La planificación participativa en perspectiva emancipadora
- María-José Aguilar-Idáñez 1
- Daniel Buraschi 1
- 1 Instituto Internacional de Ciencias Sociales Aplicadas (IICSA)
ISSN: 1698-4404
Year of publication: 2024
Issue: 40
Type: Article
More publications in: Quaderns d'animació i educació social
Abstract
Participatory planning is a way of understanding planning that emphasizes the protagonism of the people directly involved in all phases of the intervention process, from the initial diagnosis to the final evaluation. Despite its positive impact and transformative potential, "participatory" is often more a declaration of intent than a real methodological and political commitment in social and educational intervention projects. This article presents a theoretical and methodological reflection on participatory planning from an emancipatory approach. This approach focuses on the recognition of the asymmetry of power existing in social relations and the logics of domination that characterize our social structure and our spaces of social action; the commitment to the transformation of social structures; and the awareness that participation in equality is not a spontaneous dynamic of participatory processes, but needs to be supported, accompanied and facilitated. The role of the facilitating team, the importance of reflexivity, the theoretical and methodological criteria for choosing group techniques and participatory methods, the importance of conflict management and the definition of project components are discussed in depth.
Bibliographic References
- Aguilar-Idáñez, M. J. (2017). Cómo animar un grupo, (29ª ed.). CCS.
- Aguilar-Idáñez, M. J. (2013). Trabajo social. Concepto y metodología. Paraninfo.
- Aguilar-Idáñez, M. J. y Ander-Egg, E. (1991). Cómo elaborar un proyecto. Guía para diseñar proyectos sociales y culturales. ICSA.
- Aguilar-Idáñez, M. J. y Buraschi, D. (2020). Lo transformativo en trabajo social. En Fombuena, J. (coord.). El trabajo social y su acción profesional (pp. 252-278). Naullibres.
- Aguilar-Idañez, M. J., y Buraschi, D. (2021). Diálogo e empoderamento comunicacional na intervenção social. En Fialho J. (coord.). Manual para a intervenção social. Da Teoria à Ação (pp.19-32). Sílabo.
- Aguilar-Idáñez y Buraschi, D. (2023). La reflexividad crítica como herramienta para un trabajo social emancipador. Servicios Sociales y Política Social, 129 (en prensa).
- Buraschi, D. y Aguilar-Idáñez, M. J. (2014). El método de la construcción del consenso. Una herramienta participativa de toma de decisiones para la gestión creativa de conflictos. Revista de Servicios Sociales y Política Social, 105, 87-103.
- Buraschi, D., Aguilar-Idáñez, M. J. y Oldano, N. (2019). El enfoque dialógico en los procesos de participación ciudadana. Quaderns d'animació i educació social, 30, 1-13. http://quadernsanimacio.net/ANTERIORES/treinta/index_htm_files/El%20enfoque%20dialogi co.pdf
- Camacho, H., Cámara, L., Cascante, R. y Sainz, H. (2001). El Enfoque del marco lógico: 10 casos prácticos. Cuaderno para la identificación y diseño de proyectos de desarrollo. CIDEAL.
- CIMAS (2009). Metodologías participativas. Manual. Observatorio Internacional de Ciudadanía y Medio Ambiente Sostenible CIMAS.
- Expósito Verdejo, M. (2003). Diagnóstico rural participativo: una guía práctica. Centro Cultural Poveda.
- Fisher, R., Ury, W. y Patton, B. (1981). Getting to Yes: Negotiating Agreement without Giving In. Penguin Books.
- Henderson, P. y Thomas, D. (1980). Skills in Neighbourhood Work. Unwin Hyman.
- Hernández, L. (2010). Antes de empezar con metodologías participativas. Cuadernos Cimas, 31. CIMAS.
- Ortegón, E., Pacheco, J. F. y Prieto, A. (2005). Metodología del marco lógico para la planificación, el seguimiento y la evaluación de proyectos y programas. Naciones Unidas-CEPAL. http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/5607/S057518_es.pdf
- Rovirosa, M., Cardarelli, G., LaPalma, A. y Caleti, S. (1990). Turbulencia y planificación social. Lineamientos metodológicos de gestión de proyectos desde el Estado. UNICEF-Siglo XXI.
- Sclavi, M. y Susskind (2011). Confronto creativo. Dal diritto di parola al diritto di essere ascoltati. Etal.