Los adolescentes y la construcción del pensamiento crítico para la gestión de los retos y las noticias falsas en las redes sociales

  1. Álvaro Pérez García 1
  2. Arminda Suárez Perdomo 2
  3. Adela López Martínez 1
  4. Gemma Martínez Fernández 3
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

  2. 2 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

  3. 3 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport

ISSN: 1138-3194

Year of publication: 2024

Volume: 42

Issue: 1

Pages: 59-67

Type: Article

DOI: 10.51698/ALOMA.2024.42.1.59-67 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport

Abstract

Critical thinking is one of the essential skills for the personal, social, and academic development of adolescents and pre-adolescents, as it allows them to analyse the reality from a critical and analytical perspective. This construction is affected by the influence of Information and Communication Technologies, especially Social Networks, which are adopted by children at early ages. The aim of this study has been to examine those factors that influence children ́s critical thinking when they face with the information processing in social networks, es-pecially virtual challenges and disinformation or fake news. Focus groups were carried out in eight schools in different Spanish Autonomous Communities. Results show that the use of social networks is progressive and de-pending on minor ́s age and the youngest make use of those social networks remarkably influenced by parental mediation. The older they get, the more presence they have on social networks. Students are often aware of the commercial nature of peer pressure to perform challenges, as well as they admit how dangerous it can be for them to reproduce certain challenges.

Bibliographic References

  • Aguaded, I., Marín-Gutiérrez, I., & Díaz-Pareja, E. (2015). La alfabetización mediática entre estudiantes de primaria y secundaria en Andalucía (España). RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(2), 275-298. https://doi.org/10.5944/ried.18.2.13407
  • Arcila Rodríguez, W., Loaiza Zuluaga, Y. E., & Castaño Duque, G. A. (2022). Tendencias investigativas en los estudios sobre Alfabetización Mediática Informacional y Digital (AMID) en el campo educativo. Revista Complutense de Educación, 33(2), 225-236. https://doi.org/10.5209/rced.73935
  • Casas Rivero, J. J. y Ceñal González Fierro, M. J. (2005). Desarrollo del adolescente. Aspectos físicos, psicológicos y sociales. Pediatría Integral, 9(1), 20-24.
  • Catalina-García, B., Sousa, J. P., & Cristina Silva Sousa, L. C. (2019). Consumo de noticias y percepción de fake news entre estudiantes de Comunicación de Brasil, España y Portugal. Revista de Comunicación, 18(2), 93-115. http://dx.doi.org/10.26441/rc18.2-2019-a5
  • Delval, J. (2012). Descubrir el pensamiento de los niños: introducción a la práctica del método clínico. Siglo Veintiuno editores.
  • Cuervo-Sánchez, S. L., Martínez-de-Morentin, J. I. y Medrano-Samaniego, C. (2022). Una intervención para mejorar la competencia mediática e informacional. Educación XX1, 25(1), 407-431. https://doi.org/10.5944/educXX1.30364
  • Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2005). The Sage Handbook of Qualitative Research. Sage Publications, Inc.
  • Díaz-Vicario, A., Mercader, C. y Gairín, J. (2019). Uso problemático de las TIC en adolescentes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21, e07, 1-11. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e07.1882
  • Echeburúa, E. y Requesens, A. (2012). Adicción a las redes sociales y a las nuevas tecnologías en niños y adolescentes. Guía para educadores. Pirámide. https://acortar.link/9MsiFa
  • Fernández-García, N. (2017). Fake news: una nueva oportunidad para la alfabetización mediática. Nueva Sociedad, (269), 66-77. https://acortar.link/rNZ54P
  • Ferreira-Deslandes, S., Coutinho, T., Ramos de Souza, T., & Duran Flach, R. M. (2020). Online challenges among children and adolescents: Self-inflicted harm and social media strategies. Salud Colectiva, 16, e3264. https://doi.org/10.18294/sc.2020.3264
  • Gaete, V. (2015). Desarrollo psicosocial del adolescente. Revista chilena de pediatría, 86(6), 436-443. http://dx.doi.org/10.1016/j.rchipe.2015.07.005
  • Gordo, A. (2020). Social Challenges. The serious game of digitalization. En Modified, Living as a Cyborg (327-338). Routledge. https://acortar.link/q7DgZn
  • Gómez-Calderón, B., Córdoba-Cabús, A. y Méndez-Nieto, A. (2020). Jóvenes y fake news. Un análisis sociodemográfico aplicado al caso andaluz. IC – Re-vista Científica de Información y Comunicación, 17, 481-504. https://acortar.link/n4ZSJW
  • Guba, E. y Lincoln, Y. (2002). Paradigmas en competencia en la Investigación Cualitativa. En C. Denman y J.A Haro (Comps.), Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la Investigación Social [pp. 113-145]. Ed. El colegio de Sonora.
  • Gutiérrez-Martín, A., Pinedo-González, R., & Gil-Puente, C. (2022). ICT and Media competencies of teachers. Convergence towards an integrated MIL-ICT model. [Competencias TIC y mediáticas del profesorado. Convergencia hacia un modelo integrado AMI-TIC]. Comunicar, 70, 21-33. https://doi.org/10.3916/C70-2022-02
  • Jacquier, D. (2019). Desafíos virtuales: la tensión entre el riesgo y la socialización. Revista Sociedad, 39, 188-205. https://acortar.link/cnw0lk
  • Kong, Q., Lai-Ku, K. Y., Deng, L., & Yan-Au, A. C. (2021). Motivation and perception of Hong Kong university students about social media news. Comunicar, 29(67). https://doi.org/10.3916/C67-2021-03
  • Linn, M. C. (2000). Designing the knowledge integration environment. InternationalJournal of Science Education, 22(8), 781-796. https://doi.org/10.1080/ 095006900412275
  • Nyumba, T., Wilson, K., Derrick, C. J., & Mukherjee, N. (2018). The use of focus group discussion methodology: Insights from two decades of application in conservation. Methods in Ecology and Evolution, 9(1), 20-32. https://doi.org/10.1111/2041-210X.12860
  • Mendiguren. T., Pérez Dasilva, J. y Meso Ayerdi, K. (2020). Estudio del caso de los estudiantes de la Universidad del País Vasco. Revista de Comunicación, 19(1), 171-184. https://doi.org/10.26441/RC19.1-2020-A10
  • Ortega-Barón, J., Machimbarrena, J. M., Montiel, I., & González-Cabrera, J. (2022). Viral internet challenges scale in preadolescents: An exploratory study. Current Psychology, 1-11. https://doi.org/10.1007/s12144-021-02692-6
  • Pérez Escoda, A. y Pedrero Esteban, L. M. (2021). Retos del periodismo frente a las redes sociales, las fake news y la desconfianza de la generación Z. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 67-85. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1519
  • Quecedo, R. y Castaño, C. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, (14), 5-39. https://acortar.link/4VmQ8y
  • Raimundi, M. J., Molina, M. F., Gimenez, M., & Mini-chiello, C. (2014). ¿Qué es un desafío? Estudio cualitativo de su significado subjetivo en adolescentes de Buenos Aires [What is a challenge? Qualitative study of its subjective meaning in adolescents from Buenos Aires]. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 12(2), 521-534.
  • Shin, H., Ma, H., Park, J., Ji, E. S., & Kim, D. H. (2015). The effect of simulation courseware on critical thinking in undergraduate nursing students: Multi-site pre-post study. Nurse Education Today, 35(4), 537-542. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2014.12.004
  • Shroff, N., Shreyass, G., & Gupta, D. (2020, May). Viral Internet Challenges: A Study on the Motivations Behind Social Media User Participation. In International Conference on Information and Communication Technology for Intelligent Systems (pp. 303-311). Springer. https://acortar.link/1v9RHW
  • Scriven, M., & Paul, R. (2007). Defining critical thinking. The Critical Thinking Community: Foundation for Critical Thinking. https://acortar.link/cDTquA
  • Strauss, A. y Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd ed.). Sage Publications, Inc.
  • Watson, G. y Glaser, E. M. (1980). Watson-Glaser critical thinking appraisal. TX: Psychological Corporation.