La epistemología del profesorado en la implementación de un currículo de Geometría desde la perspectiva de los Van Hiele

  1. Socas Robayna, Martín Manuel
  2. Afonso Martín, María Candelaria
  3. Camacho Machín, Matías
Journal:
El Guiniguada

ISSN: 0213-0610

Year of publication: 1999

Issue: 8-9

Pages: 393-406

Type: Article

More publications in: El Guiniguada

Bibliographic References

  • Afonso, M.C.; Camacho, M. y Socas, M. M. (1995): «Some difficulties in the development of the geometry curriculum according to Van Hiele» en Meira, L. y Carraer, D., eds. Proceedings of the 19th International Conference for the Psychology of Mathematics Education. Brasil: Universidad Federal de Pernambuco, 1, 191.
  • Afonso, M.C.; Camacho, M. y Socas, M. М. (1997): «The implementation of a microcurriculum: angles, measurements and rotations from the point of view of Van Hiele» en Pehkonen, E., ed. Proceedings of the 21th Conference of the International Group of PME. Finlandia: Universidad de Helsinski, 1, 216.
  • Afonso, M.C.; Camacho, M. y Socas, M. M. (1999): «Desarrollo de un curriculum de geometría basado en la Teoría de los Van Hiele. Problemática del profesorado» en Farfán, R. M., ed. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa. México: Grupo Editorial Iberoamérica. 12 (1), pp. 159-163.
  • Burger, W. F. y Culpepper, B. (1993): «Restructuring Geometry» en Wilson, P., ed. Research ideas for the classroom. High School Mathematics. New York: Macmillan Publishing Company, pp. 140-153.
  • Burger, W.F., y Shaughnessy, J.M. (1986): «Characterizing the Van Hiele levels of development in geometry», Journal for Research in Mathematics, n. 17, pp. 31-48.
  • Clements, D.H. (1992): «Elaboraciones sobre los niveles de pensamiento geométrico» en Gutiérrez, A., ed. Memorias del Tercer Simposio Internacional sobre Investigación en Educación Matemática: Geometría. México: CINVESTAV. PNFAPM, pp. 16-43.
  • Clements, D.H. y Battista, Μ.Τ. (1992): «Geometry and spatial reasoning», en Grouws, D.A., ed. Handbook of research on Mathematics Teaching and Learning, New York: Macmillan Publishing Company, pp. 420-464.
  • Crowley, M.L. (1987): «The Van Hiele model of the development of geometric thought» en Lindquist, M. M. y Shulte, A. P., eds. Learning and teaching geometry K-12 (1987 Yearbook), Reston VA: NCTM, pp. 1-16.
  • Denis, L.P. (1987): Relationships between stage of cognitive development and Van Hiele level of geometric thought among Puerto Rican adolescents. (Doctoral Dissertation). New York: Fordham University.
  • Freudenthal, H. (1973): Mathematics as an Educational Task. Dordrecht: Reidel. Fuys, D.; Geddes, D. y Tischler, R. (1988): «The van Hiele Model of thinking in geometry among adolescents», Journal for Research in Mathematics Education, Monograph núm. 3.
  • Gaulin, C. (1986): «Actividades geométricas en la EGB», en Actas de las IV JAEM. Santa Cruz de Tenerife: S.C.P.M, pp. 27-40.
  • Geddes, G. y Fortunato, I. (1993): «Geometry: Research and classroom activities» en Owens, D. T., ed. Research ideas for the classroom. Middle Grades Mathematics. New York: Macmillan Publishing Company, pp. 199-222.
  • Gutiérrez, A. y Jaime, A. (1987): «Estudio de las características de los niveles de Van Hiele» en Bergeron, Herscovics y Kieran eds. Proceedings of the XI Internacional Conference of the P.M.E. Canada: Montreal, 3, pp. 131-137.
  • Gutiérrez, A. y otros (1991): Diseño y evaluación de una propuesta curricular de aprendizaje de la geometría en Enseñanza Media basada en el Modelo de razonamiento de Van Hiele. Memoria final del Proyecto de Investigación. Madrid: C.I.D.E.
  • Gutiérrez, A. y Jaime, A. (1995): «Towards the design of a standard test for the assessment of the students' reasoning in Geometry» en Meira, L. y Carraher, D., eds. Proceedings of the XIX International Conference for the PME, Brasil: Universidad Federal de Pernanbuco, 3, pp. 11-18.
  • Jaime, A. y Gutiérrez, A. (1990): «Una propuesta de fundamentación para la enseñanza de la Geometría: El Modelo de Van Hiele» en Llinares, S. y Sánchez, M.V., eds. Teoría y Práctica de educación matemática. Sevilla: Alfar, pp. 295-384.
  • Jaime, A. (1993): Aportaciones a la interpretación y aplicación del modelo de Van Hiele: La enseñanza de las isometrías del plano. La evaluación del nivel de razonamiento. Valencia: Universidad.
  • Mayberry, J.W. (1983): An investigation of the Van Hiele levels of geometric thought in undergraduate preservise teachers. (Doctoral dissertation), University of Georgia, «Dissertation Abstracts International, 42, 2008-A». Georgia: Universidad.
  • NCSM (1989): «Essential Mathematics for the twenty first Century», Mathematics Teacher, 82, pp. 470-474
  • NCTM (1991): «Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics» en Addenda series, grades 5-8 Geometry in the middle grades, Reston VA: NCTM.
  • NCTM (1991): «Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics» en Addenda series, grades 9-12. Geometry from multiple perspectives, Reston VA: NCTM.
  • NCTM (1991): Estándares Curriculares y de Evaluación para la Educación Matemática, Granada: SAEM THALES.
  • NRC (1989): Everybody counts: A report to the nation on the future of mathematics education, Washington, DC: National Academic Press.
  • Porlán, R. (1993): Constructivismo y escuela. Hacia un modelo de enseñanza-aprendizaje basado en la investigación, Sevilla: Diada.
  • Shavelson, R. y Stern, P. (1981): «Research on teacher’s pedagogical thoughts, judgements, decisions and behavior», Review of Educational Research, vol. 51 (4), pp. 455-498.
  • Teppo, A. (1991): «Van Hiele levels of geometric thought revisited», Mathematics Teacher, 83, pp. 210-221.
  • Usiskin, Z. (1982): Van Hiele levels and achievement in secondary school geometric. USA: ERIC.
  • Van Hiele, P.M. (1986): Structure and insight. A theory of mathematics education. London: Academic Press.
  • Walker, R. y Adelman, C. (1975): A guide to classroom observation. London: Methuen.