La epistemología del profesorado en la implementación de un currículo de Geometría desde la perspectiva de los Van Hiele
- Socas Robayna, Martín Manuel
- Afonso Martín, María Candelaria
- Camacho Machín, Matías
ISSN: 0213-0610
Year of publication: 1999
Issue: 8-9
Pages: 393-406
Type: Article
More publications in: El Guiniguada
Bibliographic References
- Afonso, M.C.; Camacho, M. y Socas, M. M. (1995): «Some difficulties in the development of the geometry curriculum according to Van Hiele» en Meira, L. y Carraer, D., eds. Proceedings of the 19th International Conference for the Psychology of Mathematics Education. Brasil: Universidad Federal de Pernambuco, 1, 191.
- Afonso, M.C.; Camacho, M. y Socas, M. М. (1997): «The implementation of a microcurriculum: angles, measurements and rotations from the point of view of Van Hiele» en Pehkonen, E., ed. Proceedings of the 21th Conference of the International Group of PME. Finlandia: Universidad de Helsinski, 1, 216.
- Afonso, M.C.; Camacho, M. y Socas, M. M. (1999): «Desarrollo de un curriculum de geometría basado en la Teoría de los Van Hiele. Problemática del profesorado» en Farfán, R. M., ed. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa. México: Grupo Editorial Iberoamérica. 12 (1), pp. 159-163.
- Burger, W. F. y Culpepper, B. (1993): «Restructuring Geometry» en Wilson, P., ed. Research ideas for the classroom. High School Mathematics. New York: Macmillan Publishing Company, pp. 140-153.
- Burger, W.F., y Shaughnessy, J.M. (1986): «Characterizing the Van Hiele levels of development in geometry», Journal for Research in Mathematics, n. 17, pp. 31-48.
- Clements, D.H. (1992): «Elaboraciones sobre los niveles de pensamiento geométrico» en Gutiérrez, A., ed. Memorias del Tercer Simposio Internacional sobre Investigación en Educación Matemática: Geometría. México: CINVESTAV. PNFAPM, pp. 16-43.
- Clements, D.H. y Battista, Μ.Τ. (1992): «Geometry and spatial reasoning», en Grouws, D.A., ed. Handbook of research on Mathematics Teaching and Learning, New York: Macmillan Publishing Company, pp. 420-464.
- Crowley, M.L. (1987): «The Van Hiele model of the development of geometric thought» en Lindquist, M. M. y Shulte, A. P., eds. Learning and teaching geometry K-12 (1987 Yearbook), Reston VA: NCTM, pp. 1-16.
- Denis, L.P. (1987): Relationships between stage of cognitive development and Van Hiele level of geometric thought among Puerto Rican adolescents. (Doctoral Dissertation). New York: Fordham University.
- Freudenthal, H. (1973): Mathematics as an Educational Task. Dordrecht: Reidel. Fuys, D.; Geddes, D. y Tischler, R. (1988): «The van Hiele Model of thinking in geometry among adolescents», Journal for Research in Mathematics Education, Monograph núm. 3.
- Gaulin, C. (1986): «Actividades geométricas en la EGB», en Actas de las IV JAEM. Santa Cruz de Tenerife: S.C.P.M, pp. 27-40.
- Geddes, G. y Fortunato, I. (1993): «Geometry: Research and classroom activities» en Owens, D. T., ed. Research ideas for the classroom. Middle Grades Mathematics. New York: Macmillan Publishing Company, pp. 199-222.
- Gutiérrez, A. y Jaime, A. (1987): «Estudio de las características de los niveles de Van Hiele» en Bergeron, Herscovics y Kieran eds. Proceedings of the XI Internacional Conference of the P.M.E. Canada: Montreal, 3, pp. 131-137.
- Gutiérrez, A. y otros (1991): Diseño y evaluación de una propuesta curricular de aprendizaje de la geometría en Enseñanza Media basada en el Modelo de razonamiento de Van Hiele. Memoria final del Proyecto de Investigación. Madrid: C.I.D.E.
- Gutiérrez, A. y Jaime, A. (1995): «Towards the design of a standard test for the assessment of the students' reasoning in Geometry» en Meira, L. y Carraher, D., eds. Proceedings of the XIX International Conference for the PME, Brasil: Universidad Federal de Pernanbuco, 3, pp. 11-18.
- Jaime, A. y Gutiérrez, A. (1990): «Una propuesta de fundamentación para la enseñanza de la Geometría: El Modelo de Van Hiele» en Llinares, S. y Sánchez, M.V., eds. Teoría y Práctica de educación matemática. Sevilla: Alfar, pp. 295-384.
- Jaime, A. (1993): Aportaciones a la interpretación y aplicación del modelo de Van Hiele: La enseñanza de las isometrías del plano. La evaluación del nivel de razonamiento. Valencia: Universidad.
- Mayberry, J.W. (1983): An investigation of the Van Hiele levels of geometric thought in undergraduate preservise teachers. (Doctoral dissertation), University of Georgia, «Dissertation Abstracts International, 42, 2008-A». Georgia: Universidad.
- NCSM (1989): «Essential Mathematics for the twenty first Century», Mathematics Teacher, 82, pp. 470-474
- NCTM (1991): «Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics» en Addenda series, grades 5-8 Geometry in the middle grades, Reston VA: NCTM.
- NCTM (1991): «Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics» en Addenda series, grades 9-12. Geometry from multiple perspectives, Reston VA: NCTM.
- NCTM (1991): Estándares Curriculares y de Evaluación para la Educación Matemática, Granada: SAEM THALES.
- NRC (1989): Everybody counts: A report to the nation on the future of mathematics education, Washington, DC: National Academic Press.
- Porlán, R. (1993): Constructivismo y escuela. Hacia un modelo de enseñanza-aprendizaje basado en la investigación, Sevilla: Diada.
- Shavelson, R. y Stern, P. (1981): «Research on teacher’s pedagogical thoughts, judgements, decisions and behavior», Review of Educational Research, vol. 51 (4), pp. 455-498.
- Teppo, A. (1991): «Van Hiele levels of geometric thought revisited», Mathematics Teacher, 83, pp. 210-221.
- Usiskin, Z. (1982): Van Hiele levels and achievement in secondary school geometric. USA: ERIC.
- Van Hiele, P.M. (1986): Structure and insight. A theory of mathematics education. London: Academic Press.
- Walker, R. y Adelman, C. (1975): A guide to classroom observation. London: Methuen.