La recepción de la narrativa gráfica. Elementos culturales, estéticos y educativos

  1. Débora Madrid Brito 1
  1. 1 Profesora en la Universidad de La Laguna
Revista:
AACA Digital: Revista de la Asociación Aragonesa de Críticos de Arte

ISSN: 1988-5180

Año de publicación: 2023

Número: 64

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: AACA Digital: Revista de la Asociación Aragonesa de Críticos de Arte

Resumen

Comic has been historically devaluated by scholars and general audience for various reasons: first of all, comic has been considered an “impure” media, as a result of a hybridization of draw and literature; secondly, comic has been considered a product for infantile audience. In this paper we will deep in the origin of both prejudices (and its aesthetical and cultural factors) to combat them and to develop comic’s own qualities as well as the benefits of reading comics not only for children but also for adults. As a conclusion we will maintain that reading comics is an activity with and intellectual, artistic and educational worth.

Referencias bibliográficas

  • ABELLÁN HERNÁNDEZ, María. (2016). “Investigación científica en cómic. Superando los prejuicios frente al arte secuencial”, en: García Sahagún, M., Navarro Sierra, N. y Vega Pérez, C. (Eds.), Al margen. Reflexiones en torno a la imagen. Universidad Complutense de Madrid.
  • ALTARRIBA ORDÓÑEZ, Antonio. (2022). La España del tebeo. Universidad de León.
  • BANGO TORVISO, Isidro Gonzalo. (2000). “Las imágenes en los templos medievales. Del aniconismo a la intención docente. Las tres posturas tradicionales de la iglesia”, en: De la Iglesia Duarte, J. I. (Coord.), La enseñanza en la Edad Media: X Semana de Estudios Medievales. Nájera 1999.
  • BARTUAL MORENO, Roberto (2012). “Los orígenes de la narración visual. Hacia un análisis formal”, Goya: Revista de arte, nº 341,279-289.
  • BEATY, Bart (2007). Unpopular Culture. Transforming the European Comic Book in the 1900s. University of Toronto Press.
  • BERNUÉS, J., MIANA, P. J. y PASCUAL, J. (2018) “Matemáticas en cómic y audiovisuales actuales”, en: Gracia Lana, J. A. y Asión Suñer, A. (Coord.), Nuevas visiones sobre el cómic. Un enfoque interdisciplinar. Prensas de la Universidad de Zaragoza, 279-286.
  • BOTZAKIS, Stergios (2009). “Adult Fans of Comic Books: What They Get out of Reading”, Journal of Adolescent & Adult Literacy, vol. 53, nº 1, September. DOI 193.145.118.251.
  • BOWKETT, Steve. y HITCHMAN, Tony. (2016). La utilización del cómic para mejorar la expresión oral, la lectura y la escritura. Ediciones Morata.
  • CHACÓN MÉNDEZ, Adriana M. (2016). “El cómic: una experiencia de lectura que forma, transforma e informa al sujeto”. Educación y Ciudad, nº 30, Enero-Junio.
  • CHAZELLE , Celia M. (1990). “Pictures, books, and the illiterate: Pope Gregory I's letters to Serenus of Marseilles”. Word & Image: A Journal of Verbal/Visual Enquiry, 6:2, 138-153. DOI: 10.1080/02666286.1990.10435425
  • COHN, Neil (2013). The Visual Language of Comics. Introduction to the Structure and Cognition of Sequential Images.Bloomsbury.
  • EISNER, Will (2002). El cómic y el arte secuencial. Teoría y práctica de la forma de arte más popular del mundo. Norma Editorial.
  • GARCÍA, Santiago (2010). La novela gráfica. Astiberri.
  • GRACIA LANA, J. A. (2022). “El cómic desde el ámbito académico en España”, en: López González, F. (Coord.), Tebeoría: teoría sobre historieta en España. ACyT Ediciones.
  • GROESTEEN, Thierry (2009). “Why Are Comics Still in Search of Cultural Legitimization?”, en: Heer, J. y Worcester, K. (Eds.), A Comic Studies Reader. University Press of Mississippi.
  • MARTÍN, Antonio (2000). Apuntes para una historia de los tebeos. Glénat.
  • MARTÍN-ARNAL, L. A., LEÓN, J. A., VAN DER BROEK, P. y OLMOS, R., (2019). “Understanding Comics. A Comparison between Children and Adults through a Coherence/Incoherence Paradigm in an Eye-tracking Study”. Psicología Educativa, nº 25, pp.127-137. https://doi.org/10.5093/psed2019a7.
  • McCLOUD, Scott. (2005). Entender el cómic. El arte invisible. Astiberri.
  • OSSA, Felipe (2019). Cómic. La aventura infinita. Planeta Cómic.
  • RESANO LÓPEZ, Juan Cruz (2018). “Cómics y futuros educadores: una reflexión personal como docente universitario”, en: Gracia Lana, J. A. y Asión Suñer, A. (Coord.), Nuevas visiones sobre el cómic. Un enfoque interdisciplinar. Prensas de la Universidad de Zaragoza.
  • RODRÍGUEZ DIÉGUEZ, José Luis (1977). Las funciones de la imagen en la enseñanza. Semántica y didáctica. Gustavo Gili.
  • SPENCER ARMOUR, William (2011). “Learning Japanese by Reading ‘manga’: The Rise of ‘Soft Power Pedagogy’.”. RELC Journal, vol. 42, nº 2, 125-140. DOI: 10.1177/0033688211405181
  • TOMÁS GARCÍA, Jorge (2010), “Estética, técnica y didáctica de la pintura de Sición”. ArcheoArte. Rivista elettronica di Archeologia e Arte, núm.2, 97-103.
  • VARILLAS, Rubén (2009). La arquitectura de las viñetas. Texto y discurso en el cómic. Viaje a Bizancio Ediciones.
  • VILCHES, Gerardo (2014). Breve historia del cómic. Nowtilus.