Categorizaciones sociales. La negritud como casilla de salida, la blanquitud como casilla de llegada.

  1. Gonzalez Alvarez, Miriam 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Tercio creciente

ISSN: 2340-9096

Year of publication: 2024

Issue Title: Monográfico Extraordinario IX, "Es mi pelo donde otra academia es posible"

Issue: 9

Pages: 99-110

Type: Article

DOI: 10.17561/RTC..8234 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Tercio creciente

Abstract

Categorizations have been, throughout human history, a means of entering known and recognized places, becoming spaces of belonging and reference with which to construct personal and collective identity and identification. Categorizations function as containers of meaning to generalize and synthesize information about certain collectives or social groups that share similar identity elements. However, when racialized people seek their place of recognition, we often place them in subjective limbo references that form spaces of discrimination and racism. In this essay, the archetypal references of the presence of whiteness as the central axis of categorization from which to place all people are studied, thus generating the invalidation of otherness and blackness. Colonial ethnocentrism establishes whiteness as a referential framework, so that those individuals who cannot be confined within white boundaries are named from absence, from a place of nominal silence that affects and problematizes the categorizations themselves.

Bibliographic References

  • Ahmed, Sara (2007). A Phenomenology of Whiteness. Feminist Theory, 8(2), 149-168. https://doi.org/10.1177/1464700107078139
  • Ahmed, Sara (2015) Being in Trouble: In the Company of Judith Butler. Lambda Nordica, 2(3), 179-192.
  • Ahmed, Sara (2018). Vivir una vida feminista. Edicions Bellaterra (Traducción María Enguix) (Obra original publicada en 2017)
  • Appiah, K. Anthony (2019). Las mentiras que nos unen. Repensar la identidad: Creencias, país, color, clase, cultura. Penguin Random House Grupo Editorial.
  • Berger, Kathleen S. y Thompson, Ross A. (1997). Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia. Panamericana.
  • Brah, Avtar (2004). Diferencia, diversidad, diferenciación. En hooks, bell, Brah, Avtar, Sandoval, Chela, Anzaldúa, Gloria, Levins-Morales, Aurora, Bhavnani, Kum-Kum, Coulson, Margaret, Alezander, M. Jaqui, y Talpade-Mohanty, Chandra. Otras inapropiables. Feminismos desde las fronteras (pp. 107-136). Traficantes de Sueños
  • Butler, Judith (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Ediciones Paidós Ibérica, S.A.
  • Carroll, Lewis (2003). Las aventuras de Alicia en el país de las maravillas. Biblioteca Digital del ILCE. (Obra original publicada en 1865)
  • Català-Domènech, Josep M. (2008). La forma de lo real: introducción a los estudios visuales. Editorial UOC.
  • De la Torre, Carolina (2001). Las identidades. Una mirada desde la psicología. Centro de Investigaciones y Desarrollo de la Cultura Cubana “Juan Marinello”. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20191016040645/Las_identidades.pdf
  • Deleuze, Gilles y Parnet, Claire (1980).Diálogos. Pre-Textos. (Traducción de José Vázquez Pérez)
  • Gammelgaard, S. Leth (2014). Repartir lo sensible. Política rancièriana desde una perspectiva posthumanista. Artnodes. Revista científica electrónica impulsada por la UOC, 14, 51-56.
  • Grosz, Elizabeth (2002). A politics of imperceptibility: A response to ‘Anti-racism, multiculturalism and the ethics of identification’. Philosophy and social criticism, 284, 463-472. https://doi.org/10.1177/0191453702028004528
  • Hernández-Hernández, Fernando (2018). Encuentros que afectan y generan saber pedagógico entre docentes a través de cartografías visuales. Revista Digital do LAV, 11(2), 103-120. https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/33898 https://doi.org/10.5902/1983734833898
  • hooks, bell (2004). Mujeres negras. Dar forma a la teoría feminista. En hooks, bell, Brah, Avtar, Sandoval, Chela, Anzaldúa, Gloria, Levins-Morales, Aurora, Bhavnani, Kum-Kum, Coulson, Margaret, Alezander, M. Jaqui, y Talpade-Mohanty, Chandra. Otras inapropiables. Feminismos desde las fronteras (pp. 33-50). Traficantes de Sueños
  • Hopkins, J.Roy (1987). Adolescencia. Años de transición. Ediciones Pirámide
  • Khorana, Smitha (27 de diciembre de 2014). Poet Claudia Rankine: “Racism Works Purely on Perception” in America. Guardian. https://bit.ly/3UlTKDA
  • Lacan, Jaques (1977). The four fundamental concepts of psycho-analysis. Penguin.
  • Martín-Prada, Juan (2018). El ver y las imágenes en el tiempo de Internet. Ediciones Akal.
  • Ricoeur, P. (2005). Caminos del reconocimiento: Tres estudios (Estructuras y Procesos. Filosofía) (Traducción de Agustín Neira). Editorial Trotta.
  • Romero-Bachiller, Carmen (2003). Los desplazamientos de la «raza»: de una invención política y la materialidad de sus efectos. Política y Sociedad, 40(1), 111-128. https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO0303130111A/23680
  • Rose, Gillian (2019). Metodologías visuales. Una introducción a la investigación con materiales visuales (4ª Edición). Centro de Documentación y Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo (CENDEAC).
  • Sesé, Marta (2021). Carrie Mae Weems. Colores que importan. EXIT: Imagen y Cultura. Negritud, 81, 88-97.
  • Thomas, E. Elizabeth (2018). Toward a Theory of the Dark Fantastic: The Role of Racial Difference in Young Adult Speculative Fiction and Media. Journal of Language and Literacy Education, 14(1), n1.