Marketing turístico online

  1. José Alberto Martínez González 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
TURYDES: Revista sobre Turismo y Desarrollo local sostenible

ISSN: 1988-5261

Year of publication: 2011

Volume: 4

Issue: 9

Type: Article

More publications in: TURYDES: Revista sobre Turismo y Desarrollo local sostenible

Abstract

Internet began three decades ago and at that moment it was used by the tourist companies as a commercial management tool. Initially only the web pages took the attention of the professionals: in its design and administration were more important the informatics and technical contents and process than the marketing one. In this first period the Web were managed in a passive and scantily interactive way, and they were getting up-to-date only very occasionally. When the second generation of marketing online (marketing 2.0) appears the links became more dynamic and interactive, and incorporated the marketing variables in the "e" version: e product, e price, e publicity... In the third and current generation of e marketing (marketing 3.0) the social networks have been consolidated. Also other technical instruments have been created and used in a commercial way: mobile phone, iphone, etc. A major independence of the Web and of the computer has been developed too.

Bibliographic References

  • Cristóbal, E. (2002). Conceptualización de la calidad de servicio al cliente percibida en el comercio electrónico. Evaluación y aplicación en el establecimiento virtual. Tesis doctoral. Lleida: Universidad de Lleida.
  • Del Pino, María (2003). De atender al cliente a asistirle en Internet. Marketing y ventas, (18)177, 52-54.
  • Devis, R. (2010). Estrategia comercial en redes sociales. Harvard Deusto marketing y ventas, (96), 64-72.
  • Díaz, P. (2002). El proceso de construcción de imagen de marca en Internet, una investigación aplicada a la creación de marcas en jóvenes. Tesis doctoral. Madrid: Universidad complutense.
  • Esteinou, J. (2003). La revolución del ciberespacio y la transformación de la sociedad de principios del siglo XXI. Razón y palabra, (36), 67-77.
  • Flavián, C. y Guinalíu, M. (2006). La confianza y el compromiso en las relaciones a través de Internet. Dos pilares básicos del marketing estratégico en la red. Cuadernos de economía y dirección de empresa, (29), 133-160.
  • Flavián, C. y Gurrea, R. (2004). Nuevas perspectivas de la estrategia de marketing en un entorno virtual. Revista de gestión pública y privada, (9), 103-114.
  • García, C. E. y Romero, A. (2004). La expansión de la banca online en España. Información comercial española, (813), 89-100.
  • Gómez, Á. (2005). Seguridad informática: funciones y responsabilidades de los empleados y directivos. Capital humano, (18)185, 68-81.
  • González, R. (2008). “Suspenso” a la atención por e mail: sector hotelero. Marketing y ventas, (23)232, 18-22.
  • González, S. y Aparici, E. (2008). Redes sociales. Una nueva interconexión entre marcas y personas. Harvard Deusto marketing y ventas, (87), 48-52.
  • Guillén, M. F. (2004). ¿Cuál es la mejor estrategia para Internet? Universia business review, (2), 20-33.
  • Gutiérrez, A. M. (2005). Marketing en Internet. Estrategia y empresa. Madrid: Pirámide.
  • Hassan, Y. (2006). Factores de diseño web orientado a la satisfacción y no-frustración de uso. Revista española de documentación científica, (29)2, 239-257.
  • Herrero, Á. (2005). El proceso de adopción de nuevos sistemas de venta. Una aplicación al comercio electrónico ente particulares y empresas. Tesis doctoral. Cantabria: Universidad de Cantabria.
  • Hizaji, O. (2002). E-marketing, una inversión con retorno. Harvard Deusto marketing y ventas, (50), 6-11.
  • Kane, G., Fichan, R. G., Gallaugher, J. y Glaser, J. (2009). Las relaciones con la comunidad 2.0. Harvard business review (87)11, 35-42.
  • Lázaro, I. (2009). El futuro de Internet. Crítica, (59)959, 28-31.
  • López, J. I. (2007). Evolución de los modelos de negocios en Internet. Economía industrial, (364), 213-229.
  • López, J. M., López, L. M. y Sanz, B. (2009). Las dimensiones de la búsqueda en la compra online del turista. Administrando en entornos inciertos, (16), 45-56.
  • Luque, T. y Castañeda, J. A. (2007). Internet y el valor del negocio. Mediterráneo económico, (11), 397-415.
  • Maciá, F. y Gosende, J. (2010). Marketing online: estrategias para ganar clientes en Internet. Madrid: Anaya.
  • Martínez, J. A: (2010a). Marketing y gestión de marcas institucionales. El caso de España y Canarias. TURYDES, Revista de investigación en turismo y desarrollo local, (3)8. Fecha de consulta: 10-10-2010. http://www.eumed.net/rev/turydes/08/index.htm.
  • Martínez, J. A. (2010b). Retos del marketing turístico en España. TURYDES, Revista de investigación en turismo y desarrollo local, (3)8. Fecha de consulta: 05-10-2010. http://www.eumed.net/rev/turydes/08/index.htm.
  • Martínez, J. M. (2007). El blog como fenómeno semiótico. Tonos digital, (13), 32-41.
  • Millán, Á. y Esteban, Á. (2002). Nuevas tecnologías y comercio electrónico en turismo. Economistas, (20)92, 46-54.
  • Molenaar, C. (202). El futuro del marketing en la era post Internet. Madrid: Pearson Educación.
  • Mora, L. (2005). Niveles de seguridad lógica contra ataques externos a través de Internet en una plataforma Windows 2000 server en empresas de tecnología. Telématique: Revisa electrónica de Estudios telemáticos, (4)2, 44-59.
  • Muela, C. (2008). La publicidad en Internet, situación actual y tendencias en la comunicación con el consumidor. Zer, (24), 183-201.
  • Páramo, R. (2007). Pros y contras de la investigación online. Marketing y ventas, (225), 8-15.
  • Perales, N. (1998). Internet como entorno competitivo. Mercados y productos virtuales, un análisis de la cadena de valor virtual. Dirección y organización, (20), 24-29.
  • Pérez, E. (2006). E-marketing: el marketing a través de las nuevas tecnologías. Vigo: Ideas propias.
  • Pérez, J. L. (2003). Diseño informacional de sitios web. Acimed, (11)6, 33-44.
  • Pinar, M. J. (2007). Weblogs as a subgenrre of political communication/marketing. Revista de lingüística y lenguas aplicadas, (2), 55-66.
  • Polo, D. (2009). La filosofía 2.0 y la explosión audiovisual en Internet. Razón y palabra, (7), 87-96.
  • Ribas, J. (2009). La neutralidad de los servicios de publicidad en buscadores de Internet. Diario La Ley, (7304), 54-63.
  • Rivero, F. (2006). Las ventajas de Internet para el marketing y las ventas. Marketing y ventas, (21)211, 8-13.
  • Rodríguez, I. (2008). Marketing.com y comercio electrónico en la sociedad de la información. Madrid: Pirámide.
  • Romero, M. y Fanjul, C. (2010). La publicidad en la era digital: el microsite como factor estratégico de las campañas de publicidad online. Comunicar, (34), 125-134.
  • Rufín, R. (2002). Comercio electrónico de las empresas turísticas. La función de las entidades financieras respecto a la seguridad en el pago. Estudios turísticos, (153), 3-18.
  • Sánchez, G. (2002). Las etapas del cambio hacia la venta por Internet. Algunas consideraciones al respecto. Alta dirección, (38)223, 19-28.
  • Schmidt, S. (2006). Evaluación de los sitios web de los hoteles e implicaciones para la gestión del marketing hotelero. Tesis doctoral. Islas Baleares: Universidad de las Islas Baleares.
  • Serrano, J. (2006). Pasado, presente y futuro de la Web 2.0 en servicios de información digital. Bid: textos universitaris de biblioteconomía i documentació, (17), 23-35.
  • Vila, N. y Küster, I. (2002). Oportunidades y amenazas del “e-mail marketing”. Harvard Deusto marketing y ventas, (52), 66-70.