Historia del Trabajo Social en Tenerifemiradas apreciativas sobre los estudios

  1. Barranco Expósito, Carmen
  2. Gortázar Pérez-Armas, Elena
  3. Henríquez Escuela, María Reyes
Journal:
Revista Atlántida: Revista Canaria de Ciencias Sociales

ISSN: 2171-4924

Year of publication: 2012

Issue: 4

Pages: 17-48

Type: Article

More publications in: Revista Atlántida: Revista Canaria de Ciencias Sociales

Abstract

This article describes the appreciative looks and contextualization on the studies and profession of the two stages of the history of Social work in Tenerife. Perspectives obtained through interviews, questionnaires and focus groups, made to teachers, professionals and students, which focus the strengths and dreams of the protagonists. The results reveal the driving strengths and dreams developed by pioneer Mary White, teachers, workers and social workers and institutions, making implementation and positive advances in studies and profession of this discipline. Also, the current dreams that you want to reach aimed to continue adding more level and quality studies and profession, the empowerment of the people, the social welfare systems, human development, social justice and elimination of high levels of poverty in Tenerife, which are undermining the dignity of persons and implemented effective social models.

Bibliographic References

  • Aguilera, C. (2009). Indagación apreciativa: una metodología de cambio y desarrollo, basada en principios positivos y constructivos. Extraído el 25 de marzo de 2012, de http://www.dialogosproductivos.net/upload/publications/20112009160042.pdf.
  • Ascanio, M., et al. (1977). Historia del Trabajo Social en Tenerife. La Laguna Biblioteca Facultad de Ciencias Políticas y Sociales. Tenerife. Sin editar.
  • Asociación Internacional de Escuelas de Trabajo Social, Federación Internacional de Trabajadores Sociales y Consejo Internacional de Bienestar Social (2012). Agenda Global de Trabajo Social: compromiso para la acción Social. Extraído el 20 de mayo de 2012, de http://www.globalsocialagenda.org
  • Balanzategui, M.B. (1965). La Escuela de Asistentes Sociales de Tenerife: experiencias de sus primeros cinco años. La Laguna. Biblioteca Facultad de Ciencias Políticas y Sociales. Sin editar.
  • Barranco, C. (1988). Génesis y desarrollo del Trabajo Social en España y en Tenerife. La Laguna. Biblioteca Facultad de Ciencias Políticas y Sociales. Sin editar.
  • Barranco, C. (2008). Introducción al Trabajo Social. Historia, Naturaleza y ámbitos profesionales. Tenerife: Drago.
  • Barranco, C. (2010). Introducción al Trabajo Social. Diálogos sobre la Historia, Naturaleza y ámbitos profesionales. Tenerife: Drago.
  • Barranco, C. (2011a). Conferencia 50 Aniversario del Trabajo Social en Tenerife. En http://cbarra. webs.ull.es/materiales.htm?1/3.
  • Barranco, C. (2011b). Conmemoración del 50 aniversario de los estudios de Trabajo Social en Tenerife (1960-2010). Revista Atlántida. Revista Canaria de Ciencias Sociales, 3; 239-242.
  • Barranco, C. (2011c). Buenas prácticas de calidad y trabajo social. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, 18, pp. 57-74. ISSN. 1133-0473. Y en http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/18710/1/ Alternativas_18_03.pdf.
  • Barranco, C., García, F., Pérez, C. y Santana, J.D. (1993). Treinta Años de Historia del Trabajo Social en Tenerife. Tenerife: Estrella Nicar.
  • Barranco, C.; Henríquez, M.R. y Santana, J.D. (2009). El Grado en Trabajo Social en la Universidad de La Laguna. Una mirada sobre la trayectoria histórica de esta profesión y disciplina. Revista Atlántida. Revista Canaria de Ciencias Sociales 1; 129-145.
  • Cabrera, B. (1993. Prólogo. En Barranco, C., García, F., Pérez, C. y Santana, J.D. (1993). Treinta Años de Historia del Trabajo Social en Tenerife. Tenerife: Estrella Nicar.
  • Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales (2009). Manifiesto Extraído el 30 de abril de 2010 de http://www.cgtrabajosocial.es/manifiesto/
  • Cooperrider, D.L. (1999). Appreciative Inquiry. San Francisco: Berrett-Koehler Communications, Inc.
  • Gergen, K. (2007). Construccionismo Social. Aportes para el debate y la práctica. Digital. Universidad de los Andes. Facultad de Ciencias SocialesCESO. Departamento de Psicología.
  • Martínez Román, M.A. (2003). Consideraciones generales: relaciones del Trabajo Social con el bienestar social, Estado de bienestar, política social, servicios sociales, diferenciación de conceptos. En T. Fernández y C. Alemán (coords.). Introducción al Trabajo Social. Madrid: Alianza.
  • Maturana, (2004). Los conflictos en la vida cotidiana. Extraído el 25 de abril de 2006, de http://www. barcelona2004.org/www.barcelona2004.org/esp/banco_del_conocimiento/documentos / ficha78ee.html?IdDoc=638.
  • Molina, M.V. (1994). Las enseñanzas del trabajo social en España 1932-1983. Estudio socio-educativo. Madrid: EUTS.
  • Ramos, M.A. y Muñoz, Y. (2008). Imagina Otsarkoaga. Plan comunitario. Segunda fase. Extraído el 25 de junio de 2010, de http://www.bilbao.net/castella/imagina_otxarkoaga/plan_comunitario/fase1.pdf.
  • Red, N. (1993). Aproximaciones al Trabajo Social. Madrid: Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales.
  • Satir, V. et al. (1991). Talleres de comunicación con el enfoque Satir. Manual de trabajo práctico. México: PAX.
  • Torres, J. (1987). Historia del trabajo social. Buenos Aires: Hvmanitas.
  • Varona, F. (2007). La Intervención Apreciativa: Una nueva manera de descubrir, crear, compartir e implementar conocimiento para el cambio en las instituciones gubernamentales o privadas. Investigación y Desarrollo, vol. 15, núm. 2; 349-419.
  • Vázquez, O. (Coord). (2006). Libro Blanco de Título de Grado de Trabajo Social. Extraído el 20 de abril de 2008 de http://www.aneca.es/activin/ docs/libroblanco_trbjsocial_def.pdf.