Una experiencia de formación de profesorado de educación infantil sobre formulación y resolución

  1. Rut Almeida 1
  2. Alicia Bruno 1
  3. Aurelia Noda 1
  4. Josefa Perdomo-Díaz 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Revista:
FPIEM: Formación del Profesorado e Investigación en Educación Matemática
  1. Camacho Machín, Matías (ed. lit.)
  2. Hernández Suárez, Víctor Manuel (ed. lit.)
  3. Garcia-Diaz, Alberto (ed. lit.)

ISSN: 1885-2912

Ano de publicación: 2023

Número: 15

Páxinas: 11-28

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: FPIEM: Formación del Profesorado e Investigación en Educación Matemática

Resumo

In this paper we present a teacher training experience, carried out with future early childhood education teachers, and with focus on addition and subtraction problem solving. The main objective of the experience was to offer future teachers opportunities to connect what they have learned in the subject of Didactics of Mathematics in Early Childhood Education (DM), with their first teaching practices subject (Practicum I), completed in the same semester. During the DM subject, futures teachers created videos posing four additive problems and explaining children how to solve them. Subsequently, they experimented these problems with a group of kindergarten children. Finally, in the seminars of the Practicum I subject, they discussed and reflected about the achievements and difficulties of their problem-solving proposal. We present the connections established by the future teachers between what was learned in both subjects and some conclusions of the process followed.

Referencias bibliográficas

  • Alsina, A. (2020). Revisando la educación matemática infantil: una contribución al Libro Blanco de las Matemáticas Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 9(2), 1-20.
  • Alsina, Á. (2019). Itinerarios didácticos para la enseñanza de las matemáticas (6-12 años). Barcelona: Editorial Graó
  • Ball, D., Thames, M. H. & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.
  • Baroody, A.J. (1987). Children’s Mathematical Thinking. A developmental framework for preschool, primary, and special education teachers. Nueva York: Teachers College Press.
  • Cruickshank, D. y Applegate, J. (1981). Reflective teaching as a strategy for teacher growth. Educational Leadership, 38(7), 553-554.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2000). Principios y Estándares para la Educación Matemática. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics (traducción de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática THALES).
  • Real Decreto 95/2022, de 1 de febrero, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Infantil. Ministerio de Educación y Formación Profesional. BOE núm. 28, de 02 de febrero de 2022 Referencia: BOE-A-2022-1654.
  • Villalobos, J. y Cabrera, C.M. (2009) Los docentes y su necesidad de ejercer una práctica. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 14, 139166.