El discurso de las familias canarias sobre la valoración y uso de los MDD en Educación Infantil

  1. Fernández-Esteban, María Inmaculada 1
  2. Bethencourt-Aguilar, Anabel 1
  3. Becerra-Brito, Cecilia Verónica 1
  4. González González, Miriam 1
  1. 1 Universidad de La Laguna (España)
Revue:
Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

ISSN: 1135-9250

Année de publication: 2023

Titre de la publication: Problemáticas, sombras y desafíos de los ecosistemas de datos en educación

Número: 86

Pages: 137-153

Type: Article

DOI: 10.21556/EDUTEC.2023.85.2923 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

Résumé

This article presents the co-occurrence between the use of digital teaching materials (MDD) and the valuation of digital resources based on three discussion groups in which a total of 16 people with children in the second cycle of early childhood education in the Canary Islands participated. The codes relevant to the categories were obtained inductively, to be later observed by four researchers simultaneously and finally merged to have high reliability in the content analysis carried out with the Atlas.ti software. The results show a high co-occurrence between the codes of these categories, such as those obtained between the benefits of ICT use and the acceptance of technology (1.57), the benefits of ICT use with technology and traditional games (0.96), as well as the didactic use of educational ICT resources with the selection of these materials (0.68). The findings point to a bidirectional relationship with the type of use made of digital resources in different contexts, closely influencing how these technologies are introduced into educational processes.

Références bibliographiques

  • Referencias Barbour, R. (2013). Los grupos de discusión en investigación cualitativa. Editorial Morata.
  • Bardin, L. (1986). Análisis de contenido. Akal Ediciones.
  • Caldeiro-Pedreira, M-C; Castro-Zubizarreta, A. & Havránková, T. (2021). Móviles y pantallas en edades tempranas: convivencia digital, derechos de la infancia y responsabilidad adulta. Research in Education and Learning Innovation Archives, 26, 1-17. https://doi.org/10.7203/realia.26.15936
  • Carrillo-Ojeda, M. J., García-Herrera, D. G., Ávila-Mediavilla, C. M. & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). El juego como motivación en el proceso de enseñanza aprendizaje del niño. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5, 430-448. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.791
  • Castro-Zubizarreta, A., Caldeiro-Pedreira, M. C. & Rodríguez-Rosell, M. M. (2018). El uso de smartphones y tablets en Educación Infantil. Una propuesta de investigación que empodera a la infancia. Aula Abierta, 47(3), 273-280. https://doi.org/10.17811/rifie.47.3.2018.273-280
  • Cordero, A. L. H. & Granados, P. G. (2020). A conciliação não existe e as mães sabem disso: o malabarismo de mães que trabalham durante o Covid-19. Cadernos De Campo (São Paulo - 1991), 29(supl), 114-123. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v29isuplp114-123
  • Escalante-Gómez, E. (2009). Una nota metodológica sobre los análisis cualitativos. El análisis de relaciones entre los elementos: El análisis de frecuencias y co-ocurrencias. Theoria, 18(1), 57-67. https://bit.ly/3xb7maB
  • Escofet, A., Gros, B., López, M. & Marimon-Martí, M. (2019). Percepción del profesorado sobre la integración de la tecnología en el espacio escolar. RIITE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 6. https://doi.org/10.6018/riite.360631
  • Fernández-Menor, I. (2021). Evaluación de un estudiante con TDAH tras una intervención con recursos tecnológicos. Páginas de Educación, 14(2). https://doi.org/10.22235/pe.v14i2.2565
  • Fernández-Ruiz, M. R. (2021). Nativos pandémicos: la educación virtual en Educación Infantil durante el confinamiento por COVID-19. Estudios sobre Educación, 41. https://doi.org/10.15581/004.41.010
  • Friese, S. (2020). ATLAS.ti 9 User Manual. ATLAS.ti Scientific Software Development GmbH https://bit.ly/3xcHQC0
  • Garitaonandia, C., Karrera-Xuarros, I., Jimenez-Iglesias, E. & Larrañaga, N. (2020). Menores conectados y riesgos online: Contenidos inadecuados, uso inapropiado de la información y uso excesivo de internet. Profesional de la Información, 29(4). https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.36
  • Goncalves, W. S. F., Byrne, R., Viana, M. T. & Trost, S. G. (2019). Parental influences on screen time and weight status among preschool children from Brazil: A cross-sectional study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 16(1). https://doi.org/10.1186/s12966-019-0788-3
  • Grané I Oró, M. (2021). Mediación digital parental. ¿Es necesaria una educación digital en la primera infancia?. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, 76, 7-21. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2037
  • Guernsey L. (2017) Who’s By Their Side? Questions of Context Deepen the Research on Children and Media: Commentary on Chapter 1. En Barr R. y Linebarger D. (eds) Media Exposure During Infancy and Early Childhood. The Effects of Content and Context on Learning and Development (p. 25-32). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-45102-2_2
  • Hudges, J. (2021). Krippendorffs Alpha: An R Package for Measuring Agreement Using Krippendorff’s Alpha Coefficient. The R Journal, 13(1). https://doi.org/10.48550/arXiv.2103.12170
  • IBM Corporation (2021). SPSS Text Analytics for Surveys. https://ibm.co/3xb73fX
  • Krippendorff, K. (2011). Computing Krippendorff's Alpha-Reliability. University of Pennsylvania Scholarly Commons. https://bit.ly/3GNajle
  • Lerner C. (2017) Context Matters: How Co-using Screen Media Impacts Young Children—Commentary on Chapter 11. En: Barr R. y Linebarger D. (eds) Media Exposure During Infancy and Early Childhood. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-45102-2_12
  • Levine, L., Waite, B., Bowman, L. & Kachinsky, K. (2019). Mobile media use by infants and toddlers. Computers in Human Behavior, 94, 92–99. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.12.045
  • López-Marí, M., Sánchez-Cruz, M. & Peirats-Chacón, J. (2021). Los recursos educativos digitales en la atención a la diversidad en Educación Infantil. Innoeduca, International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(2), 99–109. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12256
  • Moreno-Lucas, F. M. (2015). Función pedagógica de los recursos materiales en Educación Infantil. Revista de Comunicación Vivat Academia, 133, 12-25. http://dx.doi.org/10.15178/va.2015.133.12-25
  • Oflu, A., Tezol, O., Yalcin, S., Yildiz, D., Caylan, N., Ozdemir, D. F., Cicek, S. & Nergiz, M. E. (2021). El uso excesivo de pantallas está asociado con labilidad emocional en niños preescolares. Arch Argent Pediatr, 119(2), 106-113. http://dx.doi.org/10.5546/aap.2021.106
  • Organización Mundial de la Salud. (24 de abril de 2019). Para crecer sanos, los niños tienen que pasar menos tiempo sentados y jugar más. https://bit.ly/3x3A7VE
  • Ramírez, S. U. & Solano-Fernández, I. M. (2021). Editorial: Tecnologías digitales para la enseñanza en Educación Infantil. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 76, 1-6. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2129
  • Rodríguez-García, A.-M., Hinojo-Lucena, F. J. & Ágreda-Montoro, M. (2019). Diseño e implementación de una experiencia para trabajar la interculturalidad en Educación Infantil a través de realidad aumentada y códigos QR. Educar, 55(1), 59–77. https://doi.org/10.5565/rev/educar.966
  • Rodríguez-Jiménez, C., Ramos-Navas-Parejo, M. & Fernández-Campoy, J. (2019). Los docentes de la etapa de educación infantil ante el reto de las TIC y la creación de contenidos para el aula. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 33(1), 29-42. https://doi.org/10.47553/rifop.v33i1.72047
  • Ruiz-Brenes, M. del C. & Hernández-Rivero, V. M. (2018). La incorporación y uso de las TIC en Educación Infantil. Un estudio sobre la infraestructura, la metodología didáctica y la formación del profesorado en Andalucía. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 52, 81-96. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.06
  • Sabariego-Puig, M., Massot-Lafon, I. & Dorio-Alcaraz, I. (2019). Métodos de investigación cualitativa. En R. Bizquerra-Alcina (Ed.), Metodología de la investigación educativa (pp. 285-320). La Muralla.
  • Saldaña, J. (2020). Educación infantil y enseñanza online durante el confinamiento: experiencias y buenas prácticas. Étic@net, 20(2), 336-348. https://doi.org/10.30827/eticanet.v20i2.16214
  • Siraj, J. & Romero, R. (2017). De la aplicación a la participación activa de las TIC en Educación Infantil. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 51, 165-181. https://bit.ly/2sb7e9p