La (re)presentación identitaria de género en el retrato. Análisis del binarismo hegemónico desde la indagación poética

  1. Peña Sanchez, Noemi 1
  2. González Álvarez, Miriam 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Tercio creciente

ISSN: 2340-9096

Year of publication: 2024

Issue Title: Que suene a bóveda

Issue: 8

Pages: 7-27

Type: Article

DOI: 10.17561/RTC.EXTRA8.5708 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Tercio creciente

Abstract

In antiquity, identity was bound to the word. In contemporary times, the 'self' becomes an image. Aware of this shift, we position the portrait as a pedagogical and aesthetic tool to analyze the relationship between the signifier and the signified body. In this regard, the present study examines the use of the portrait as a strategy for (re)presenting identity. This research analyzes, from the perspective of gender studies and the intersectional approach, the presence of hegemonic binary in the discursiveness of the image. This research reinterprets, from a poetic perspective, an artistic-educational experience carried out in four educational centers on the island of La Palma (Canary Islands) and draws data from 109 students in Compulsory Secondary Education. To analyze visual and discursive grammars, various strategies are combined based on visual methodologies as a reliable means of data collection and analysis. The results obtained indicated the presence and persistence of gender archetypes and dichotomous "masculine" and "feminine" roles. On the other hand, it was observed that the journey through the different portraits invites opening up other ways of telling new stories. It proposes a critical perspective that deconstructs hegemonic visual narratives and enables the generation of counter-discourses.

Bibliographic References

  • Apol, L. (2020). Poetry, Poetic Inquiry and Rwanda (Vol. 3, Studies in Arts-Based Educational Research). Springer International Publishing AG. https://doi.org/10.1007/978-3-030-56562-6
  • Barad, K. (2012). Thinking with intra-action. En Jackson, A. & Mazzei, L. (Eds.). Thinking with theory in qualitative research. Viewing data across multiple perspectives (pp. 118-136). Routledge.
  • Barone, T. & Eisner, E.W. (2011). Arts based research. SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781452230627
  • Brea, J.L. (2003). Fábricas de Identidad (retóricas del autorretrato). EXIT: Imagen y Cultura. Autorretratos, 10, 82-91.
  • Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Ediciones Paidós Ibérica, S.A. Barcelona.
  • Carrasco-Segovia, S. y Hernández-Hernández, F. (2020). Cartografiar los afectos y los movimientos en el aprender corporeizado de los docentes. Movimiento. Revista de Educação Física da UFRGS, 26, 1-14. https://doi.org/10.22456/1982-8918.94792
  • Conró, L., y Messiez, P. (2016). Asymmetrical-Motion. Notas sobre pedagogía y movimiento. Continta Me Tienes.
  • Ema-López, J. E., García-Dauder, S. y Sandoval-Moya, J. (2003). Fijaciones políticas y trasfondo de la acción: movimientos dentro/fuera del socioconstruccionismo. Política y Sociedad, 40(1), 71-86. https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO0303130071A
  • Ewald, W. (1994-1997) Black Self / White Self [Serie fotográfica]. https://wendyewald.com/portfolio/black-self-white-self/
  • Ewald, W. (2002). The Best Part of Me: Children Talk About Their Bodies in Pictures and Words. Picture Book.
  • Fontcuberta, J. (2016). La furia de las imágenes. Notas sobre la postfotografía. Galaxia Gutenberg.
  • Gómez-Cruz, E. y Ardévol, E. (2012). Cuerpo privado, imagen pública: el autorretrato en la práctica de la fotografía digital. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, LXVII(1), 181-208. https://doi.org/10.3989/rdtp.2012.07
  • Haraway, D. (1988). Situated Knowledges: The Science Question in Feminism as a Site of Discourse on the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, 14(3), 575-599. https://doi.org/10.2307/3178066
  • hooks, b. (2004). Mujeres negras. Dar forma a la teoría feminista. En hooks, b., Brah, A., Sandoval, C., Anzaldúa, G., Levins-Morales, A., Bhavnani, K.K., Coulson, M., Alezander, M.J., y Talpade-Mohanty, C. Otras inapropiables. Feminismos desde las fronteras (pp. 33-50). Traficantes de Sueños.
  • hooks, b. (2021). Enseñar a transgredir. La educación como práctica de la libertad. (Trad. Marta Malo). Capitán Swing Libros, S.L. (Obra original de 1994).
  • Illouz, E. (2023). Por qué duele el amor. Una explicación sociológica. Katz Editores (Trad. Rodil, M.V.).
  • Lee, N.S. (2001). Projects. Hatje Cantz.
  • Lee, N.S. (2002-2004). Parts [Serie fotográfica]. En Smith, C. (2022). Nikki S. Lee. Parts. EXIT: Imagen y Cultura. Tipologías del retrato, 87, 102-108.
  • Marín-Viadel, R., y Roldán, J. (2012). Metodologías artísticas de Investigación en educación. Aljibe.
  • Monge, V., Sánchez, F., Salas, M., y Scappini, R. (2020). Experiencias afectivas de profesores de educación básica sobre su proceso de inserción laboral docente por medio de la indagación poética. Praxis: Revista De Psicología, (34), 4-20. https://doi.org/10.32995/praxispsy.v21i34.35
  • Navarro, K. (2019-2021). The Constructed Self [Serie fotográfica]. En Navarro, K. (2022). Karen Navarro. La identidad construida. EXIT: Imagen y Cultura. Tipologías del retrato, 87, 78-83.
  • Neilsen-Glenn, L. (2016). Resonance and Aesthetichs: No Place Taht DoesNot See You. En Galvin, K., y Prendergast, M. (eds.). Poetic Inquiry II - Seeing, Caring, Understanding (pp. 99-106). BRILL. https://doi.org/10.1007/978-94-6300-316-2_7
  • Olivares, R. (2022). Yo soy todos ellos. EXIT: Imagen y Cultura. Tipologías del retrato, 87, 4-5.
  • Owton, H. (2017). Doing Poetic Inquiry (Palgrave Studies in Creativity and Culture). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-64577-3
  • Rapport, F., y Sparkes, A. (2009). Narrating the Holocaust: In pursuit of poetic representations of health. Journal of Medical Humanities, 35, 27-34. https://doi.org/10.1136/jmh.2008.000463
  • Romero-Bachiller, C. (2021). ¿Quién teme al transfeminismo? En Mayor, A., Araneta, A., Ramos, A., Romero-Bachiller, C., Meloni, C., Sacchi, D., Sáez, J., Mulió, L., Platero, L., Moscoso, M., Galindo, M., Alabao, N., Ayuso, O., Reguero, P., Gil, S.L. (eds.). Transfeminismo o barbarie (3ª ed., pp. 17-37) Kaótica Libros.
  • Rose, G. (2019). Metodologías visuales. Una introducción a la investigación con materiales visuales (4ª Edición). Centro de Documentación y Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo (CENDEAC).
  • Sánchez-Sáinz, M. (2020). Pedagogías queer. ¿Nos arriesgamos a hacer otra educación? (2ª ed.). Los Libros de la Catarata.
  • Sherman, C. (1977-1980) Untitled Film Stills [Serie fotográfica]. Museum of Modern Art (MoMA).
  • Vasallo, B. (2019). Pensamiento monógamo, terror poliamoroso (4 ed.). La Oveja Roja.
  • Wex, M. (1977). Let’s Take Back Our Space: ‘Female’ and ‘Male’ Body Language as a Result of Patriarchal Structures [Serie fotográfica]. Museum of Modern Art (MoMA).