Un poeta entre dos islasla memoria migrante en José Kozer

  1. Vázquez Schröder, Katya 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Revue:
Anuario de Estudios Atlánticos

ISSN: 0570-4065

Année de publication: 2024

Número: 70

Type: Article

D'autres publications dans: Anuario de Estudios Atlánticos

Résumé

This article delves into the book Este judío de números y letras (1974) of José Kozer (Havana, 1940), which won the Julio Tovar Prize in Santa Cruz de Tenerife and opened up a space for the poet among the intellectuals of the Canary Islands at that time. Through this work, in which the poetic self proclaims itself a foreigner due to a migratory family history that precedes him, one can explore one of the many facets of his poetics as an "emigrant before birth," who, far from seeking his true belonging, perceives himself as a Cuban-Jewish poet on the threshold between one continent and another. Additionally, the article will address part of the relationship that the Cuban writer maintained with the culture and artists of the island of Tenerife in the 1970s through frequent correspondence, particularly with the Tenerifan writer and theater director Domingo Pérez Minik.

Références bibliographiques

  • BACHELARD, G. (2000). La poética del espacio. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • BASILE, T. y GONZÁLEZ, C. (2020). «Introducción», en BASILE, T. y GONZÁLEZ, C. (eds.), Las posmemorias Perspectivas latinoamericanas y europeas. La Plata: Universidad Nacional de La Plata.
  • CHABABO, R. (2006). «Las casas de la memoria». Acta poética, núm. 2 (vol. 27), pp. 167-182.
  • DOUBROVSKY, S. (1977). Fils. Paris: Galilée.
  • KAMENSZAIN, T. (2007). La boca del testimonio. Lo que dice la poesía. Buenos Aires: Grupo Editorial Norma.
  • KOHAN, M. (2013). Fuga de materiales. Santiago de Chile: Universidad Diego Portales.
  • KOVADLOFF, S. (1986). «Legitimar la diversidad cultural». En BARYLKO, J.(ed.) Pluralismo e identidad: lo judío en la literatura latinoamericana. Buenos Aires: Milá, pp. 25-28
  • .KOZER, J. (1974). Este judío de números y letras. Santa Cruz de Tenerife: Ediciones Nuestro Arte.
  • KOZER, J. (2000). «El último de los mohicanos: un cubano judío». Revista Iberoamericana, núm. 191 (vol. 66), pp. 419-424.
  • MOLLOY, S. (1996). Acto de presencia: la escritura autobiográfica en Hispanoamérica. México: El Colegio de México / Fondo de Cultura Económica (Tierra Firme).
  • RASCHELLA, R. (1994). Diálogos en los patios rojos. Buenos Aires: Eudeba.
  • RECALCATI, M. (2014). El complejo de Telémaco. Padres e hijos tras el ocaso del progenitor. Barcelona: Anagrama.
  • SARACENI, G. (2008). Escribir hacia atrás: herencia, lengua, memoria. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.
  • STEINSALTZ, A. (2019). «El concepto del tiempo en el pensamiento judío». Bama (en línea). Recuperado de:http://www.bama.org.ar/sitio2014/sites/default/files/_archivos/merkaz/Jomer_on_line/ST_conceptoTiempo.pdf [Última consulta el 25-05-2023]
  • SOSNOWSKI, S. (1986). «Sobre el inquietante y definitorio guion del escritor judeo-latinoamericano». En BARYLKO, J. (ed.), Pluralismo e identidad: lo judío en la literatura latinoamericana. Buenos Aires: Milá, pp. 31-43.
  • VAN ALPHEN, E. (2006). «Second-Generation Testimony, Transmission of Trauma, and Postmemory». Poetics Today, núm. 2 (vol. 27), pp. 473-488.