3(2), 93-106.
  • ALI, M.; et al. (2015). Investigations and conservation of El-Shenawy palace photographic collection in Mansoura, Egypt. Mediterranean Archaeology and Archaeometry, 15(3), 165-185.
  • BOADAS, J.; CASELLAS, Ll.; SUQUET, M.A. (2001). Manual para la gestión de fondos y colecciones fotográficas. Girona: CCG Edicions.
  • COELLO BRAVO, J. (2007). Biografías de Científicos Canarios: Telesforo Bravo Expósito. Canarias: Oficina de Ciencia, Tecnología e Innovación. Gobierno de Canarias.
  • FUENTES, A.; ROBLEDANO ARILLO, J. (1999). “La identificación y preservación de los materiales fotográficos.” En: Manual de documentación Fotográfica (Félix del Valle, coordinador). Madrid: Síntesis. p. 43-76.
  • HERRERA GARRIDO, R. (2014). La conservación de fotografía contemporánea. Nuevos retos y problemas. 15a Jornada de Arte Contemporáneo, febrero 2014, pp. 81-96.
  • HODGSON, A. (2007). “Silver halide materials: General emulsion propierties”. En The Focal Encyclopedia of Photography (Fourth Edition). Focal Press, 641-649. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-240-80740-9.50138-0
  • Instituto Canadiense de Conservación (ICC). (2014). Notas 16/4. Cuidado de las copias fotográficas en Blanco y Negro. Santiago de Chile: CNCR-DIBAM.
  • Instituto Canadiense de Conservación (ICC). (2014). Notas 16/6. Procesamiento de películas y papeles fotográficos contemporáneos en Blanco y Negro. Santiago de Chile: CNCR-DIBAM.
  • Image Permanence Institute (IPI) (2020). Graphic Atlas. Rochester, New York: Graphic Atlas. Recuperado de www.graphicsatlas.org
  • LAVÉDRINE, B. (2010). (re)Conocer y conservar las fotografías antiguas. Francia: CTHS.
  • LAVÉDRINE, B. (2003). A guide to the preventive conservation of photograph collections. Los Angeles: Getty Conservation Institute.
  • MAYNÉS, P. (2005). Fotografia. La conservació de col•leccions de fotografíes. Cataluña: Generalitat de Catalunya.
  • MOON, J.; CURRAN, K. (2017). “A study of the relationship between the migration of image silver and perceived yellowing of silver gelatine photographs”. Heritage Science, 5(45). https://doi.org/10.1186/s40494-017-0159-9
  • PAVÃO, L. (2002). Conservación de colecciones de fotografías (IAPH). Andalucía: Consejería de Cultura.
  • STULIK, Dusan. (2013). The atlas of analytical signatures of photographic processes. Silver Gelatin. Los Ángeles: The Getty Conservation Institute.
  • WEAVER, G. (2008). A guide to fiber-base gelatin silver print condition and deterioration. New York: Advanced Residency Program in Photograph Conservation.