Formación del Profesorado en Expresión Corporalplanes de estudio y Educación Física

  1. María Jesús Cuéllar Moreno
  2. Manuel Avelino Pestano Pérez
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726

Year of publication: 2013

Issue: 24

Pages: 123-128

Type: Article

Export: RIS

Abstract

By making this research we have studied different studies� plans carried on in Faculties of Education with respect to the subject of Physical Education. For doing so, State Official Bouletins have been analysed in which certificates on Primary Education studies on Physical Education Primary Education teachers were also published. 47 certificates out of 43 Spanish universities have been analysed, including private as well as public universities. This research has got the aim of placing the subject of Physical Education into a national overlook in order to show its presence with respect to the other sujects. The result is that 79,5% of the universities that have been analysed have included in their plans of studies any subject related to the subject of Physical Education and what is more, 5% of the credits are compulsory, 41% of them are compulsory and 31% are optional. The most common denoninations are Body Expression (41%) and Communication and Body Expression (33%). The theoretical credits are the 38% and the practical credits are the 62%. We must also mention the fact that the theoretical as well as the practical credits are very balanced so that. The importance of this subject with respect to the average of credits all along the degree is not so significative, with only 7,87 credits (3,9%) with regard to the 202,4 average credits that the studies on Primary Physical Education teachers have. Consequently, the research shows that there are not many credits given to this type of sujects, so that there should be a better teaching process for teachers to know more about this subject, coordination of competences on teachers� guides and innovation on this subject on nowadays Primary Education grades

Bibliographic References

  • Archilla, M. T. y Pérez Brunicardi, D. (2009). Dificultades del profesorado de Educación Física con las actividades de expresión corporal en secundaria. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 14, 176-190. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3859527 .
  • Alonso, P. (2008). Análisis de la formación universitaria en las ciencias del deporte. Educar, 63-77.
  • Amador, F. (1997). Análisis de la formación universitaria en las ciencias del deporte: su adecuación a los perfiles profesionales. Apunts: Educación Física y deportes, 50, 64-75.
  • Cuéllar, M.J. (1997). Danza y Educación Física: conceptos terminológicos, metodológicos y curriculares. Habilidad Motriz, 10, 12-17.
  • Cuéllar, M.J. y Batalha, A.P. (2003). Construcción y validación de un instrumento para la evaluación de aspectos técnicos en danza. Apunts. Educación Física y Deportes, 71, 54-60.
  • Cuéllar, M.J.; Delgado, M.A. y Delgado, M. (2003). Construcción de un instrumento para la evaluación de aspectos conceptuales en danza. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 14, 93-105.
  • Cuéllar, M.J. y Rodríguez, Y. (2009). Estrategias de enseñanza y organización de la clase de Expresión Corporal. Habilidad Motriz. Revista de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 33, 5-14.
  • Gutiérrez, M.; Pilsa, C.; Torres, E. (2007). Perfil de la educación física y sus profesores desde el punto de vista de los alumnos. Revista Internacional de Ciencias del Deporte. 8(3), 39-52. Recuperado de DIALNET: http:// www.cafyd.com/REVISTA/00804.pdf).
  • Learreta, B.; Ruano, K. y Sierra, M.A. (2006). Didáctica de la Expresión Corporal. Talleres monográficos. Barcelona: Inde.
  • Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (BOE, 4 de octubre de 1990).
  • López Tejada, A. y Fernández-Río, J. (2005). La Expresión Corporal como vehículo para la formación en valores: propuestas prácticas. Revista de Educación Física. Renovar la Teoría y la Práctica, 97,31-36.
  • Marín, N. (2007). Efectos de un Programa de Educación Física basado en la Expresión Corporal y el Juego Cooperativo para la mejora de habilidades sociales, actitudes y valores en el alumnado de Educación Primaria. Tesis Doctoral. Universidad de Granada.
  • Manzano, J.I. (Coord). (2003). Currículo, deporte y actividad física en el ámbito escolar. La visión del profesorado de Educación Física en Andalucía. Málaga: Instituto Andaluz del Deporte.
  • Montávez, M. (2011). La expresión corporal en la realidad educativa. Descripción y análisis de su enseñanza como punto de referencia para la mejora de la calidad docente en los centros públicos de educación primaria de la ciudad de Córdoba. Tesis Doctoral. Universidad de Córdoba, Córdoba.
  • Montávez, M. y González, I. (2008). La Expresión Corporal en-cuesta. Construyendo y validando un instrumento de evaluación. En, Amarú Ediciones y coordinadores (Coord.). El movimiento expresivo. II Congreso Internacional de Expresión Corporal y Educación (pp.267-273). Salamanca: Amarú.
  • Montávez, M. y Zea, M.J (2009). Jugando con arte. RE-Creación Expresiva. En E.Montes (coord.). Dinámicas y estrategias de re-creación. Más allá de la actividad físico-deportiva (pp.143-178). Barcelona: Graó.
  • Montesinos, D. (2004). La Expresión Corporal. Su enseñanza por el método natural evolutivo. Barcelona: Inde.
  • Pastor Pradillo, J.L. (1996). El perfil del maestro especialista en Educación Física. En, J.L.Pastor; A.del Moral; J.M.de Lucas; A. Mayor y P.M.Alonso (Eds.). Actas del III Congreso Nacional de Educación Física de Facultades de Educación y XIV de Escuelas Universitarias de Magisterio (pp.725 -739). Guadalajara: Universidad de Alcalá.
  • Puig, M.C. (1996). Planes de Estudios de «Maestros Especialista en Educación Física de las universidades catalanas. En, J.L.Pastor; A.del Moral; J.M.de Lucas; A. Mayor y P.M.Alonso (Eds.). Actas del III Congreso Nacional de Educación Física de Facultades de Educación y XIV de Escuelas Universitarias de Magisterio (pp.331 -338). Guadalajara: Universidad de Alcalá.
  • Santiago, P. (1985). De la Expresión Corporal a la intercomunicación personal. Madrid: Narcea.
  • Torres, E.; Palomares, J.; Castellano, R. y Pérez, D. (2009). La Expresión Corporal en el currículo del Sistema Educativo de la República de Cuba: Estudio de las necesidades en la formación inicial. Retos . Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 11, 11-16.
  • Villada, P. (2003). La Expresión Corporal. En, Secretaría General Técnica (coord.). Los Lenguajes de la Expresión (pp.133-155). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • Villada, P. (2006). La Expresión Corporal en la formación inicial del profesorado. Estudio y análisis de los diseños curriculares de las universidades españolas. En, Secretaría General Técnica (coord.). Tesis Doctoral. Universidad de Oviedo.