Visiones del profesorado de educación primaria sobre la creación y uso de materiales didácticos digitales en las aulas

  1. María Belén San Nicolás Santos 1
  2. Anabel Bethencourt Aguilar 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

ISSN: 2254-5883

Year of publication: 2019

Volume: 8

Pages: 103-114

Type: Article

DOI: 10.30827/digibug.58488 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

Abstract

With the rise of information and communication technologies (ICT), different types of digital teaching materials (MDD) emerge that are incorporated into the range of teaching resources that teachers can use in classrooms. The objective of this communication is to analyze the evaluation made by teachers of these materials, so the analysis of three group interviews in which their importance is discussed, the preferences of teachers and students, the evaluation they make of the digital-book, which they are the characteristics of the MDD they use and what are their main advantages and difficulties. To this end, a qualitative study was carried out on the teachers' vision in the use and creation of MDD. A total of ten primary school teachers from the autonomous community of the Canary Islands participated in these group interviews. Some of the most prominent conclusions focus on technical difficulties such as connectivity or obsolescence of the technological equipment available at the center. Despite this, teachers recognize the potential of digital resources for the impact on student motivation, for its innovative nature and interactive possibilities

Bibliographic References

  • Adell, J. y Castañeda, L. (2012). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En J. Hernández, M. Pennesi, D. Sobrino y A. Vázquez (coord.). Tendencias emergentes en educación con TIC. Barcelona: Asociación Espiral, Educación y Tecnología.
  • Adell, J. y Castañeda, L. (2013). El ecosistema pedagógico de los PLEs. En L. Castañeda y J. Adell (Eds.), Entornos Personales de Aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en red . Alcoy: Marfil.
  • Aguilar Juárez, I., Ayala De la Vega, J., Lugo Espinosa, O., y Zarco Hidalgo, A. (2014). Análisis de criterios de evaluación para la calidad de los materiales didácticos digitales. Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, 9(25), 73-89.
  • Area (2003). De los Webs educativos al material didáctico web. Comunicación y Pedagogía, 188, 32-38.
  • Area Moreira, M. (2009). Manual electrónico Introducción a la Tecnología educativa. La Laguna: Universidad de la Laguna.
  • Area Moreira, M. (2017): La metamorfosis digital del material didáctico tras el paréntesis Gutenberg, RELATEC, 16 (2), 13-28.
  • Area Moreira, M., Hernández Rivero, V., y Sosa Alonso, J.J. (2016). Modelos de integración didácticas de las TIC en el aula. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 47, 79-87.
  • Attwell, G., & Hughes, J. (2010). Pedagogic approaches to using technology for learning: literature review. Wales: Lifelong Learning UK (LLUK).
  • Beetham, H.; McGill, L. & Littlejohn, A. (2009). Thriving in the 21st century: Learning Literacies for the Digital Age (LLiDA project): Executive Summary, Conclusions and Recommendations. UK Joint Information Systems Committees (JISC).Glasgow: Glasgow Caledonian University.
  • Boyle, T., y Jones, R. (2007). Patrones de Objetos de Aprendizaje para la Programación. Revista De Educación a Distancia (RED), 10, 1-15.
  • Cabero, J., y Barroso, J. (2013). La escuela en la sociedad de la información. La escuela 2.0. En J. Cabero Almenara, y J. Barroso Osuna, Nuevos escenarios digitales (21- 36). Madrid: Pirámide.
  • Cacheiro González, M. L. (2011). Recursos educativos TIC de información, colaboración y aprendizaje, Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 39, 69-81.
  • Campión, R. S., Esparza, V. M. M., y Celaya, L. A. A. (2017). Los contenidos digitales en los centros educativos: Situación actual y prospectiva. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(1), 51-66.
  • Domingo Coscollola, M., y Marqués Graells, P. (2013). Experimentación del uso didáctico de la pizarra digital interactiva (PDI) en el aula: plan formativo y resultados. Enseñanza y Teaching 31(1), 91–108.
  • Domingo Coscollola, M., y Marquès Graells, P. (2011). Aulas 2.0 y uso de las TIC en la práctica docente. Comunicar, 19(37), 169- 175.
  • Flores, Paula; Ramos, Altina y Escola, Joaquim (2015). The Digital Textbook: Methodological and Didactic Challenges for Primary School. En Rodríguez J., Bruillard, E. y Horsley, M. (Eds). Digital Textbooks, What’s New? (pp. 275-295). Santiago de Compostela: USC/IARTEM
  • Freeman, A., Adams Becker, S., Cummins, M., Davis, A., y Hall Giesinger, C. (2017). NMC/CoSN Horizon Report: 2017 K–12 Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Guerra Ramos, M. T., López Valentín, D.M. (2011). Las actividades incluidas en el libro de texto para la enseñanza de las ciencias naturales en sexto grado de primaria: análisis de objetivos, procedimientos y potencial para promover el aprendizaje. Revista mexicana de investigación educativa, 16(49), 441-470.
  • López, C., García, F. J., y Pernías Peco, P. (2005). Desarrollo de repositorios de objetos de aprendizaje a través de la reutilización de los metadatos de una colección digital: de Dublin Core a IMS. Revista de Educación a Distancia (RED), 4, 1-13.
  • Petko, D. (2012). Teachers’ pedagogical beliefs and their use of digital media in classrooms: Sharpening the focus of the ‘will, skill, tool’ model and integrating teachers’ constructivist orientations. Computers and Education, 58(4), 1351-1359.
  • Rodríguez, J., Bruillard, E., Horsley, M. (2015). Digital Textbooks What's new? Universidad de Santiago de Compostela: USC/IARTEM.
  • Sevillano-García, M.ª L., y Vázquez-Cano, E. (2015). The Impact of Digital Mobile Devices in Higher Education. Educational Technology y Society, 18 (1), 106–118.
  • Sicilia, M. Á. (2005). Reusabilidad y reutilización de objetos didácticos: Mitos, realidades y posibilidades. Revista de Educación a Distancia (RED), 4(2), 1-12.
  • Souza SE. (2007). O uso de recursos didáticos no ensino escolar. Arq Mudi. 11 (2) , 110-4.
  • Valverde Berrocoso, J., Garrido Arroyo, M. del C., y Fernández Sánchez, R. (2010). Enseñar y aprender con tecnologías: Un modelo teórico para las buenas prácticas con TIC. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 11(1), 203-229.
  • Valverde, J., y Fernández M. (2011). Política educativa para la creación de materiales educativos digitales en centros educativos de Extremadura: Análisis de resultados. REDEX. Revista de educación de Extremadura, (1), 77-95.
  • Vidal Ledo, María Josefina, Alfonso Sánchez, Ileana, Zacca González, Grisel, y Martínez Hernández, Gisela. (2013). Recursos educativos abiertos. Educación Médica Superior, 27(3), 307-320.
  • Zapata-Ros, M. (2016). Secuenciación de contenidos y objetos de aprendizaje. Revista de Educación a Distancia (RED), 4(2), 1-39.