Las tutorías con las familias en Educación Secundaria Obligatoriapercepción de padres, madres y profesorado tutor

  1. Beatriz Rodríguez Ruiz 1
  2. Raquel Amaya Martínez González 1
  3. Esperanza María Ceballos Vacas 2
  1. 1 Universidad de Oviedo, España
  2. 2 Universidad de La Laguna, España
Journal:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Year of publication: 2019

Volume: 22

Issue: 3

Pages: 31-43

Type: Article

Export: RIS
DOI: 10.6018/reifop.389351 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

Metrics

Cited by

  • Dialnet Métricas Cited by: 1 (17-09-2021)

SCImago Journal Rank

  • Year 2019
  • SJR Journal Impact:
  • Best Quartile:
  • Area: Education Quartile: - Rank in area: 1390/1401

Índice Dialnet de Revistas

  • Year 2019
  • Journal Impact: 1.041
  • Field: EDUCACIÓN Quartile: C1 Rank in field: 22/232

CIRC

  • Social Sciences: B

CiteScore

  • Year 2019
  • CiteScore of the Journal : 0.3
  • Area: Education Percentile: 16

Abstract

This study analyzes the perception of fathers, mothers and the tutor teachers about who takes the initiative of their meetings and the reasons for it. 440 fathers and 440 mothers of the same family unit with children in Compulsory Secondary Education (ESO), and 35 tutors of these students participated. The information was gathered in the autonomous communities of Asturias and the Canary Islands through the Scale on School-Family Relationship (Martínez-González, 1994). The comparative analyses between the perspective of each of the parents and the tutors were carried out through the Student's t, indicating that all the groups agree that they contact with little frequency, and when they do it is to comment, in general, on the academic progress of the children. Interest on the family and on other personal aspects of the students, and on organizing activities together with the parents are not usually reasons for tutorial meetings. From these results, guidelines and suggestions for action can be drawn.

Bibliographic References

  • Citas Alguacil-de Nicolás, Montserrat & Pañellas-Valls, Mercè (2019). Implicación de las familias en los institutos de enseñanza secundaria. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 2(3), 111-127.
  • Andrés-Cabello, Sergio & Giró-Miranda, Joaquín (2016). El papel y la representación del profesorado en la participación de las familias en la escuela. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 61-71.
  • Bolívar-Botía, Antonio (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de educación, 339, 119-146.
  • Cano, Rufino & Casado, Mónica. (2015). Escuela y familia. Dos pilares fundamentales para unas buenas prácticas de orientación educativa a través de las escuelas de padres. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18 (2), 15-27.
  • Castro-Morera, María, Expósito-Casas, Eva, Lizasoain-Hernández, Luis, López-Martín, Esther, & Navarro-Asencio, Enrique (2015). Acciones y actitudes diferenciales de los tutores y su relación con la participación de las familias. Participación Educativa, 4(7), 29-37.
  • Castro-Zubizarreta, Ana & García-Ruiz, María-Rosa (2013). La visión del profesorado de educación infantil y primaria de Cantabria sobre la participación y las relaciones interpersonales entre los miembros de la comunidad escolar. Aula Abierta, 41(1), 73-84.
  • Castro-Zubizarreta, Ana, García-Ruiz, María-Rosa, & Maraver-López, Pablo (2018). Impacto del practicum en las creencias de los maestros en formación sobre la relación familia-escuela. Revista Brasileira de Educação, 23, 1-19.
  • Cohen, Jacob. (1988). Statistical power analysis for the behavioral science (2ª ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Comas-Sàbat, Marta, Escapa-Solanas, Sandra & Abellán-Cano, Carlos (2014). Com participen mares i pares a l’escola? Diversitat familiar i d’implicació en educación. Informes Breus, 48. Bacerlona: Fundació Jaume Bofill.
  • Consejo Escolar del Estado (2015). La participación de las familias en la educación escolar. Madrid: MECD.
  • Deslandes, Rollande. & Bertrand, Richard. (2005). .Motivation of Parent Involvement in Secondary-level Schooling. The Journal of Educational Research (January-February), 98 (3), 164-175.
  • Elosua Oliden, Paula, & Zumbo D., Bruno. (2008). Coeficientes de fiabilidad para escalas de respuesta categórica ordenada. Psicothema, 20 (4), 896-901.
  • Epstein, Joyce-L. (2011). School, Family and Community Partnerships. Preparing Educators and Improving Schools. Philadelphia: WESTVIEW Press.
  • Galián Nicolás, Begoña, García Sanz, Mª- Paz. & Belmonte Almagro, Mª- Luisa (2018). Evaluación de la participación familiar en el proceso educativo de los discentes desde la percepción del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(3), 45-62.
  • García-Sanz, Mª-Paz, Gomariz-Vicente, Mª-Ángeles, Hernández-Prados & Mª-Ángeles & Parra-Martínez, Joaquín (2010). La comunicación entre la familia y el centro educativo, desde la percepción de los padres y madres de los alumnos. Educatio Siglo XXI, 28(1), 157-188.
  • García-Bacete, Francisco-Juan (2006): Cómo son y cómo podrían ser las relaciones entre escuelas y familias en opinión del profesorado. Cultura y Educación, 18(3-4), 247-265.
  • Garreta-Bochaca, Jordi (2014). La participación de las familias en la escuela: una cuestión pendiente. Documentación Social. Revista de Estudios Sociales y Sociología Aplicada, 171, 101-124.
  • Garreta-Bochaca, Jordi (2015). La comunicación familia-escuela en educación infantil y primaria. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(1), 71-85.
  • Garreta-Bochaca, Jordi (Coord.) (2017). Familias y escuelas. Discursos y prácticas sobre la participación en la escuela. Madrid: Pirámide.
  • George, Darren & Mallery, Paul (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update. Boston: Pearson.
  • Giró-Miranda, Joaquín & Andrés-Cabello, Sergio (2016). Instalados en la queja: El profesorado ante la participación de las familias en las escuelas. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 9(3), 334-345.
  • Giró-Miranda, Joaquín, Mata-Romeu, Anna, Vallespir-Soler, Jordi & Vigo-Arrazola, Begoña (2014). Familias y escuelas: los diferentes discursos sobre la participación. Ehquidad International Welfare Policies and Social Work Journal, 2, 65-89.
  • Gomariz-Vicente, Mª-Ángeles, Hernández-Prados, Mª-Ángeles, García-Sanz, Mª-Paz & Parra-Martínez, Joaquín (2017). Tejiendo puentes entre la escuela y la familia. El papel del profesorado. Bordón, 69(2), 41-57.
  • González-Benito, Ana, Vélaz de Medrano-Ureta, Consuelo & López-Martín, Esther (2018). La tutoría en educación primaria y secundaria en España: una aproximación empírica. REOP, 29(2), 105-127.
  • Jeynes, William (2007). The relationship between parental involvement and urban secondary school student academic achievement: A meta-analysis. Urban Education, 42, 82–110.
  • Kirk, Roger-E. (1996). Practical significance: A concept whose time has come. Educational & Psychological Measurement, 56, 746-759.
  • Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. BOE núm. 238, de 4 de octubre de 1990
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE núm. 106, de 4 mayo de 2006.
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. BOE núm. 295, de 10 de diciembre de 2013.
  • Martín-Bris, Mario & Gairín-Sallán, Joaquín (2007). La participación de las familias en la educación: un tema por resolver. Bordón, 59(1), 113-151.
  • Martínez González, Raquel-Amaya (1994). Diagnóstico de Necesidades en la Cooperación entre Familia y Centro Escolar. Proyecto realizado con la Universidad de Oviedo y el U.S.A. Department of Education, Office of Educational Research and Improvement.
  • Martínez-González, Raquel-Amaya, Pereira-González, Marisa, Rodríguez-Díez, Blanca, Peña-del Agua, Ana, Martínez, Rosario, García-González, Mª-Paz, Donaire-Rubio, Begoña, Álvarez, Ana-Isabel & Casielles, Victoria (2000). Dinamización de las relaciones familia-centro escolar a través de la formación del profesorado en este campo de actuación. REOP, 11(19), 107- 120.
  • Repáraz-Abaitua, Rosario & Jiménez-García, Eva (2015). Padres, tutores y directores ante la participación de la familia en la escuela. Un análisis comparado. Participación Educativa, 4(7) 39-45.
  • Risko, Victoria & Walker-Dalhouse, Doris (2009). Parents and teachers: Talking with or past one another. The Reading Teacher, 62(5), 442-444.
  • Rodríguez-Ruiz, Beatriz, Rodrigo-López, Mª-José & Martínez-González, Raquel-Amaya (2015). Cross-Contextual Variability in Parents’ and Tutors’ Conflict Resolution Styles and Positive Development. The Journal of Educational Research, 108(6), 480-491.
  • Rodríguez-Ruiz, Beatriz, Álvarez-Blanco, Lucía, Martínez-González, Raquel-Amaya & Epstein, Joyce (2019). Presentación del número Relación entre Centros Educativos, Familias y Entidades Comunitarias. Aula abierta, 48(1), 7-10.
  • Sanz-Oro, Rafael (2010). El profesor como tutor: un reto a consolidar en el ejercicio profesional de la orientación. REOP, 21(2), 346-357.
  • Sheldon, Steve-B. & Epstein, Joyce-L. (2005). Involvement counts: Family and community partnerships and mathematics achievement. The Journal of Educational Research, 98(4), 196-207.
  • Sinclair, Marta-F., Lam, Shui‐Fong, Christenson, Sandra-L. & Evelo, David (1993). Action research in middle schools: Anwatin and Northeast Middle Schools, Minneapolis, Minnesota. Equity and Choice, 10, 22-24.
  • Torrego-Seijo, Juan-Carlos (Coord.) (2014). 8 ideas clave. La tutoría en los centros educativos. Barcelona: Graó.